Afbeelding
dinsdag 24 januari 2023

Maak duurzaam vervoer voor iedereen betaalbaar

Jasmijn van Engelen

In de tweede kamer wordt vandaag gedebatteerd over duurzaam vervoer. Als drukste regio in het land denkt de Vervoerregio veelvuldig over dit thema na. Immers, duurzaamheid gaat over leefbaarheid, uitstootvrij vervoer, de grenzen van infrastructuur (zoals een stroomnet of spoorlijn) en hoe dat allemaal het best in elkaar past. Zodat ook de toekomstige generaties een schone en veilige leefomgeving hebben.

Daarom zet de Vervoerregio zich in om meer mensen toegang te geven tot duurzame mobiliteit. Bijvoorbeeld door prijsprikkels in te zetten die duurzame vervoersvormen financieel aantrekkelijk maken. Denk hierbij onder andere aan het stimuleren van werkgevers om ov-abonnementen te verstrekken aan werknemers.

Het analyseren van de financiële prikkels die er in het huidige vervoersysteem zitten en nadenken over een maatschappij waar alle financiële prikkels gericht zijn op meer lopen, fietsen, OV gebruik en gebruik van uitstootvrije deelmobiliteit: dat is nu net waar Strateeg Nico van Paridon vijf afleveringen over heeft gepraat met Geert Kloppenburg in de podcastserie ‘Even bellen met…’ Luister deze serie hier terug.

Maar, kun je nou alles kwijt wat je wilt zeggen in zo’n serie? En hoe draagt zo’n podcast serie bij aan een debat zoals vandaag in de tweede kamer? Nico ligt het toe.

Mooi podcastserie Nico. Heb je alles kunnen zeggen wat je wilde zeggen in de afleveringen?
Ja, ik heb alles gezegd wat ik wilde zeggen. Maar iedere week leer ik meer en krijg ik nieuwe inzichten. Soms omdat ik ze zelf ontdek, maar vaak ook door gesprekken met mensen vanwege mijn podcast. In die zin heb ik nog niet alles gezegd wat ik wilde zeggen. Ik heb gemerkt dat de podcast serie door ambtenaren bij het ministerie geluisterd is en dat levert leuke, nieuwe gesprekken op.

Wat zou je volgende keer anders doen in de podcast?
De eerste aflevering hebben we digitaal gedaan. Dat werkt toch minder dan wanneer je bij elkaar zit. En moeilijke onderwerpen, zoals de vijfde podcast over de rijksbegroting, moet je ontzettend goed voorbereiden. Dat is de enige manier om het relatief eenvoudig te kunnen vertellen aan de luisteraar.

Waar kijk je met tevredenheid op terug?
Dat het onderwerp nu bij veel mensen in de sector op het netvlies staat. We kunnen met fiscale maatregelen veel meer sturing geven aan de mobiliteit in Nederland. Het huidige systeem heeft last van een kokervisie en is erg gericht op het vergoeden van mobiliteit in plaats van het verminderen of wijzigen van de mobiliteitskeuzes. Daarmee creëren we onze eigen mobiliteitsproblemen. En waar ik natuurlijk ook trots op ben is dat het voorstel om de fiscale regels voor OV abonnementen te vereenvoudigen, tot een aangenomen motie in de Tweede Kamer heeft geleid. Ik hoop dan ook dat in het debat van vandaag over duurzame mobiliteit de podcast prikkelt om een kokervisie los te laten.

Ga je nu van een baan als strateeg, via een baan als succesvol lobbyist, naar een baan als podcastgast/radioman?
Haha, nee, dat ben ik niet van plan. Maar het was wel ontzettend leuk om te doen. En de onderdelen die je noemt zijn natuurlijk ook prima te combineren.

Wanneer beginnen jullie aan seizoen 2?
Ha, wat een leuke vraag. Daar hebben we nu nog geen concrete plannen voor. Maar bij Geert en mij sluimeren nog wel enkele dossiers die naar onze overtuiging aandacht behoeven. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld de bezorg economie. Waarom is wettelijk geregeld dat een winkelier voor een plastic tasje geld moet vragen, maar dat online winkels zonder enige regels mogen bezorgen en terughalen. Alsof de extra voertuig bewegingen goed voor het milieu zijn. Ook dat is onderdeel van een debat over duurzame mobiliteit. En de vraag met welke fiscale regels ons nieuwe beleidskader het beste gesteund kan worden, is nog lang niet volledig beantwoord. En tot slot; de afgelopen weken heb ik veel artikelen gelezen over de enorme belasting vrijstellingen voor de lucht – en scheepvaart. Ook zeer boeiend, zeker in samenhang met de discussie over 0% BTW voor het openbaar vervoer. Kortom, als we een deel twee gaan maken hebben we nog genoeg gespreksstof.

Interesse in het debat over duurzame mobiliteit? Kijk het hier live. Het debat staat gepland van 16:30 uur tot 19:30 uur.