Warme chocolademelk met slagroom, brownies, een barista die vanuit een mobiel koffiekarretje cappuccino en verse gemberthee maakt: het is een feestelijke opening van de zes snellaadpalen, 31 bussen en ondergrondse laadinfra op het perron van busstation Amsterdam Centraal. Het programma heeft een soepele dienstregeling. Dagelijks bestuurslid Melanie van der Horst en GVB directrice Claudia Zuiderwijk doen een woordje. Beiden benadrukken: dit was niet gelukt zonder samenwerking. Deze bussen gaan de stad schoner maken, vormen een verbetering van de luchtkwaliteit en zijn een stap richting de duurzaamheidsdoelen van GVB en Amsterdam.
Samenwerken
Aan dit grote project hebben veel verschillende partijen samengewerkt, namelijk de Vervoerregio Amsterdam, Gemeente Amsterdam, GVB, NS, Alliander, Heliox en Wolter & Dros. Melanie van der Horst: ‘Aan de hoeveelheid mensen die hier staan zie je: zoveel mensen zijn nodig om deze laadpalen op centraal station voor elkaar te krijgen. Dat was geen eenvoudige klus.’ Claudia Zuiderwijk beaamt: ‘Dit was echt zoals het maken van een taart. Iedereen moest een ingrediënt meebrengen. Alleen dan wordt het een lekkere taart. En je ziet, iedereen heeft zijn gedeelte bijgedragen en hard gewerkt en het is gelukt! Dat is mooi om te zien.’
Uitstootvrij
De laadpalen en elektrische bussen zijn onderdeel van het uitstootvrij maken van de bussen van GVB. Met deze 31 bussen is zo’n 40% van de bussen van GVB uitstootvrij. Eind volgend jaar stijgt dat percentage naar 80% om uiteindelijk in 2025 volledig uitstootvrij te zijn. Claudia: ‘Dat is vijf jaar eerder dan de landelijke deadline van 2030 waarop al het openbaar vervoer uitstootvrij moet zijn. We zijn goed op weg en de nieuwe laadpalen spelen een grote rol in de verduurzaming van de bussen van het GVB.’ Melanie van der Horst: ‘Het doel van deze samenwerking is het uitstootvrij maken van het openbaar vervoer in Amsterdam. Uitstootvrij vervoer is goed voor de duurzaamheid, luchtkwaliteit en leefbaarheid van de stad dus goed voor reizigers en inwoners.’
Puzzelen
De laadpalen zien eruit alsof ze er altijd hebben gestaan. Hetzelfde grijsblauwe staal waar ook de borden met vertrektijden van de bus van gemaakt zijn is gebruikt voor de laadpalen. En ze staan zo op het perron dat iemand in een rolstoel er prima langs kan. Maar schijn bedriegt. Het heeft veel werk gekost om het zo eruit te laten zien dat het eigenlijk niet opvalt dat ze er zijn. Dat weet Naut Loots van gemeente Amsterdam maar al te goed. ‘Een van de grote uitdagingen was het puzzelen waar de laadpalen op het station konden staan. Aan die palen zitten enorme kasten vast van 2,5 meter hoog. Onder het bus perron in de stationshal was geen ruimte om deze grote kasten te installeren. En als we die op het bus perron hadden neergezet, konden reizigers vanaf het spoor niet makkelijk meer het IJ zien. Terwijl dat één van de belangrijkste elementen was aan het ontwerp van dit station, zicht op het IJ.’ De kasten zijn gekomen in een ruimte achter in het station die wordt gehuurd van NS. Daardoor moest de bekabeling wel onder het perron door. Naut: ‘Op die bekabeling staat hoogspanning, dus we moesten goed controleren hoe dat op een veilige manier kon. Dat is gelukt. Al met al was het een grote puzzel vol passen, meten en ontwerpen.’