Bouwen
Het bouwen van de bus gebeurde in het atelier, dat gewoon in het park ligt, net verborgen achter de kleine voetbalzaal. Daar hebben Fred en Peter hard gewerkt aan de precieze maar kleinere kopie van de Schiphol-bus. Fred: ‘Het is fijn dat we de tekeningen hadden. Daardoor konden we dingen goed op schaal maken. En voor de onderdelen waar we geen precieze berekening van hadden, hebben we een schatting gemaakt. In dit vak moet je een goed gevoel voor verhoudingen hebben. Inmiddels heb ik daar veel ervaring mee.’ Fred maakte de mal van het voertuig, Peter was verantwoordelijk voor de elektrische binnenkant. Peter: ‘Al sinds mijn tiende houd ik me bezig met het bouwen van radiografische voertuigen. De elektrische binnenkant van de bus heb ik al wel eerder gemaakt voor andere rijdende voertuigen in het park, maar ik heb het systeem wel een beetje vernieuwd. Ongeveer de helft van de auto’s en vrachtwagens in het park heb ik gebouwd.’ Een van die vernieuwingen in het systeem is een app waarmee Fred en Peter de bus kunnen bijsturen. Peter: ‘Eerder moesten we dat met de hand doen. Als de bus iets te veel naar links of naar rechts ging, moest je in het park de bus optillen en verplaatsen. Nu kunnen we gewoon via de telefoon de bus bijsturen.’ Een knap staaltje techniek.
Pride bus
Naast de Hello-Goodbye bus die rondrijdt in Madurodam is er ook een regenboogbus in de kleuren van de progress pride vlag bijgekomen. Peggy: ‘Toen de Pride van 2020 niet door kon gaan, werd besloten om drie bussen en een tram in de Vervoerregio de kleuren van de progress pridevlag te geven. Zo gaven we de boodschap dat iedereen welkom is in het openbaar vervoer. Die bussen hebben meer dan een jaar rondgereden. Nu is ook die vereeuwigd in Madurodam, zodat de boodschap behouden blijft: je bent welkom in duurzaam en veilig openbaar vervoer.’
Bekijk hieronder de video van de nieuwe bus in Madurodam: