Voelbare kaart Noord/Zuidlijn

donderdag 19 juli 2018
Vervoerregio Amsterdam

Met een rijdende Noord/Zuidlijn en veel veranderingen in de bovengrondse tram- en buslijnen, is je reis mogelijk veranderd. Heb je te maken met een visuele beperking? Dan is het een hele opgave om deze nieuwe reis uit te stippelen. Om je hierin te ondersteunen, is een voelbare netwerkkaart van de Noord/Zuidlijn gemaakt. Op deze kaart is met contrasterende kleuren, braille en reliëf voelbaar gemaakt hoe de route van de Noord/Zuidlijn loopt en waar deze zich in het netwerk bevindt. Ook staan er QR codes op de kaart waarmee gesproken teksten kunnen worden beluisterd voor aanvullende informatie.

0

Hoe werkt de voelbare kaart? 

Op de voelbare kaart is de positie van de Noord/Zuidlijn binnen het netwerk in beeld gebracht: de aansluiting op andere metrolijnen, NS-treinen en de veerpont. De verschillende soorten lijnen zijn middels reliëf te onderscheiden. Metrolijnen herken je aan een strakke lijn, en de lijnen van NS aan een stippellijn. In braille wordt uitleg gegeven over de verschillende vormen en reliëf die op de kaart te vinden zijn. 

Naast de metro, trein en veerpont kent het OV lijnennet natuurlijk nog andere vormen van openbaar vervoer: trams en bussen. Deze lijnen zijn niet voelbaar op de kaart te vinden, omdat er dan een spaghetti aan voelbare lijntjes op de kaart ontstaat. De informatie over trams en bussen is echter wel verwerkt in de kaart achter de QR codes, in de vorm van een gesproken tekst. Ook wordt hier meer informatie gegeven over de acht Noord/Zuidlijn stations en de looproutes voor reizigers met een visuele beperking. 

Hoe werken de QR codes?

Op de kaart staan acht QR codes afgebeeld; elk Noord/Zuidlijn station heeft er een. De QR codes zijn middels reliëf te onderscheiden van de rest van de kaart. Met een smartphone of tablet kan je de QR code scannen, waarna je een gesproken kan beluisteren. Deze tekst geeft uitleg over het betreffende station, de meest logische looproute, maar ook de overstapmogelijkheden op het overige OV komen aan bod. Het gebruik van de QR code vergt uiteraard wat oefening, maar biedt veel informatiemogelijkheden. De uitleg van de QR code is beschikbaar in braille en wordt meegeleverd met de kaarten.

Waar zijn de kaarten te krijgen?

De voelbare kaarten zijn op twee manieren te verkrijgen. Je kunt via onderstaand formulier een thuisversie van de kaart aanvragen, of je kunt de kaart thuis rustig bestuderen, voordat je op reis gaat. Daarnaast zijn de kaarten op een aantal OV servicepunten te vinden, zodat je tijdens een reis ook de mogelijkheid hebt om de kaart te raadplegen. De kaarten zijn opvraagbaar bij de balie en de servicemedewerkers kunnen je hiermee helpen. De kaarten liggen op de volgende servicepunten:

  • Amstelveen Busstation
  • Amsterdam Bijlmer Arena
  • Amsterdam Centraal
  • Amsterdam Noord
  • Amsterdam Zuid
  • Zaandam Busstation

Bestellen

Onderstaand formulier kan worden ingevuld om een thuisversie van de voelbare kaart Noord/Zuidlijn te bestellen.

Op dit moment is de vraag naar de kaart hoog. Hierdoor zijn de kaarten helaas niet meer op voorraad. De nieuwe voorraad wordt op dit moment aangevuld, zodat u ook een kaart kunt ontvangen. Wij schatten in dat dit ongeveer 1,5 week duurt.

Excuses voor het ongemak.

De voelbare kaart wordt na ontvangst van de aanvraag zo snel mogelijk verstuurd. Er worden geen kosten in rekening gebracht, de voelbare kaart wordt u aangeboden door Vervoerregio Amsterdam.

Vragen? Laat een reactie achter