Afbeelding
zaterdag 2 oktober 2021

Traject Westtangent, buslijn 369, volledig elektrisch

Hilde Postma

Sinds juli rijdt GVB buslijn 369, beter bekend als de Westtangent, volledig elektrisch. Na buslijn 15, 22, 61 en de 231 is dit de vijfde buslijn die volledig elektrisch de dienstregeling rijdt. Wethouder Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam, Egbert de Vries, bracht afgelopen woensdag (29 september) een kort bezoek aan Station Sloterdijk om met eigen ogen te zien hoe GVB stap voor stap alle buslijnen elektrisch gaat rijden.

Hoogwaardige busverbinding

De buslijn ligt grotendeels op aparte busbanen. Hierdoor heeft de bus veel minder last van het andere verkeer en daardoor ook minder last vertragingen. Tijdens de spits kunnen ook meer bussen worden ingezet. Dit maakt buslijn 369 een Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) busverbinding. Ook zijn de haltes uitgerust met dynamische reizigersinformatie. Lijn 369 verbindt Amsterdam Sloterdijk met Schiphol via 8 haltes in Amsterdam Nieuw-West. De bussen hebben een rood-grijs exterieur in de R-net stijl. Een primeur voor GVB-bus. Naast de trams en metro’s heeft GVB nu ook R-net bussen. Wethouder De Vries: “Het is mooi dat buslijn 369 nu volledig elektrisch rijdt; het is een belangrijke schakel in de ontsluiting van Amsterdam Nieuw west. Dat verduurzaming van deze lijn hand in hand gaat met verhoging van betrouwbaarheid en hoogwaardigheid betekent extra veel winst voor de reiziger: minder CO2 en een betere ontsluiting voor Nieuw-West en Schiphol.”

Uitstootvrij ov in 2025

Mark Lohmeijer, directeur Operatie & Techniek van GVB: “We blijven stappen voorwaarts zetten om in 2025 als stadsvervoerder volledig uitstootvrij ov aan te bieden. Bijdragen aan schonere lucht in Amsterdam en onze eigen CO2-uitstoot verminderen, vinden we ontzettend belangrijk. Als alles volgens plan gaat stromen begin 2022 ook weer 31 nieuwe bussen in. Deze bussen zullen vanaf de IJ-zijde van Amsterdam Centraal gaan rijden.”

Blijven investeren in duurzaam ov

Gerard Slegers, portefeuillehouder van de Vervoerregio Amsterdam, is blij dat ondanks deze onzekere tijden voor het ov in Amsterdam er toch geïnvesteerd wordt in duurzaam ov. “De aanbesteding houdt rekening met de huidige situatie waarin we door corona niet weten wanneer en hoeveel reizigers er terugkeren in het OV, en biedt dan ook de nodige flexibiliteit. Mocht het nodig zijn om snel uit te breiden dan kunnen we altijd gebruik maken van de optie tot maximaal 208 bussen in het contract. Om die reden ging het Dagelijks Bestuur in april ook akkoord met het starten van de Europese aanbesteding om het resterende deel van de GVB-busvloot te elektrificeren. De Vervoerregio, GVB en gemeente Amsterdam werken intensief samen om dit te bewerkstelligen.”

De investering voor de elektrische bussen wordt mede mogelijk gemaakt met subsidie uit de Connecting Europa Facility (CEF) van de Europese Commissie. Voor het resterende bedrag maken de Vervoerregio, GVB en gemeente Amsterdam aanvullende afspraken.