Afbeelding
maandag 22 januari 2024

Een groene start: de Vervoerregio als duurzame organisatie

Daniëlle Graman | Vervoerregio Amsterdam

Duurzaamheid is een van de belangrijkste thema’s in het beleidskader van de Vervoerregio. Ook intern letten we op duurzaamheid. De CO2-prestatieladder helpt ons hierbij. Hiermee kun je zien hoe goed je bezig bent met het verkleinen van de uitstoot van broeikasgassen. We kijken bijvoorbeeld naar het energieverbruik van het kantoor en het woon-werk verkeer van de werknemers. Onze verhuizing naar een nieuw kantoor heeft gezorgd voor een grote vermindering van onze CO2-uitstoot. Dit jaar willen we doorgroeien naar het hoogste niveau op de ladder. We vroegen onze collega Zahraa Jawad, junior beleidsmedewerker, om ons weer eens bij te praten over dit belangrijke onderwerp.

Lagere uitstoot door nieuw kantoor en andere maatregelen

Dat het nieuwe pand van de Vervoerregio duurzaam is, is al te zien aan de vele planten in het kantoor en de tafeltennistafel gemaakt van oude treinvloeren. In februari 2023 verhuisde de Vervoerregio van Waterlooplein naar een nieuw gebouw in Amsterdam Noord. Met energielabel A, zonnepanelen, stadswarmte en helemaal zonder gas. En dat allemaal met uitzicht op metro- en busstation Noord. Zahraa: ‘Tot februari huurden we een ruimte van Gemeente Amsterdam. Daardoor hadden we niet zo veel invloed op wat wij als Vervoerregio precies verbruikten. Met de verhuizing is dat veranderd. We hebben nu veel meer zicht op onze precieze uitstoot en kunnen dus zelf maatregelen nemen om onze CO2 uitstoot zo veel mogelijk te verminderen.’

Werkplek met planten en circulaire vloerbedekking

Tafels gemaakt van oude maatpakken en een tafeltennistafel en voetbaltafel gemaakt van oude treinvloeren

Goed bereikbaar met het OV, direct naast Station Noord

Verduurzamen, hoe doe je dat?

De verhuizing naar een nieuw kantoor met laag energieverbruik heeft de Vervoerregio dus enorm geholpen in het verminderen van CO2 uitstoot. Nu is een verhuizing niet voor elke organisatie weggelegd, maar er zijn ook andere acties die de Vervoerregio heeft uitgevoerd waarin kansen liggen. Denk aan duurzaam gekeurde computers op kantoor en strengere regels voor zakenreizen. Medewerkers van de Vervoerregio moeten buitenlandse reizen tot op twaalf uur afstand met de trein afleggen. Dat was eerder vijf uur. Daarnaast wordt er intern veel gecommuniceerd over duurzaamheid en mogelijkheden om in het dagelijks leven minder CO2 uitstoot te veroorzaken.

‘Sinds ik me bezig houd met de CO2-prestatieladder kijk ik meer naar mijn eigen gedrag. Als het regende kon ik nog wel eens de auto pakken naar kantoor. Omdat ik nu de precieze cijfers van CO2 uitstoot weet, zie ik hoeveel zo’n autoritje veroorzaakt. Ik neem daardoor nu ook op regenachtige dagen het openbaar vervoer. Om naar kantoor te gaan maar bijvoorbeeld ook om vrienden te bezoeken. Ik hoop dat ik in 2024 meer mensen kan overtuigen om dit soort kleine veranderingen door te voeren, in woon-werk verkeer en in hun privé leven’, zegt Zahraa.

Het nieuwe kantoor van de Vervoerregio

Klimmen op de CO2-prestatieladder

Het nieuwe kantoor heeft er onder andere voor gezorgd dat we niveau 3 van de CO2-prestatieladder hebben behouden. En dat is goed nieuws! Dat betekent dat we volgende stappen kunnen ondernemen om door te groeien naar het hoogste niveau van duurzame organisaties, namelijk niveau 5. Om dat niveau te behalen, wordt niet alleen naar de CO2 uitstoot gekeken binnen de organisatie, maar ook naar de uitstoot van de projecten die plannen en uitvoeren.

Door te streven naar niveau 5 wil de Vervoerregio voorloper worden als duurzame organisatie. Zahraa schrijft nu een plan om dat doel te kunnen bereiken. ‘Bij het plannen en uitvoeren van projecten wordt er al rekening gehouden met de CO2 uitstoot. Bij de beoordeling van onze organisatie eind 2023 bleek niveau 5 dan ook al binnen handbereik. Dat is goed om te horen, en een extra motivatie om ons echt in te zetten om het hoogste niveau te behalen. Zo zijn we niet alleen zelf duurzaam, maar dagen we de rest van de mobiliteitssector ook uit om duurzamer te worden.’