Afbeelding
vrijdag 15 januari 2021

Zeventien miljoen euro om honderd onveilige knelpunten aan te pakken binnen de Vervoerregio

Hilde Postma

In de Vervoerregio Amsterdam worden op korte termijn zo´n honderd onveilige knelpunten aangepakt. In totaal wordt er zeventien miljoen euro uitgetrokken voor deze verkeersveiligheidsmaatregelen, die snel uit te voeren zijn. Het Rijk neemt daar acht miljoen van voor zijn rekening. Alle vijftien gemeenten binnen de Vervoerregio zullen mee profiteren van de investeringen. Gerard Slegers noemt ze ‘een fantastische impuls voor de verkeersveiligheid in de regio’.

De investeringen passen binnen het zogeheten coronapakket dat de Vervoerregio dit najaar aankondigde. Slegers, bestuurder en portefeuillehouder Verkeersveiligheid: ´Het past binnen de strategie van de Vervoerregio om in deze coronaperiode te investeren in het mobiliteitssysteem van de toekomst. Vanzelfsprekend speelt veiligheid hier een belangrijke rol in.’

Smalle fietspaden met losliggende tegels

Overal in de Vervoerregio hebben de gemeenten verkeersveiligheidsprojecten ingediend om in aanmerking te komen voor een rijksbijdrage. Het gaat hierbij onder meer om knelpunten op fietspaden langs 50 km-wegen, oversteekplaatsen voor fiets- en voetgangers, het verbreden van fietspaden, rotondes, 30 km/u-inrichting van woonwijken en schoolzones. Eén van de projecten is de 1e Constantijn Huygensstraat in Amsterdam. ´Daar liggen smalle fietspaden met losliggende tegels´, zegt Stephan Valenta, regisseur verkeersveiligheid bij de Vervoerregio. ´Ze worden verbreed van anderhalf naar 2,1 meter en opgewaardeerd tot fietsstroken en –paden in herkenbaar en comfortabel rood asfalt. Ook komen er snelheidsremmers in de vorm van plateaus om ervoor te zorgen dat automobilisten niet harder dan 30 km per uur kunnen rijden. In de toekomst kan dit profiel eenvoudig worden omgezet naar een volwaardige fietsstraat door ook de rijbaan rood te maken.’

Kruispuntplateau´s

Een ander project is de Koninginnebuurt in Ouder-Amstel: die wordt verkeersveilig gemaakt door kruispuntplateau’s aan te leggen. Voor voetgangers worden veilige oversteken gemaakt. In Amstelveen wordt er een rotonde aangelegd op de kruising van de Burgemeester Colijnweg en de Laan Nieuwer-Amstel. Ook worden de fietspaden verbreed. Hetzelfde gebeurt in het dorpscentrum van Uithoorn: ook daar worden de fietspaden verbreed en wordt een rotonde aangelegd. In Edam-Volendam zullen de Keetzijde en de Bootslot worden ‘afgewaardeerd’ van een snelheidsregime van 50 km per u naar een 30 km per uur. ‘Er zal meer ruimte komen voor fietsers en ander langzaam verkeer waardoor de veiligheid verbetert. Er komen verkeersdrempels- en plateau’s en brede fietsstroken. Op de Bootslot komen er rode klinkers te liggen.’

Verbetering Kanaaldijk

In Purmerend wordt de Kanaaldijk verbeterd. Het is het laatste deel van de Metropolitane Fietsroute Amsterdam-Purmerend: ‘Deze hele fietsroute is meer dan tien kilometer lang en loopt langs de westzijde van het NoordHollandsch Kanaal – tussen het centrum van Purmerend en de pont aan de noordzijde van het IJ tegenover Amsterdam Centraal’, vertelt Stephan. ‘Het is een rustige route waarop je fijn en vlot kunt doorfietsen, zonder verkeerslichten op kruispunten. Hij voert door het groen, langs het kanaal en de weilanden en het Noorderpark. Hij is al grotendeels klaar, alleen het stukje in Purmerend moet nog gebeuren. Dat moest tot nu toe wachten omdat er momenteel veel bouwverkeer overheen moet voor de aanleg van de woonwijk Kop van West in Purmerend. Nu die bijna klaar is, kan het laatste stuk ook worden ingericht als hoogwaardige fietsroute. Het gaat om de westelijke Kanaaldijk tussen de Melkwegbrug en Sluisbrug over een lengte van ongeveer 400 meter. Er komt extra breed, rood asfalt, waarbij er een duidelijke scheiding tussen fietsers en voetgangers wordt aangebracht voor de veiligheid.’