Een groot stalen gevaarte staat aan de kant van het perron bij halte Rietlandpark richting centraal station. Niet perse schoonheidsprijswaardig, maar wel stevig, in het zicht en bovenal: werkend. De noodlift op Rietlandpark waar dit artikel over gaat heeft een lange adem gehad voor dat het er stond. Een gesprek met Diederick van der Vegt, assetmanager bij GVB en Jean-Philippe de Lannoy, Ambtelijk Opdrachtgever Asset Management Railinfrastructuur bij Vervoerregio Amsterdam schijnt licht op deze noodlift en waarom dit zo’n complexe klus was om te klaren. Jean-Philippe: ‘Als we iets geleerd hebben, dan is het wel dat samenwerking heel belangrijk is.’
Wat was het probleem?
Waarom ging de oorspronkelijke lift kapot? Diederick: ‘Door het klimaat. Deze halte is gebouwd rond 2000-2002. Het gebied waarop de halte is gebouwd was ooit moeras. Dus de grondwaterstand is hier standaard heel hoog en loopt niet makkelijk weg. Als het regent komt het water in de opvangbak onder de roltrap en in de liftschacht terecht. In combinatie met het hoge grondwater staan zowel de lift als de roltrap continue onder water. De eerste set roltrappen op deze halte waren binnen-roltrappen. Dus die gingen vrij snel kapot. Toen zijn die vervangen voor een set 2e hands buiten roltrappen die bij Rijkswaterstaat vandaan kwamen. De lift is een hydraulische lift. Dat is een duur woord voor een lift die omhoog geduwd of naar beneden getrokken wordt met een pomp in plaats van een kabellift. Die pompbuis is doorgeroest omdat de buis constant in het water lag en dus ging de lift kapot.’
Kan de lift niet gemaakt worden?
Jean-Philippe: ‘Per 1 januari 2022 hebben wij de rol van opdrachtgever overgenomen van gemeente Amsterdam. GVB beheert de stations in opdracht van ons. Dus toen de lift kapot ging hebben we gekeken of de lift gerepareerd kon worden. Maar GVB kwam al snel tot de conclusie: het repareren is eigenlijk niet meer te doen dus we moeten de lift vervangen.
Diederick: ‘Het repareren van de lift kan in theorie, maar dat kost zoveel geld dat er beter een nieuwe lift in de schacht gezet kan worden. En daarbij, als je de lift zou repareren dan blijft het probleem van het vele water bestaan en roest de nieuwe, dure pomp van de lift mogelijk weer door en zit je opnieuw met hetzelfde probleem. Daarom kan er beter voor een nieuw lift gekozen worden, die niet hydraulisch is.’