Afbeelding
woensdag 30 november 2022

Elektrische bus rijdt op ‘Schiphol’ in Madurodam

Jasmijn van Engelen

Het is nog vroeg in de ochtend als een groep mensen vanuit verschillende windstreken bij Madurodam aankomt. Allemaal zijn ze gekomen voor een bijzondere onthulling. Er gaan namelijk twee elektrische bussen rijden in Madurodam, waarvan ééntje zelfs op Schiphol!

Aandacht voor elektrisch vervoer

Met deze twee elektrische bussen wil de Vervoerregio ook buiten de regio aandacht vragen voor elektrisch vervoer. Gerard Hellburg, programmamanager bij de Vervoerregio Amsterdam kwam met het idee. Gerard: ‘Sinds de komst van elektrische bussen op Schiphol in 2018, had ik dit idee al. Maar pas toen ik met collega Matthijs Terhoeve erover sprak gingen we actie ondernemen. Matthijs zocht contact met Madurodam. Drie maanden later kregen we een rondleiding door het park en stuurden we de tekeningen van de Schiphol-bus op om na te maken. Het was gelijk een succes vanaf beide kanten.’

Educatie

Algemeen directeur van Madurodam Sander Gielen: ‘Madurodam is al zeventig jaar een stichting die gericht is op educatie voor kinderen. Dit is niet alleen een park voor plezier, maar ook om kinderen en volwassenen iets te leren over Nederland en hoe slim Nederland eigenlijk in elkaar zit. Alle winst gaat naar initiatieven die de educatie van kinderen ondersteunt.’ Om een partnerschap aan te gaan met de Vervoerregio en zo bij te dragen aan de educatie over uitstootvrij vervoer was dan ook een mooie kans. Gerard Slegers, lid dagelijks bestuur bij Vervoerregio Amsterdam: ‘Deze elektrische bussen zijn gemaakt om de vaders, moeders, opa’s en oma’s, maar vooral de kinderen te laten zien dat de verduurzaming van bussen steeds sneller gaat. Ook in de kleinste stad van Nederland!’ Peggy Laurs, directeur realisatie en concern bij Vervoerregio Amsterdam bij de Vervoerregio Amsterdam: ‘Hiermee wil de Vervoerregio jongere generaties (onze toekomstige reizigers) en hun families op een leuke en ongedwongen manier kennis laten maken met de overgang naar duurzame mobiliteit. Er wordt daarom ook nagedacht over het aanbieden van een kleurplaat, spreekbeurtpakket of speurtocht die aansluit op de elektrische bus.’

Ontwerp

De bus die rondrijdt is gebaseerd op de VDL-bus die ook echt op Schiphol rijdt. Matthijs: ‘Het is een hele herkenbare bus, namelijk de Hello-Goodbye bus. Die zien veel reizigers dagelijks op Schiphol als ze vertrekken of aankomen. Dit zijn ook de eerste bussen binnen de Vervoerregio die elektrisch reden. Dat die nu vereeuwigd zijn in Madurodam heeft een mooie betekenis voor ons.’ Het model van de Madurodam-bus heeft een schaal van een op 25 en weegt zo’n drie kilo. Bovenop de bus is een zogeheten pantograaf gebouwd. Matthijs: ‘Elektrische bussen laden op aan de pantograaf. De bezoekers van Madurodam kunnen de elektrische bus dus herkennen aan de bovenkant, waar de pantograaf ligt.’ De pantograaf van het Madurodam model bus is wel alleen voor de herkenning. De bus laadt op aan de onderkant, net als alle andere voertuigen in het park.

Bouwen

Het bouwen van de bus gebeurde in het atelier, dat gewoon in het park ligt, net verborgen achter de kleine voetbalzaal. Daar hebben Fred en Peter hard gewerkt aan de precieze maar kleinere kopie van de Schiphol-bus. Fred: ‘Het is fijn dat we de tekeningen hadden. Daardoor konden we dingen goed op schaal maken. En voor de onderdelen waar we geen precieze berekening van hadden, hebben we een schatting gemaakt. In dit vak moet je een goed gevoel voor verhoudingen hebben. Inmiddels heb ik daar veel ervaring mee.’ Fred maakte de mal van het voertuig, Peter was verantwoordelijk voor de elektrische binnenkant. Peter: ‘Al sinds mijn tiende houd ik me bezig met het bouwen van radiografische voertuigen. De elektrische binnenkant van de bus heb ik al wel eerder gemaakt voor andere rijdende voertuigen in het park, maar ik heb het systeem wel een beetje vernieuwd. Ongeveer de helft van de auto’s en vrachtwagens in het park heb ik gebouwd.’ Een van die vernieuwingen in het systeem is een app waarmee Fred en Peter de bus kunnen bijsturen. Peter: ‘Eerder moesten we dat met de hand doen. Als de bus iets te veel naar links of naar rechts ging, moest je in het park de bus optillen en verplaatsen. Nu kunnen we gewoon via de telefoon de bus bijsturen.’ Een knap staaltje techniek.

Pride bus

Naast de Hello-Goodbye bus die rondrijdt in Madurodam is er ook een regenboogbus in de kleuren van de progress pride vlag bijgekomen. Peggy: ‘Toen de Pride van 2020 niet door kon gaan, werd besloten om drie bussen en een tram in de Vervoerregio de kleuren van de progress pridevlag te geven. Zo gaven we de boodschap dat iedereen welkom is in het openbaar vervoer. Die bussen hebben meer dan een jaar rondgereden. Nu is ook die vereeuwigd in Madurodam, zodat de boodschap behouden blijft: je bent welkom in duurzaam en veilig openbaar vervoer.’

Bekijk hieronder de video van de nieuwe bus in Madurodam:

Dit artikel is het laatste artikel in de reeks “Vervoerregio voorloper in verduurzaming”. Als Vervoerregio zetten we grote stappen richting een CO2-neutraal vervoersysteem. Dat doen we op allerlei verschillende manieren. Daarom zetten we in november, onze eigen maand van de duurzaamheid, met trots verschillende projecten en activiteiten in het zonnetje. Want onze ambities voor gezonder en prettiger reizen in de vervoerregio liggen goed op schema!