Afbeelding
maandag 27 augustus 2018

Elektrische bussen lopen gesmeerd

Renske van Bers

1 april was het zover; de vloot van maar liefst 100 stuks elektrische bussen was compleet en Connexxion kon starten met de dienstregelingen op en rondom Schiphol. Tijd om nu, een kleine 5 maanden later, de balans op te maken met Peter de Winter en Steven Pots van Vervoerregio Amsterdam, die vertellen hoe het gaat met deze fluisterende, milieuvriendelijke voertuigen.

“Ze doen het hartstikke goed!”, vertelt Peter enthousiast. “Je moet je voorstellen dat er wel eerder met elektrische bussen gereden is, maar nog niet met zoveel tegelijkertijd op dezelfde plek.” De bussen rijden tussen Amsterdam, Amstelveen, Schiphol en Uithoorn op één van de drukste bustrajecten van Nederland. Op Schiphol rijdt in de spits bijvoorbeeld elke 2 minuten een bus, die niet alleen vakantievierders vervoert, maar waar ook veel medewerkers van Schiphol zelf gebruik van maken. Eén van de doelen was dat al deze reizigers geen last zouden hebben van de inzet van het nieuwe vervoermiddel.

Elektrische bus - laadstation Schiphol 1

De Zero Emissie-bussen spelen een grote rol in het verlenen van (toekomstige) concessies.

Gelukt?

Is dat gelukt? Steven: “Eigenlijk ging het al meteen erg goed. Maar, hier is wel een heel intensieve voorbereiding aan vooraf gegaan. Zo was er niet meteen plek om 100 bussen te stallen, deze zijn geleidelijk gearriveerd om de bestaande dieselbussen te vervangen. Daarnaast moesten er natuurlijk oplaadpunten gecreëerd worden, een proces dat ook haken en ogen kende.” Steven: “En vergeet niet dat buschauffeurs niet zomaar op een elektrische bus kunnen rijden, zij moeten eerst een andere techniek van rijden en remmen onder de knie krijgen.”

Opladen

De buschauffeurs zijn daarbij ook verantwoordelijk voor het opladen van ‘hun’ bus. Steven: “Omdat je niet ongelimiteerd kunt rijden, moeten de bussen op gezette tijden – na ongeveer 70 km is de accu leeg – opgeladen worden. Om dit proces vlot en soepel te laten verlopen hebben we vooraf, samen met Schiphol, goed gekeken waar de ‘snelle’ oplaadpunten moesten komen en ook hoe het opladen logistiek goed samenvalt met de pauzes van de buschauffeur in kwestie. Dat was nog best even puzzelen, maar dit heeft Connexxion uitstekend geregeld en gaat nu zelfs sneller dan voorzien.”

Elektrische bus - jan dellaert 3

Rond Schiphol zijn er op vier locaties snelle oplaadpunten aangelegd: drie op verschillende plekken op Schiphol en één in Amstelveen. Op elk van die locaties kunnen tussen de vier en acht bussen tegelijk worden opgeladen.

Langzame oplaadpunten

Peter vervolgt: “Het klopt inderdaad dat nooit alle 100 bussen in de lucht zijn, er staan er altijd wel een paar op te laden. Ook ’s nachts gebeurt dit, maar dan aan de zogenoemde ‘langzame’ oplaadpunten die er wat langer over doen om de bus van de broodnodige energie te voorzien. Dit kost iets minder capaciteit dan de snelle oplaadpunten en is bovendien beter voor de accu. En aangezien de meeste bussen dan toch stilstaan is dit een uitgelezen moment om ze voor te bereiden op de volgende werkdag.”

Nadelen vs. voordelen

Steven: “Of er ook nadelen zijn? Nou, eigenlijk niet. De voertuigen zijn duurder qua aanschaf, maar dit verdien je deels weer terug door het feit dat de bussen veel duurzamer zijn, goedkoper rijden, minder onderhoud vergen en langer meegaan. Connexxion ervaart ook minder storingen aan de elektrische bussen, dan aan de dieselbussen. En het gaat natuurlijk niet alleen om geld: het feit dat deze bussen geen uitstoot kennen van schadelijke gassen én daarbij weinig geluid produceren is het allerbelangrijkste. Wat dat betreft loopt Nederland echt voorop en dat is best iets om trots op te zijn.”

Toekomst

Nu dit proces zo gesmeerd loopt, kan een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Toch? Peter: “Zeker! Maar dat waren we sowieso al van plan hoor. Natuurlijk heeft het goede resultaat van afgelopen periode wel nog een keer het nut en noodzaak van de elektrische bussen bevestigd. Ons streven – en dat van Connexxion – is dat er de komende drie jaar nog 156 elektrische bussen extra in dezelfde regio bijkomen. En daar blijft het niet bij, want we willen er ook naar toe dat de andere vervoerders – GVB en EBS – elektrisch gaan rijden. Het doel is dat er in 2030 alleen nog maar elektrische bussen in Amsterdam en de regio rijden. Daarover hebben we landelijk met het ministerie en alle opdrachtgevers ook een bestuursakkoord gesloten.” Steven: “EBS is nu bijvoorbeeld al gestart met de inzet van elektrische bussen vanuit Edam. Misschien een ideetje voor een toekomstig artikel?”