Afbeelding
donderdag 6 oktober 2022

10 Jaar R-net, wat maakt het zo’n succes en hoe ziet de toekomst eruit?

Jasmijn van Engelen

R-net bestaat 10 jaar en dat mag gevierd worden. Het symposium ter ere van het jubileum en met een blik op de toekomst van R-net vindt plaats in het gebouw ‘Het Strijkijzer’ in den Haag. Op de 42e verdieping geeft het uitzicht ‘zicht op vrijwel alle R-netlijnen in de Randstad’, aldus dagvoorzitter Bas van Leeuwen. Het is nog wat mistig om alle lijnen daadwerkelijk te zien, maar dat mag de ochtendgezelligheid niet drukken.

R-net staat voor Randstad net. Met meer dan 90 lijnen die hoogfrequent (heel vaak) rijden verbindt dit netwerk de hele randstad. Wat ooit begon met de buslijn 300 van Bijlmer Arena, via Amstelveen en Schiphol naar Haarlem is in tien jaar uitgegroeid tot een netwerk wat bestaat uit bus, tram, metro en trein. Altijd met een rood-grijs uiterlijk. Deze dag staan er twee onderwerpen centraal: wat maakt R-net zo’n succes? En hoe gaat de toekomst van R-net eruit zien?

Het succes van R-net

Er zijn verschillende redenen waardoor R-net een succes is geworden. Hieronder staan ze op een rijtje.

  1. Betrouwbaar

R-netlijnen zijn betrouwbaar. Dat wil zeggen dat een R-net lijnen komen wanneer je ze verwacht. Er wordt gestreefd naar een rituitval (dat een bus, tram, metro of trein niet kan rijden) van maximaal 0,9%. Maar in de praktijk is de rituitval nog later, 0,5%. Daardoor weet de reiziger: “ik kan altijd met een R-net lijn. De bus, tram of metro die ik nodig heb, komt altijd binnen korte tijd opdagen.”

  1. Frequent (vaak)

R-net lijnen rijden vaak. Lijn 300 reed voor de coronapandemie 12 keer per uur in de spits en twee keer per uur in de nacht. R-net lijnen zijn de bussen, metro’s en trams die vaak rijden en waardoor de reiziger ‘spoorboekloos’ – dus zonder op de vertrektijden te letten – kan reizen. Immers, de volgende bus/tram/metro vertrekt toch binnenkort. Dus je hoeft nooit lang te wachten op de halte.

  1. Herkenbaarheid

Om R-netlijnen heel herkenbaar te maken is er gekozen voor een eigen huisstijl. Als je aan NS denkt denk je aan de kleuren geel en blauw. R-net heeft de kleuren rood en grijs. Ongeacht de aanbieder van het vervoer (wat verschilt per gebied) zijn R-net lijnen dus altijd herkenbaar.

Toekomst van R-net: ambities

Om deze positieve lijn door te zetten naar de toekomst werd op het symposium ook gepraat over de ambities die R-net heeft voor de toekomst. Onder andere door middel van een college van Marco te Brömmelstroet, professor in Urban Mobility en een panelgesprek met Dagelijks Bestuurlid Marja Ruigrok.

  1. Een halte in de nieuwe wijk

Nederland moet veel extra huizen bouwen. Ook in de randstad en de Vervoerregio. Om mensen te stimuleren het OV te kiezen in plaats van de auto wil R-net graag dat er een OV-halte staat waar een bus of tram langsrijdt nog voordat de eerste bewoners van een nieuwe wijk hun sleutels krijgen. Zo zien nieuwe bewoners gelijk: hier is het OV goed geregeld.

  1. Uitstootvrij

De klimaatdoelen zijn ook voor R-net belangrijk. Daarom wil R-net in de toekomst volledig uitstootvrij gaan rijden. Dat is al bezig, in 2018 werd een vloot van 100 elektrische bussen in gebruik genomen rondom Schiphol. De tweede tranche in concessiegebied Amstelland-Meerlanden werd in april van dit jaar officieel in gebruik genomen. De komende jaren wordt de elektrificatie van de bussenvloot verder uitgebreid, bijvoorbeeld in het gebied Zaanstreek-Waterland zullen de R-net lijnen vanaf volgend jaar volledig elektrisch – en dus uitstootvrij- rijden.

  1. Ritrituelen

De nieuwe campagne van R-net heet Ritrituelen. Want reizen is voor veel mensen een gewoontehandeling. Maar als een reiziger die voor het eerst het OV kiest in plaats van de auto een positieve ervaring heeft – de bus is op tijd, schoon en prettig om in te zitten- ‘dan wordt een reiziger sneller ambassadeur voor het Openbaar Vervoer’, aldus Marja Ruigrok. De Vervoerregio draagt dan ook bij aan R-net door middel van meedenken over de huisstijl, budget voor campagnes en haltemeubilair. Zodat reizigers die eenmaal gebruik maken van het R-net dat vanwege het comfort blijven doen.