Afbeelding
woensdag 29 mei 2019

Zuidasdok: Inschuiven dak uitgesteld

Renske van Bers

Het inschuiven van het dakdeel gaat helaas niet door op 8 juni en komend weekend is er opnieuw geen A10 Zuid en treinverkeer naar station Amsterdam Zuid door de werkzaamheden aan project Zuidasdok.

Tekst: Saskia, Blaas Amsterdam Zuidas

Voor het vierde achtereenvolgende weekend wordt er gewerkt aan de vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Vanaf vrijdagavond 22 uur is er geen verkeer vanaf knooppunt Badhoevedorp richting AmsterdamVrijdagavond kun je de laatste trein nog halen, maar daarna kun je het hele weekend niet meer via de stations RAI en Zuid reizen. Zuidas werkt verder aan de fundering voor een extra onderdoorgang onder station Amsterdam Zuid: de Brittenpassage.

Er zijn ook tegenvallers

Alle weekendwerkzaamheden tot nu toe staan in het teken van voorbereidingen voor het inschuiven van het dek van de nieuwe onderdoorgang voor station Amsterdam Zuid. Hoewel er enorm veel werk is verricht, zijn er ook tegenvallers. Dat maakt dat het geplande werk niet volledig gereed is gekomen. Hierdoor is nu duidelijk dat de fundering voor zowel het dek van de toekomstige Brittenpassage als de Vivaldifiets- en voetgangerstunnel niet op tijd afkomt voor het inschuiven tijdens het Pinksterweekend.

Het vierde weekend

Dit vierde weekend benut Zuidas vooral om verder te gaan met de funderingswerkzaamheden. Er worden opnieuw funderingspalen de grond ingedraaid, de gedraaide palen krijgen wapening en worden gevuld met beton om ze extra sterkte te geven om straks het nieuwe dakdeel te kunnen dragen. Voor het zover is, is nog nodig dat bouwcombinatie ZuidPlus de grond rond de palen deels afgraaft, de palen verkort en funderingsblokken aanbrengt van 12 meter lang en 8 meter breed. Op deze zogenoemde landhoofden rust het nieuwe dakdeel.

Marcel steinbach

Het laatste weekend

Het Pinksterweekend is het laatste van vijf weekenden waarvoor al lange tijd geleden afsluitingen van het spoor en de snelweg zijn aangevraagd. Buitendienststellingen voor het spoor moeten lang van tevoren worden aangevraagd. ProRail moet immers de dienstregeling aanpassen. En NS moet de inzet van materieel en personeel in roosters verwerken. Dat is een grote klus voor de planners bij ProRail en NS, omdat op het spoornet alles met alles samenhangt – zeker op het zo druk bereden spoor door Zuidas. Dezelfde complexiteit geldt voor de wegen in en rond Amsterdam. Het inschuiven van het dakdeel van de Brittenpassage kan dus niet zomaar een weekje later plaatsvinden. In overleg met ProRail, NS en Rijkswaterstaat kijken we naar een moment wanneer dat wel kan. Zodra daarover meer bekend is, informeren we je uiteraard.

Check voor vertrek

Voor iedereen die komend weekend de weg op moet, check voor vertrek je route. De afsluiting van de A4 en A10 Zuid vanaf knooppunt Badhoevedorp zal leiden tot een langere reistijd maar ook de vele evenementen in de omgeving van Amsterdam zorgen voor extra drukte. Zo verwacht de Arena vrijdag en zaterdag 65.000 bezoekers voor de Toppers, zijn er optredens van de Eagles en Zsa Zsa Sul in de Ziggo Dome en AFAS Live en is er zaterdag een festival in het Amsterdamse Bos.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

17 juni 2019 | 23:31

Jan.Meeuwenberg.

@Alain: Die kon ik nog niet, van die broers.
We leren nog steeds bij, gelukkig maar, als we denken alles al te weten zijn we wijsneuzen.
Maar het is wel triest wat er nu aan de hand is bij Zuid, laten we hopen dat het uiteindelijk mee gaat vallen.

17 juni 2019 | 21:38

Alain

@Jan.Meeuwenberg.
Ach, jaloers. Ik zeg altijd maar: liever twee broers, dan jaloers. Ha, ha.

17 juni 2019 | 19:33

Jan.Meeuwenberg.

Toch weer geen nieuw mega probleem voor Amsterdam daar bij Zuid?

De N/Z-lijn pijn is bijna vergeten en dan zou er nu weer een Zuidas drama bijkomen.

Maar wat de N/Z-lijn betreft kan Amsterdam nu zeggen, het was al dat leed (en kosten)meer dan waard. Ik heb afgelopen zondag weer kunnen genieten van die prachtlijn,.

Wat ik interessant vond vorige week in het AD, was dat de stad Utrecht nu voorzichtig denkt aan een tunnel, maar als die maar een kilometer lang zou worden dan zou dat een dure grap worden er staat ‘Tunnel van een kilometer dwaasplan” een actiegroep is voorstander van een tunnel van 9 kilometer naar de Uithof,Zeist of Bilthoven.

Wat bijzonder is dat er teruggekeken wordt in dat artikel naar de tegenslag van de ”De Haagse Tunnel ”waar geen gebruik is gemaakt van een Tunnelboormachine. Daar was het ook een drama met lekkages toen. Bijzonder is dat in dat artikel van het AD met geen woord gesproken is over de N/Z-lijn waar toch ook een en ander misgegaan is.

In Utrecht zullen ze nu denk ik spijt hebben dat eerdere plannen voor een tunnel vroeger niet door gegaan zijn (een flinke achterstand), nu wordt volgende maand wel de Uithoflijn geopend, maar een tunnel met verschillende stations had beter geweest. Maar wie weet wat er nog gaat gebeuren, Utrecht kan jaloers zijn op de Amsterdamse N/Z-lijn. 

17 juni 2019 | 14:54

Renske van Bers

@N-evo, ik zal om een reactie vragen vanuit de Vervoerregio. Groet, Renske

16 juni 2019 | 23:27

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg.

dank voor “verslag” 🙂

16 juni 2019 | 18:26

Jan.Meeuwenberg.

@j.siemons: Ik hoorde gisteren tijdens een rondleiding dat het nog niet bekend is wanneer dat gaat gebeuren, er moet natuurlijk veel geregeld worden, met Rijkswaterstaat, Prorail, NS. Het gaat niet op de manier van, jongens laten we het aankomend weekend maar weer eens proberen (er is nog eens zoiets als een dienstregeling). Gelukkig hebben we de webcamera’s waarmee het prachtig te volgen is, beter dan er terplekke te gaan kijken. Gisteren dat wegdek deel mooi kunnen zien vanaf de 19 verdieping van dat gebouw in aanbouw aan de overkant. Echt een mooi zicht erop. Een geslaagde dag van de bouw.

14 juni 2019 | 19:58

j.siemons

wanneer vernemen wij een nieuwe datum voor het vervolg van de werkzaamheden ?

12 juni 2019 | 17:24

Jan.Meeuwenberg.

Ja mij begint het ook duidelijker te worden.

12 juni 2019 | 15:13

johan siemons

@Amsterdammer
dank voor toelichting . ik dacht steeds dat dit het eerste deel van de voetgangerstunnel zou zijn . door het profiel zie ik nu ook dat het een spoorbak is .

12 juni 2019 | 12:36

Amsterdammer

@johan siemons, dat eerste deel, welke nu tussen de snelweg en bebouwing ligt, is een spoorbak/viaduct voor 2 treinsporen. Deze spoorbak/viaduct is, zoals ik het heb begrepen, voor de middelste treinsporen (spoor 2 en 3). Dit is slechts een deel van de voetgangerstunnel, de middelste. De spoorbak/viaduct ligt dus al in de goede richting (oost-west), alleen moet ie nog richting het noorden verschoven worden. Men loopt dus in de toekomst dwars onder die spoorbak/viaduct door (noord-zuid) en wie weet wordt het wel een grote hal waar je alle richtingen op kan. Denk daarbij aan bijvoorbeeld NS-station Bijlmer.

Zo moet voor treinsporen 1 en 4 ook nog spoorbakken/viaducten gemaakt worden. Hoe dat bewerkstelligd wordt weet ik niet. Geldt dus ook voor de metrosporen (tbv metro 50/51/52), waarvan de zuidelijke metrospoor waarschijnlijk gecombineerd zal worden met de noordelijke treinspoor. Men zal ook rekening houden met uitbreiding, een extra perroneiland (ten zuiden van het station, waar nu het zuidelijke deel, buitenring, van de snelweg A10-Zuid ligt) voor treinen. Dus zal het station 6 treinperrons/sporen krijgen, denk hierbij dat 1 perroneiland dan 2 perrons zijn, ik weet niet of er passeer-sporen (spoor zonder perron) komen want dan worden het meer sporen dan 6.

12 juni 2019 | 09:36

johan siemons

eigenlijk begrijp ik nog steeds niet hoe ik tegen dat eerste deel van de voetgangerstunnel moet aankijken en hoe die tunnel onder de A-10 gaat komen . in mijn onbegrip denk ik dat het tunneldeel een kwartslag moet draaien . of kijk ik tegen een bovendeel aan waar kabels , enz . in moeten komen … maar wat zit daar dan onder ? kortom , een vraagteken voor mij .

6 juni 2019 | 00:13

Nico Stibbe

@j.siemons   Nattigheid op de cameralens?

Er wordt wel degelijk iedere nacht de halve weg afgezet en door gewerkt. Kennelijk proberen ze toch de werkzaamheden voor de achtste juni af te ronden.

4 juni 2019 | 09:30

j.siemons

@Nico Stibbe……..een webcam aan die kant van de A10 zal ons van veel onzekerheid verlossen ! 🙂

4 juni 2019 | 00:55

Nico Stibbe

@j.siemons Ook valt het me op dat er (nu maandagnacht), rijbanen van de zuidelijke weghelft zijn afgezet en er gewerkt wordt op/onder de vluchtstrook binnenzijde.

3 juni 2019 | 17:54

j.siemons

@Nico Stibbe…..ja die indruk had ik ook . maar bij nadere beschouwing zal dat niet “ingrijpend” zijn want dan moet ook dat deel van de ring afgesloten worden en daar lezen wij niets over .

3 juni 2019 | 17:14

Nico Stibbe

@Jan.Meeuwenberg. Ik ben het met je eens. Hier boven is een mooie foto van wat wij alleen van veraf zien. Afgelopen weekend is er aan de oostelijke twee glijbanen, of tenminste de fudering daarvan gewerkt. Maar ik zie dat de kranen nu aan de noordzijde staan van de ringweg. Wordt daar ook aan de passage gewerkt?

Ik woon net iets te ver weg om even langs te lopem.

2 juni 2019 | 22:09

Jan.Meeuwenberg.

Ik ben benieuwd wat er dit weekend zoal tot stand is gekomen, hoeveel palen er bijvoorbeeld de grond in gegaan zijn, en wat de volgende werkzaamheden nog zijn voordat het complete dak er licht. Als ik nu naar de webcam beelden kijk dan zie je nog veel bedrijvigheid, moet er weer geasfalteerd worden?

Ik begrijp nog veel niet van de werkzaamheden daar.

31 mei 2019 | 10:17

Han Schomakers

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam: Dank! 🙂

31 mei 2019 | 10:16

Han Schomakers

@trolly: helemaal mee eens! Het is onmogelijk om projecten tot op de cent, millimeter en minuut te organiseren. Daarom moet er altijd speelruimte ingebouwd worden. Elk project kent onzekerheden. En die kunnen mee of tegenvallen. Als gemeld worden dat een project keurig op tijd is opgeleverd en binnen de begroting, dan betekent dat meestal dat de opdrachtgever akkoord is gegaan met de projectplanning, inclusief genoeg speelruimte, zowel in tijd en geld. “Een project is pas gereed als het klaar is”.

31 mei 2019 | 10:08

Han Schomakers

@Duco: jouw e-mailadres werkt niet meer… Hoe kan ik je bereiken?

31 mei 2019 | 10:13

Renske van Bers

@Han, je kunt Duco bereiken op het volgende adres: D.vaillant@vervoerregio.nl. Groet, Renske

31 mei 2019 | 08:44

j.siemons

@trolly ….het zij zo . u klinkt als een insider . (exuses voor dit engelse woord .) wat mij betreft eind debatje . dit wordt – weer – een drama .

31 mei 2019 | 01:31

trolly

@j.siemons, @Remko:
Gesteld dat geld en mensen geen probleem zijn, is er dan de fysieke ruimte om al die mensen en materieel in te passen?
En hoe gedraagt het materiaal zich? Beton heeft een bepaalde uithardingstijd, zand moet zetten, een raillas heeft een minimale vervaardigingstijd.
Mijn inschatting is, dat het hier niet schort aan een maximale inzet van mensen en materieel, maar dat de omstandigheden “in het werk” toch lastiger zijn dan gedacht. Wellicht had het anders gemoeten, maar dat is achteraf gezien makkelijk gezegd.

30 mei 2019 | 23:10

andy

Een klein foutje in de tekst het is vrijdag en zaterdag de concerten van de toppers niet zaterdag en zondag.

Ik ga namelijk vrijdag naar het eerste concert.

31 mei 2019 | 10:11

Renske van Bers

@Andy, aha scherp! Ik pas het aan! Groet, Renske

30 mei 2019 | 22:46

j.siemons

@Remko ….mij resteert één vraag ; waar haalt u al die benodigde mensen vandaan ?

30 mei 2019 | 22:25

Remko

@johan siemons: de kosten van uitstel zijn gigantisch. Dan is er ook reden om forse bedragen te bieden om mensen en materieel beschikbaar te krijgen. Ik denk vaker in oplossingen die anderen niet zien en kreeg daarom dingen voor elkaar die anderen niet voor mogelijk hadden gehouden. Dat soort leiderschap is hier ook nodig.

30 mei 2019 | 14:34

johan siemons

@Remko…ik heb begrepen dat het vinden van de juiste datums om door te gaan van HEEL VEEL punten afhankelijk is . en trouwens …waar haalt men al die vaklui enz, enz , vandaan ? er nu al op allerlei plaatsen een tekort aan “menselijk materiaal” !

30 mei 2019 | 12:22

Remko

De impact van uitstel is erg groot. Daarom zou ik de vraag omdraaien. Dus niet of de planning nog haalbaar is, maar wat moet gebeuren om de planning te halen. Bijvoorbeeld verdubbeling aantal mensen en materieel. En echt elke seconde optimaal benutten.

29 mei 2019 | 20:35

Gerard

Ik was er al bang voor. Bij het bekijken van de webcam beelden afgelopen weekeinden viel me al op dat het indraaien van de stalen buispalen, zowel voor de definitieve landhoofden als voor de tijdelijke ondersteuning van de schuifbanen, veel langer duurde dan ik van andere werken ken. Kennelijk is het meer dan 12 m dikke zandpakket van het dijklichaam een beetje teveel van het goede.

Ik neem aan dat het Pinksterweekeind gebruikt wordt voor de laatste palen en het maken van de landhoofden. Ook de schuifbanen kunnen dan gemaakt worden en weer tijdelijk afgedekt. We horen wel wanneer de infra beheerders een schuifweekeind kunnen inplannen. 

29 mei 2019 | 19:20

Jan.Meeuwenberg.

Erg jammer dat het tegenzit, ik had me er op verheugd om zaterdag 8 Juni daar te gaan kijken, dan maar op de Dag van de Bouw. Het is logisch dat veel van te voren moet worden geregeld met ProRail en NS, je kan niet zomaar het spoor afsluiten.

Wil je dit bericht delen?