Afbeelding
woensdag 22 mei 2019

Werkzaamheden nieuwe bus 69, Westtangent, later klaar

Renske van Bers

Naar aanleiding van vragen van volgers en ons verouderde artikel, gaan we langs bij project Westtangent. Waarom deze nieuwe, snelle busroute die station Sloterdijk en Schiphol Plaza moet verbinden vertraagd is, vertelt omgevingsmanager Richard Koenders, gemeente Amsterdam.

Richard, waarom zijn de werkzaamheden uitgesteld?

“De aannemer waar we aanvankelijk mee in zee waren gegaan, meldde in 2018 dat ze niet over de capaciteit beschikten om te starten met de werkzaamheden in 2019. We moeten nu op zoek naar een andere aannemer en hierdoor lopen de werkzaamheden helaas vertraging op.”

Waarom duurt de zoektocht naar een aannemer zo lang?

“Dat is een heel proces. We hebben nog geprobeerd om er met de oude aannemer uit te komen, maar dat lukte niet. Vervolgens verloopt een nieuwe aanbesteding volgens Europese regelgeving en doordat iedere partij een kans moet krijgen kost dat tijd. Ik verwacht nu dat we pas eind dit jaar weten wie onze nieuwe aannemer wordt.”

vor_westtangent-alleov-page-001

De Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam willen een betere OV-verbinding binnen Nieuw-West en tussen de stad en de regio. Daarom komt er een nieuwe busverbinding tussen Amsterdam Sloterdijk en Schiphol, die 8 centrale plekken in Nieuw-West met elkaar verbindt, en die de huidige lijn 69 vervangt.

Waarom zijn de werkzaamheden niet in één contract aanbesteed bij de aannemer en is het werk in twee delen geknipt?

“De gemeente heeft ervoor gekozen om de werkzaamheden aan de deelprojecten Slotermeerlaan, Meer en Vaart (fase 0-6) en Meer en Vaart (fase 7-13) voor te bereiden vanuit een bouwteam. In een bouwteam wordt een deel van de projectvoorbereiding samen met een aannemer gedaan, waardoor je al eerder gebruik maakt van hun kennis en ervaring. Aan deze partij is de opdracht uiteindelijk ook gegund. In de praktijk bleek alleen dat het combineren van de werkzaamheden aan de trambaan en riolering, het project toch complexer maakten. Dit was de reden om de opgave in twee contracten op te splitsen. Voor één van deze contracten heeft de aannemer uiteindelijk bedankt.”

En nu?

“Dit jaar zal vooral in het teken staan van de zoektocht naar een nieuwe aannemer voor het resterende werk. Pas als deze gevonden is, zullen we samen een planning voor het resterende werk maken. Voor nu betekent het dat Meer en Vaart openblijft voor het verkeer totdat de nieuwe aannemer aan de slag gaat. Zodra duidelijk wordt wanneer de werkzaamheden gereed zijn, beslist de Vervoerregio gezamenlijk met GVB, wanneer de nieuwe dienstregeling voor de nieuwe bus 369 ingaat.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

21 januari 2020 | 18:58

n-evo

Op gvb.nl is te lezen dat Meer en Vaart zondag 16 augustus 2020 weer open moet gaan voor busverkeer. 1 jaar en 4 maanden later dan gepland. Het blijft zonde dat lezers dit soort updates moeten geven in plaats van dat de VRA/gemeente Amsterdam pro-actief over dit project bericht.

14 januari 2020 | 22:35

j.siemons

@Jan.Meeuwenberg……….

ja , ja . ook volgens mij zijn wij schatplichtig aan de commissie veerman . daardoor – denk ik – daar is ook deze website een uitvloeisel van . dan kan/kon iedereen stoom afblazen of belangstelling tonen . die belangstelling is gebleken ?

14 januari 2020 | 17:48

Jan.Meeuwenberg

@foxy toch, nog steeds een beetje baldadig, heeft het oud en nieuw al niet genoeg ellende gegeven.
Amsterdam heeft toch niet te klagen met bijvoorbeeld die prachtige N/Z-lijn en de Amstelveenlijn die opgeknapt wordt, en meer.
Ik weet niet of wij senior-volgers een lijn zoals een O/W-lijn nog zullen meemaken, maar we zijn toch wel bofkonten dat we de N/Z-lijn hebben mogen zien tot stand komen, met vele leuke en interessante uitjes. Maar wat jij en ik nu missen zullen de namen Duco-Renske en vele andere vertrouwde namen zijn. Kijk je ook dagelijks via de webcamera naar de bouw van de fietsenstalling bij het Stationseiland, en maak je ook wel eens een ritje van Noord naar Zuid of andersom? De lijn wordt behoorlijk goed gebruikt, ach wat is er veel gesproken over die lijn toen het nogal tegen zat, maar ik denk dat vele Amsterdammers er nu toch wel blij mee zijn. Amsterdam mag de commissie Veerman wel dankbaar zijn dat die commissie bepaald heeft dat de N/Z-lijn het beste afgemaakt kon worden. laten we in het nieuwe jaar positief zijn, ik ga het proberen.

14 januari 2020 | 14:06

foxy

Ik dacht begin dit nieuwe jaar…laat ik eens kijken wat er zoal gebeurt op de site en in de vervoersregio. Maar ik zie dat er niet veel veranderd is.

Er is wel nog steeds dat dierbare groepje hangouderen dat elkaar vindt op de site – maar ook dat dunt wat uit… ?

Verrek, ik was vergeten allen nog een te gek 2020 te wensen. Maak er wat van jongens. Wees lief voor elkaar en gooi af en toe een steen door de ruiten van een van de instanties die zich – naar verluid – bezighouden met Ons Vervoer.

See you in 2020 !

foxy

10 januari 2020 | 09:06

Alain

@johan
Er werd ons in een inmiddels verwijderd artikel in het vooruitzicht gesteld dat wijnemenjemee met een vernieuwde redactie het nieuwe jaar in zou gaan. Ook zou er achter de schermen druk gesleuteld worden aan deze site.

We zullen nog even moeten wachten dan, denk ik.

9 januari 2020 | 23:14

johan

Is er nog iemand die iets met deze site doet??? Al een maand weer geen reactie. Geen enkele teken van leven op het traject van de Westtangent. Maar volgens de GVB website duurt de omleiding van lijn 69 nog maar tor 01FEB dus over een paar weken is alles dus klaar ?

Of moeten we mevr Halsema persoonlijk gaan aanschrijven om nog eens iets te horen????

9 december 2019 | 22:32

johan

We naderen het eind van het jaar en nog steeds ligt de puinhoop van de Westtangent er nog. Op gevaarlijke punten langs het traject (oversteek bij halte Meervaart) is de straat verlichting al maanden uit. Levensgevaarlijk in het donker hier over te steken. Diverse auto’s (ja zelfs de politie… ? hebben zich inmiddels vast gereden op de niet afgemaakte bus/trambaan met alle vertragingen voor de tram tot gevolg. Maanden omlopen om bij de omgeleide bus 69 te komen (extra reistijd en betalen). Niet afgestelde tijdelijke verkeerslichten etc etc. 

Hoe lang gaat de ellende nog duren??

Inmiddels Duitse aannemer gevonden die bereid is tegen de hoofdprijs het werk af te maken??? En is er al weer een nieuw “bouwteam” gevormd om wat riool buizen te leggen, wat stoeptegels en asfalt. (ik zou zeggen het is geen Zuidasdok wat we hier krijgen)

Kortom gaat er ooit nog iets gebeuren??

23 mei 2019 | 13:38

Karel de Jong

Is het echt nodig om in een spoedgeval, waar je door gemaakte fouten met een half afgemaakt project komt te zitten, zo’n hele eerlijke-vrije-markt-vriendelijke Europese aanbesteding te doen die maanden duurt? Bestaat er niet een soort noodprocedure waarin je gewoon een aannemer mag bellen die morgen op de stoep staat? Dit kan natuurlijk echt niet.

23 mei 2019 | 10:28

Eduard

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam

Het doet er niet toe, welke partij nu met open ogen blundert: of het nu de gemeentelijke dienst Metro en Tram is, of het GVB, of de Vervoerregio, het zijn alle vele handen op één buik. Deze organen hebben één ding gemeen: de stuitende incompetentie die zijn ten toon spreiden. Bovendien is er geen enkele vorm van communicatie tussen deze partijen. 

22 mei 2019 | 19:04

n-evo

@De Betweter Verbazingwekkend dat je dat nog verbaasd. ?

22 mei 2019 | 18:43

De Betweter

Ik verbaas mij altijd dat er mensen zijn die zich verbazen …

Mij valt het op dat vooral in de ambtenarij nieuwe generaties steeds maar weer het wiel opnieuw uit willen vinden … en laat dat nou 1 van de redenen zijn dat men steeds maar weer dezelfde ‘fouten’ maakt, er wordt niet geleerd van ‘fouten’ uit het verleden … hoe eigenwijs en betweterig kan men zijn? Zo ook mensen die hier reageren (klagen) … hè Eduard … 

En N-evo, jij zou inmiddels toch ook wel beter moeten weten 😉

Ik weet het, het is soms moeilijk om je in te houden (heb ik ook) … zeker als men in herhaling valt in stupiditeiten, maar helaas is het zo. We hebben er mee te leren leven, hoe vervelend en jammer ook.

Had ik al gezegd dat er best veel mensen eigenwijs en betweterig zijn? ……….

22 mei 2019 | 14:39

n-evo

@Renske Bedankt voor de update. Wel jammer dat het zo lang moest duren en het niet pro-actief ging. Na het lezen van het artikel is het mij nog steeds niet echt duidelijk waarom de gemeente het waard vond om dit risico te nemen. En na 144 jaar tram in Amsterdam zou je haast verwachten dat er genoeg ervaring is met straten waarin riolering én rails ligt.

Reizigers moet het nu een jaar langer uitzingen met een belangrijke buslijn die een zeer ongunstige omleiding rijdt (draaien we hier ook op voor de kosten net zoals bij bus 55 het geval was?). Delen van Osdorp en Nieuw Sloten zijn zolang hun snelle verbinding met Schiphol kwijt. Achteraf praten is natuurlijk altijd makkelijk, maar in dit geval is er volgens mij een onnodig grote gok gewaagd.

22 mei 2019 | 14:45

Renske van Bers

@N-evo, eens, ik had er eerder achteraan moeten gaan. Ik leg je opmerking voor aan Richard. Groet, Renske

29 mei 2019 | 15:32

Renske van Bers

@N-evo. reactie van Richard: Elke contractvorm heeft zijn voors en tegens. Achter het (samen)werken in een “bouwteam” schuilt een doel; het doel is het maken van een ontwerp voor het gewenste project van de opdrachtgever. Elke deelnemer (opdrachtgever en aannemer) aan het bouwteam maakt gebruik van zijn eigen deskundigheid en expertise. Iedereen doet waar die goed in is. Deze aanpak garandeert een optimale afstemming tussen alle partijen, van voorontwerp tot en met de oplevering. Alle deskundige kunnen dus al in een vroeg stadium de mogelijkheden en onmogelijkheden van een ontwerp inventariseren, en tevens overleggen over alternatieven, product- en materiaalkeuze, kosten en tijdconsequenties. Het bouwteam kan in alle fases van het bouwproces meer gefundeerde afwegingen maken dan wanneer de opdrachtgever/architect of de aannemer dat alleen zou moeten doen. De werkzaamheden kunnen ook beter op elkaar worden afgestemd. Helaas is dat bij ons project niet gelopen zoals dat moest. Groet,Renske

22 mei 2019 | 13:35

Eduard

Van meet af aan was duidelijk, dat de busversie van de Westtangent op een mislukking zou uitdraaien. Het GVB heeft vanuit kortzichtigheid voor een bus gekozen in plaats van een tram omdat de wegen in het westen van Amsterdam voldoende breed zijn om met bussen te gaan rijden in plaats van met een smallere tram, die minder plaats in het verkeer inneemt en bovendien meer comfort en een grotere capaciteit biedt. Het is niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste keer dat het GVB volledig miskleunt bij het ontwerp en de realisatie van ov-projecten. Integratie met bestaande tramlijnen 7, 17, 1 en 2 had zoveel meer voor de hand gelegen. De zoveelste volledig gemiste kans voor de Dienst Metro en Tram.

22 mei 2019 | 13:37

Renske van Bers

@Eduard, dit was geen initiatief van GVB, maar van de gemeente en de Vervoerregio. Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?