Afbeelding
maandag 2 mei 2022

Reizen met de bus: wat wil Purmerend?

Jasmijn van Engelen

Vaststaan in het openbaar vervoer door een verkeersopstopping. Het is geen pretje, en helaas nog te vaak voorkomend in gemeente Purmerend. Daarom wil de gemeente samen met de Vervoerregio Amsterdam het OV in Purmerend verbeteren. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het aantal haltes te verminderen en vrij liggende busbanen te maken. Maar wat willen inwoners van Purmerend zelf? Sinds vandaag kunnen zij een enquête invullen en het laten weten. De Vervoerregio Amsterdam nam de som alvast op de proef en vroeg Mergube, Gino, Setenay, Jennifer en Marcia naar hun ervaringen. ‘Als de bus net weg is, moet je een half uur wachten.’

Mergube zou graag hebben dat de bus direct naar Amsterdam Centraal gaat.

Mergube

Mergube staat te wachten bij Purmerend station. Haar bus, de 110, komt over elf minuten. Ze woont sinds kort in Purmerend – wat haar goed bevalt –  en werkt op de Keizersgracht in Amsterdam als hoofd marketing. Daarnaast heeft ze eigen bedrijf. Ergul: ‘eigenlijk ben ik altijd aan het werk, haha.’ Ze maakt gebruik van de bus om naar haar werk te gaan en checkt alvast haar e-mails als ze onderweg is. ‘Ik ga vaak met de bus naar station Noord. Dan moet ik daar overstappen. Het zou fijner zijn als de bus direct naar Amsterdam Centraal zou gaan, maar ik begrijp het wel.’ Ze is tevreden over de bus, maar heeft wel een paar suggesties ter verbetering. ‘De achterkant van de bus is vaak minder schoon en rommelig. Daarom zit ik graag in het midden. Daarnaast zijn de wachttijden heel lang.  Als ik mijn aansluiting mis, ben ik gelijk twintig minuten extra reistijd kwijt, dat is wel vervelend. En dat is door de week tijdens een werkdag wanneer er redelijk veel rijdt.’ Ze zou dan ook het liefst hebben dat de wachttijd verkort wordt naar tien minuten.

Gino

Gino is 23 en gebruikt de bus voornamelijk binnen Purmerend. Zo’n twee keer per week pakt hij lijn 301 en 306. Hij gaat ermee naar vrienden, sport en andere afspraken. De bus geeft hij een voldoende. Gino: ‘Een vijf op een schaal van tien, net aan voldoende.’ Hij zou graag zien dat de bus vaker stopt, vooral binnen Purmerend, en niet gelijk naar Amsterdam doorrijdt. ‘Er mogen van mij wel haltes bijkomen in de stad.’ Hij denkt dat het dan niet heel veel langer zou duren om ergens te komen: ‘als je het goed plant moet dat niet veel uitmaken qua tijd.’

 

De halte bij Setenay's huis is sinds kort weggehaald.

Setenay

De halte vlak bij Setenay’s huis is sinds twee maanden weggehaald. Ze neemt iedere ochtend de bus naar haar werk in het centrum van Purmerend waar ze een patisserie heeft. Nu moet ze iets langer lopen. Zelf vindt ze dat geen probleem, maar: ‘voor sommige ouderen in de buurt is het vervelend.’ Voor de rest is ze tevreden over de bus. Setenay: ‘Ik geef het een negen, want ondanks dat ik vijf minuten langer onderweg ben, rijdt de bus vaak genoeg.’

Jennifer

Jennifer werkt als receptioniste in de Beemster, een baan met onregelmatige uren. Daardoor kan ze niet altijd met de bus. ‘De bus rijdt tot half twaalf ’s avonds maar soms eindigt mijn dienst pas om twaalf uur ’s nachts.’ Ze denkt daarom dat de bus best geschikt is voor mensen met een negen tot vijf baan, maar voor haarzelf zou ze liever hebben dat de bus langere uren maakt. ‘Met de fiets naar mijn werk duurt een kwartier langer en ’s nachts is dat nog minder fijn.’ De oplossing voor het uitbreiden van de uren? ‘Verminder het aantal bussen tijdens de spits. Soms zie ik bussen in de spits langsrijden met twee of drie mensen er in. Dat lijkt me niet de bedoeling. Als je per lijn kijkt wanneer er minder reizigers in de bus zitten tijdens de spits, dan kun je die bussen op een andere tijd inzetten of levert het brandstof besparing op.’

Marcia

Marcia zit in de zon op het muurtje bij perron D. Ze heeft de bus op een haar na gemist en moet nu een half uur wachten op de volgende. Een paar keer per week pakt ze de bus om te gaan winkelen, met vriendinnen af te spreken en af en toe om naar de kerk te gaan. Ze is tevreden over de bus. Marcia: ‘De bus brengt me waar ik moet gaan.’ Als ze dan toch een verbeterpunt mag noemen? ‘Het mag wel iets goedkoper. Ik weet het niet uit mijn hoofd maar als ik heen en weer naar de kerk in Nieuw-West ga, ben ik wel een flink bedrag kwijt.’ Dat ze nu moet wachten vind ze niet erg. ‘Ik zit lekker in de zon.’

Vragenlijst

Woont u in Purmerend en gebruikt u de bus? Dan kunt u de komende twee weken – tot en met 15 mei – de enquete invullen via www.moventem.nl/purmerend of door de QR code te scannen met uw telefoon of tablet. Het invullen van de vragenlijst is anoniem. Een papieren vragenlijst is aan te vragen via (0575) 760 227 of door te mailen naar info@moventem.nl.