Afbeelding
donderdag 5 september 2019

Werkzaamheden knooppunt Ouderkerkerlaan nu echt begonnen

Saskia Neijzing

De werkzaamheden aan knooppunt Ouderkerkerlaan in Amstelveen zijn officieel gestart! Portefeuillehouder Gerard Slegers en wethouder Rob Ellermeijer hebben net de starthandeling van de sloop van het viaduct verricht, waarbij het knooppunt wordt aangepakt voor een betere doorstroming en veiligheid.

Project Ouderkerkerlaan is bedoeld is om het onderliggend wegennet van Amstelveen voor te bereiden op de verbouwing van de A9. Maar het is ook een belangrijk overstappunt van de bus op de nieuwe Amsteltram. Er komen extra busbanen, de weg wordt verbreed en er komt een veilige fietsoversteek door een fietstunnel. Bij het knooppunt worden de fietsparkeerplaatsen verbeterd en uitgebreid zodat ook de overstap van de fiets op het OV makkelijker gemaakt wordt.

Gerard Slegers, in het midden: “De partners uit Amstelveen InZicht komen op dit knooppunt samen. De gemeente Amstelveen, Rijkswaterstaat, Metro en Tram en de Vervoerregio. We hebben goede afspraken kunnen maken en alle belangen van deze partijen zijn nu gezamenlijke belangen. Want om tot een goed resultaat te komen, hebben we elkaar nodig.”

OV-knooppunt

Knooppunt Ouderkerkerlaan wordt een compact en overzichtelijk knooppunt waar reizigers snel en veilig kunnen overstappen op bus, tram of fiets. De haltes krijgen de juiste lengte en de ruimte voor fietsers om hun fiets te stallen wordt netter en beter. Er komt een lift voor mensen met een beperking of bijvoorbeeld kinderwagens. Zo voldoen straks zowel de bus- als de tramhaltes aan de eisen voor toegankelijkheid. Het knooppunt wordt zo naar deze eeuw gebracht.

Werkzaamheden

Het knooppunt Ouderkerkerlaan is één van de verkeerspunten in het zogenoemde ‘onderliggende wegennet’ van Amstelveen, die worden aangepakt in aanloop naar de verbreding van de A9. Het nieuwe knooppunt is naar verwachting in september 2020 klaar. Tijdens de werkzaamheden wordt er alles aan gedaan om de overlast voor het verkeer en omwonenden zo veel mogelijk te beperken.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

9 september 2019 | 22:58

johan siemons

@Nico Stibbe
ik hoopt dat het klopt . ik ga dan de webcam’s weer instellen .

9 september 2019 | 20:32

Ik lees dat er in het weekend van 3 november eindelijk het eerste perron op brugdeel tussen de A10 geplaatst gaat worden

9 september 2019 | 20:01

@Piet: De spoorbak afgraven en voorzien van een betonvloer gaar eenvoudiger zonder dat er viaducten in de weg zitten. Die laatsten zijn na ruwbouw van de spoorbak eenvoudig uit prefab elementen samen te stellen, zoals ook hier gebeurd is. Daarbij hoeft bovendien geen rekening gehouden te worden met de uithardingstijd van een volledig “in het werk” gestort viaduct. 

In de voorbereiding van dit soort projecten wordt meestal best goed nagedacht over wat de snelste (en dus ook vaak goedkoopste) uitvoeringsmethode is.

8 september 2019 | 14:16

Piet

Ik zit te kijken naar de twee nieuwe viaducten bij de amstelveenlijn, waarom zijn deze eerst uitgraven en daarna het viaduct gebouwd???? Bouwen op maaiveld icm een diepwand achtige constructie lijkt me toch veel gemakkelijker en vooral kortere buitendienststelling??

Wil je dit bericht delen?