Afbeelding
vrijdag 3 juli 2020

Vervoerregio stelt aanbesteding Zaanstreek-Waterland opnieuw uit

Hilde Postma

De Vervoerregio Amsterdam stelt de aanbesteding van de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland opnieuw uit: dit keer met anderhalf jaar. Door de grote impact van de coronacrisis is de verwachting dat vervoerders op korte termijn niet met goede biedingen zullen kunnen komen. Daarom heeft het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio tot dit nieuwe uitstel besloten.

‘Gisteravond hebben we de aanbesteding formeel ingetrokken’, zegt Pascal le Gras, projectleider aanbesteding concessie Zaanstreek-Waterland van de Vervoerregio.  ‘Met het stopzetten is het helder waar we staan.’

Daarmee zal de nieuwe concessie veel later van start gaan dan gepland was: pas in de zomer van 2023. De huidige concessie loopt op 12 december 2021 af.  Voor de overbruggingsperiode van 12 december 2021 tot de zomer van 2023 zal een zogenoemde noodmaatregel worden voorbereid. Le Gras: ‘We gaan onderhandelen met de huidige vervoerders hierover: EBS in de concessie Waterland en Connexxion in de concessie Zaanstreek.’ Uitgangspunt is uiteraard dat ook in de overbruggingsperiode zo goed mogelijk openbaar vervoer geboden wordt aan de reizigers en inwoners in en van Zaanstreek en Waterland.

Connexxion verzorgt momenteel het ov in de Zaanstreek, EBS in Waterland.

Le Gras: ‘Ondertussen zullen wij ons beraden op het vervolg van de aanbestedingsprocedure.’ De biedingen op deze concessie hadden eigenlijk op 7 mei al binnen moeten zijn, maar door onzekerheden in verband met de corona-crisis werd eerder in april al besloten tot een uitstel van zes maanden. De nieuwe datum was vastgesteld op 5 november, maar de impact van corona is zo groot dat het ook voor die datum lastig is om goede biedingen uit te brengen.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

6 juli 2020 | 09:15

anoniem

Wat betekent dit voor het gebruikte materieel? Onderdeel van de nieuwe concessie zou inzet op zero emission zijn. Rijdt EBS dan straks nog langer door met die oude diesels?