Het is een zonnige woensdagmiddag in de herfst, de middag dat we een stukje meereizen met Mystery Guest R. in het openbaar vervoer. R. doet dit nu zo’n negen maanden lang, vier dagen per week. Hij was voorheen werkvoorbereider bij onder andere de Noord/Zuidlijn, maar deze baan bevalt hem goed. ‘De vrijheid is heerlijk.’ Mystery Guests rijden rond in het OV om te kijken of alles schoon, heel en prettig is. Zijn de informatieborden duidelijk, is de chauffeur vriendelijk, wordt er rekening gehouden met ouderen? Al deze elementen worden beantwoord in vragenlijsten. Maar om te kijken hoe dat nou in het echt gaat, zo een beoordeling, gaan we vandaag op stap met R.
Rooster
De dienst begint met het bekijken van het rooster. R. print zijn rooster altijd uit. ‘Dat is makkelijker kijken.’ Een dienst van 7,5 uur bevat ongeveer 25-30 ritten. ‘Het ligt een beetje aan het rooster of je een rondje maakt door een gebied of een aantal keer heen en weer rijdt op hetzelfde stukje weg.’ Onze eerste twee ritten zijn de bus richting Schiphol en vervolgens aan de overkant dezelfde lijn weer terug. R. ‘Meestal ga je vier haltes in een bepaalde richting. Dat is genoeg tijd om een goede indruk te krijgen van het voertuig en de chauffeur.’ De ritten in het rooster zijn goed achter elkaar gepland, maar R. geeft aan dat het flink kan verschillen hoe het uitpakt. ‘Je hebt te maken met vertragingen, uitval of zoals vandaag: stakingen. Dat geeft niet, je kan prima in de vragenlijst aangeven dat je een bus later hebt of dat er een tram is uitgevallen. Dan pak je op een andere plek het schema weer op. Hoe langer je het werk doet, hoe geoefender je wordt in het vinden van alternatieven als een van de ritten uitvalt.’
Halte
Op de halte wordt er eerst een haltemeting gedaan. R.: ‘Je doet een haltemeting van iedere halte waarvan je vertrekt. Dus niet van de halte waar je aankomt.’ Er is een hoop te beoordelen. Is de halte schoon, staan de lijnen aangekondigd op het informatiebord, klopt het rooster in de informatiedisplay, is de halte beschadigd? R.: ‘Bij deze halte vul ik zwaar beschadigd in omdat er meerdere dingen kapot zijn. Er zitten smeltplekken van sigaretten in de beschermplaat van het lijnennet, er is gekrast in het glas van abri en het lijnenlogo op de zijkant is verweerd. Afzonderlijk zijn dat lichte beschadigingen, maar gezamenlijk is dat genoeg voor mij om zwaar beschadigd in te vullen.’