Het CROW kwam onlangs met een interessant rapport: ‘de staat van het regionale ov’. In dit rapport staat dat landelijk 84% van de reizigers kilometers in het ov uitstootvrij is. 78% van deze 84% aan kilometers is ook nog eens op hernieuwbare stroom afgelegd, omdat NS, RET, GVB en HTM op groene stroom rijden. Het rapport bood een mooi moment om weer eens te kijken naar de ambities van de Vervoerregio. Liggen we op koers om in 2025 volledig uitstootvrij te zijn in het ov? En welk gedeelte van ons ov rijdt eigenlijk op hernieuwbare energie? Gerard Hellburg, senior programmamanager duurzaamheid bij de Vervoerregio en Gerard Slegers, lid dagelijks bestuur en portefeuillehouder duurzaamheid bij de Vervoerregio gaven antwoord op al deze vragen en nog meer. Bijvoorbeeld wat we na het behalen van onze ambities gaan doen. Want zodra de ene ambitie binnen is, staat de volgende al klaar.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Hoe staat het met onze ambitie om volledig uitstootvrij te zijn voor 2025?
Gerard Hellburg: ‘Goed. We zijn hard op weg om eind dit jaar de 90% aan te tikken qua uitstootvrij vervoer. Alle metro’s en trams in de regio rijden op elektriciteit. En al die elektriciteit is groen. Dus onze grootste is te behalen bij het uitstootvrij laten rijden van de bus in de regio. Ik heb gister nog even geteld: op dit moment hebben we 295 CO2 neutrale bussen rijden, waarvan 18 op HVO (dat is biodiesel gemaakt van onder andere gebruikte frituurolie). Daarvan wordt de uitstoot gecompenseerd. Afhankelijk van hoe je kijkt hebben we 700 tot 750 bussen nodig om in de hele regio te rijden. Dus op dit moment reduceren we 44% van onze CO2 uitstoot van onze bussen.’
Gerard Slegers: ‘De afgelopen vijf jaar hebben we als Vervoerregio heel veel gerealiseerd. We hebben bij projecten die al lang lopen eindelijk een schop in de grond zien gaan. Bijvoorbeeld de concessie van Zaanstreek-Waterland en de nieuwe tranche met uitstootvrije bussen voor GVB die eraan komt. Daarom komen er dit jaar nog een hoop elektrische bussen erbij en hoeven we in 2024 nog maar 10% uitstootvrij te krijgen om de 100% te halen. We gaan onze ambitie van volledig uitstootvrij ov in 2025 dus zeker bereiken. En dan zijn we vijf jaar eerder uitstootvrij dan de deadline van het Rijk. Daar mogen we heel trots op zijn. Want we hebben dit bereikt met minder middelen dan dat de rijksoverheid heeft. We hebben dit echt voor elkaar gekregen door een ‘niet lullen maar poetsen’ mentaliteit.’
En als we uitzoomen naar Europees niveau. Hoe staan we er dan voor?
Gerard Hellburg: ‘Dat is altijd een interessante vraag. Want de Europese richtlijnen ‘clean vehicles directive’ (Europese normen voor schone voertuigen, red.) bevat meer categorieën dan alleen uitstootvrije voertuigen. Madrid heeft bijvoorbeeld gezegd dat aan het eind van dit jaar al hun ov volledig aan de clean vehilce directive normen voldoen. Maar in praktijk betekent dat 90% van hun bussen op gas rijdt en 10% zero emissie is. Dus hoewel zij als eerst de Europese norm halen, lopen wij in praktijk in Europa voor op het gebied van duurzaamheid. Zeker als we over twee jaar volledig uitstootvrij rijden.’