Afbeelding
woensdag 25 mei 2022

Elkaar ontwijken in een bumperbal: start campagne Met Elkaar Overweg

Jasmijn van Engelen

Het Burgemeester van Stamplein in Hoofddorp is een levendig plein op de woensdagmiddag. Een vader met bakfiets fietst langs, verschillende mensen zoeven op de elektrische step over de rode bakstenen, een ouder echtpaar loopt met de rollator in de zon. Er zijn winkelaars, wandelaars, iemand op krukken, rolstoelgebruikers, scootmobiel rijders en zelfs iemand op een ligfiets komt voorbij.

Het is dan ook de perfecte locatie voor het startschot van de campagne ‘Met Elkaar Overweg’. Deze regionale campagne –  op initiatief van de Vervoerregio – moet bijdragen aan bewustwording van verkeersgebruikers over de ruimte die ze innemen op de weg. En dat het belangrijk is om de weg te delen met anderen. Om de campagne te openen werd er een parcours uitgezet en konden inwoners in een bumperbal kruipen en een parcours af te leggen. Waarbij ze niet tegen elkaar aan mochten botsen en elkaar de ruimte moesten geven.

Drukker op de weg

Het thema ‘Met elkaar overweg’ benadrukt het gezamenlijke aspect. Het verwijst naar het gezegde ‘goed met elkaar overweg kunnen’, en naar het letterlijk met elkaar op de weg zijn. Want er zijn steeds meer verschillende weggebruikers die vaak tegelijk op de weg zijn. Zoals wielrenners, (elektrische)fietsers, maaltijdbezorgers, scooters, enzovoort. Dit leidt regelmatig tot onderlinge frustraties, irritaties en in het ergste geval zelfs tot ongelukken. Marja Ruigrok, Dagelijks Bestuurlid van de Vervoerregio Amsterdam en wethouder Haarlemmermeer, herkent dit: ‘Het wordt steeds drukker en voller op de weg. We willen met elkaar overweg kunnen. Dus: meer rekening houden met elkaar, respect tonen, regels naleven… elkaar de ruimte gunnen.’

Verschillend vervoer, zelfde bestemming

Om die boodschap te benadrukken staan op de beelden van de campagne telkens twee weggebruikers die zich verschillend voortbewegen, maar wel hetzelfde doel hebben. Natascha Shahbaziane, programmamanager bij de Vervoerregio: ‘We willen echt laten zien dat veel mensen in het verkeer hetzelfde willen. Bijvoorbeeld ontspannen, een maaltijd halen of naar een afspraak gaan. Alleen kiezen we allemaal een andere manier van verplaatsen. Daarom is het belangrijk te bedenken dat de ander niet een concurrent is, maar iemand voor wie er ook plek is op de weg.’ Op de posters is expres gekozen voor groepen die – gebaseerd op onderzoek – vaak conflicterend zijn, zoals motorrijders en wielrenners.

Som op de proef

Op het plein werd verschillend gereageerd op de campagne. Kamer, 94 jaar oud, rijdt op een elektrische fiets en gaat af en toe nog met de auto. ‘Alleen in de buurt.’ Hij is op weg naar zijn broer die in een verzorgingstehuis zit. Hij voelt zich veilig op de weg, vooral omdat hij de omgeving goed kent. ‘Kleine kinderen op de fiets zijn het gevaarlijkst. Die maken soms onverwachte bewegingen.’ Vroeger was dat anders. ‘In 1924, toen ik geboren werd, waren er maar 6 miljoen inwoners.’ Hij weet nog niet of de campagne hem erg aanspreekt, maar vindt dat niks doen ook niet helpt. Dus je moet blijven proberen.’

Conny merkt niet zozeer dat het drukker op de weg is geworden, maar wel dat er minder geduld is. ‘Iedereen heeft een steeds korter lontje. Wielrenners en scooters toeteren niet maar rijden met een rotvaart langs je. Mensen maken ruzie om een parkeerplekje. Iedereen wil de weg voor zichzelf. Dan denk ik: waarom heb je zo’n haast? Ik rij zelf heel rustig. Want een ongeluk zit in een klein hoekje en ik wil het goede voorbeeld geven voor mijn zoon.’

Joyce heeft een elektrische step. Ze weet dat ze daar eigenlijk niet mee op het fietspad mag, maar rijdt er wel vaak. Ze let dan goed op en ergert zich aan maaltijdbezorgers die om de hoek bij de apotheek zonder te kijken via het fietspad de weg op rijden. ‘Ik probeer rekening te houden met mijn omgeving. Vrienden en kennissen zeggen vaak “ik zag je laatst rijden” maar dan heb ik ze niet gezien omdat ik me focus op het verkeer om mij heen.’ Ze houdt rekening met de omgeving in hoe snel ze rijdt. ‘In een bos durf ik hard te gaan, twintig kilometer per uur, maar in de stad rijdt ik langzaam. Ik kan namelijk niet mijn hand uitsteken en moet daardoor extra opletten.’

Integraal beleid

De campagne wil bijdragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Voor iedereen. De campagne is onderdeel van meerdere acties met als doel om het aantal verkeersslachtoffers te laten dalen tot nul in 2050. Gerard Slegers, dagelijks bestuurslid van de Vervoerregio: ‘Met Elkaar Overweg draagt op een unieke manier bij aan de verkeersveiligheid, namelijk door het gedrag van de weggebruikers aan te spreken. We moeten het immers samen doen. Elk slachtoffer is er namelijk één teveel, verkeersveiligheid móet een nationale prioriteit zijn. Om dit kracht bij te zetten, hebben alle 14 verkeerswethouders uit onze regio al eerder op één bord hun handtekening gezet onder de ambitie: 0 verkeersslachtoffers in 2050. Dit bord hebben we aangeboden in Den Haag aan de Tweede Kamerleden om vervolgens het gesprek hierover aan te gaan.’ Han van de fietsersbond is het daar mee eens. ‘Als je kijkt naar het fietspad wat hier langs het plein loopt, dan denk je “dat is best breed”. Maar er komt zoveel langs dat er niet altijd ruimte is voor iedereen. Naast de campagne is het ook belangrijk om de infrastructuur aan te passen.’

Parcour

Het parcours werd netjes gevold door iedereen die in de bumperballen durfde. Terwijl de ballen erg uitnodigen tot tegen elkaar aan duwen. Marja Ruigrok en Gerard Slegers legden het parcours zelf ook af. ‘Dat was nog best een uitdaging. Maar het is wel goed gelukt. We zijn niet gebotst en hebben elkaar de ruimte gegeven.’ Aldus Gerard.

De verkeersveiligheidscampagne loopt van half mei tot en met half juli in alle 14 gemeenten van de Vervoerregio Amsterdam, zowel in de publieke omgeving als online. Lees meer informatie over de campagne en bekijk de campagnevideo op www.verkeerenmeer.nl/campagnes