Afbeelding
maandag 30 september 2019

Werkzaamheden hal Amstelstation van start

Renske van Bers

Vanaf oktober starten de eerste werkzaamheden voor de renovatie van de Hal van het Amstelstation. Loes Claassen, ProRail, vertelt meer.

Welke werkzaamheden staan er op de planning?

“Alle winkels worden gerenoveerd, maar niet alle winkels zoals we ze nu kennen, blijven op dezelfde locatie. Service & Tickets komt bijvoorbeeld naast de Etos in het rijtje. Aan de andere kant van de stationshal komt Starbucks op de plek van Broodzaak. De winkels worden zowel aan de binnen als buitenkant gerenoveerd. Ze krijgen bijvoorbeeld allemaal nieuwe puien; net zoals nu al te zien is bij Rituals.”

Wat merk je daar als reiziger van?

“De aannemer zal als eerste een bouwterrein aan de tramzijde van het station plaatsen, voor de aan- en afvoer van materialen. En aan de ‘kopse kant’, naast de stationsentree busstationzijde, wordt tijdelijk een container-opstelplaats ingericht. Er wordt gestart met de winkels aan de noordzijde van de hal. Vanaf 14 oktober zijn hier de eerste winkels (AH to go, AKO en Etos) gesloten. Daarna  komt  er een bouwschutting voor deze winkels te staan.”

Stationshal Amsterdam Amstel kort na de opening in 1939.

En daarna?

“In de periode daarna zal deze schutting tijdelijk worden uitgebreid richting het midden van de hal, om de eerste schilderwerkzaamheden uit te voeren. Dan is een groter deel van de hal niet beschikbaar voor de transfer. Dit duurt circa vier weken, daarna wordt het bouwterrein weer verkleind. Begin 2020 openen de winkels aan deze zijde weer hun deuren en is het de beurt aan de winkels aan de andere kant, Natuurlijk proberen we de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken.”

Wat voor veranderingen kunnen we nog meer verwachten?

“Verder wordt tegelijkertijd – nu we er toch zijn – het plafond van de hal opnieuw geschilderd. In het voorjaar van 2020 wordt de rij OV-poortjes verplaatst, meer de hal in, zodat er meer capaciteit ontstaat voor het in- en uitchecken. Verder worden ook de drie toegangen van de stationshal aangepakt.”


Al met al zullen de werkzaamheden circa 1,5 jaar in beslag nemen.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

8 oktober 2019 | 19:14

Jan.Meeuwenberg.

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam: Zijn neefje heeft veel overeenkomsten met zijn oom, ben benieuwd naar hem, hoelang is hij ook een geinteresseerde volger?
Ging hij met zijn oom vaak samen op pad door de tunnels in aanleg? ik heb de ouwe daar nooit over gehoord.
Maar ze moeten wel oppassen, omdat vossen niet zo populair zijn. (vooral bij de boeren) ha,ha.

6 oktober 2019 | 17:48

Bert van Wier

@foxy: Waar is die diagonale pijp in de hal (kunstwerk bij opening metro) gebleven? Ach nog twee ‘renovaties’ en we zijn weer terug bij het oorspronkelijk ontwerp. 

5 oktober 2019 | 19:18

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg…..leuk “stukkie” ( vrij naar carmiggelt ) !

5 oktober 2019 | 19:10

Jan.Meeuwenberg.

@d’ouwe vos: Heet je tegenwoordig Foxy?
Die Foxy heeft veel overeenkomsten met je, als hij maar niet een tunnel intrippeld, nu rijden er metro’s, in jouw tijd toen je nog wel eens de boel ging verkennen had je het rijk alleen en hoefde je niet bang te zijn dat er een metro je zou platrijden. Maar wat vind je nu van de N/Z-lijn, toen de stad overhoop lag was je natuurlijk niet zo blij, maar geef toe dat er veel is opgeknapt nu, neem het Rokin en meer. Maar die toenemende toeristenstroom maakt Amsterdam weer minder aantrekkelijk jammer genoeg.

5 oktober 2019 | 16:35

d'ouwe vos

@ foxy.   Foxy, doe niet zo cynisch.. je lijkt je oom wel !

8 oktober 2019 | 14:22

Renske van Bers

Daar is Vosje weer! Geen wijnemenjemee zonder deze trouwe volger of zijn neefje 🙂

5 oktober 2019 | 16:34

foxy

Ik kan me nog herinneren dat die hal zo’n 10 jaar geleden “totaal vernieuwd, gerenoveerd etc werd “.  Schiet lekker op, dat gevoel voor planning.

4 oktober 2019 | 14:37

n-evo

@Mathijs Ah kijk. Bedankt Mathijs.

4 oktober 2019 | 11:02

Mathijs

@n-evo Het gaat hier om het verlaagde plafond in de AH To Go en de AKO.

2 oktober 2019 | 15:47

johan siemons

@Alain…….nog even en jan m. en ik zijn het het komisch duo van de club ? !

2 oktober 2019 | 14:50

Alain

Ik zal bij het afscheidsdrankje van Duco voor johan dan een shift-toets meenemen (een CAPS LOCK lijkt mij om evidente redenen te riskant), en voor Jan. het boekje “waarom we ons er tóch druk over moeten maken” (eerste druk, uniek exemplaar).

2 oktober 2019 | 13:16

Jan.Meeuwenberg.

@johan siemons: Ach waar maken we ons nog druk om, zolang het niet in het chinees is begrijpen we wel wat er
bedoelt wordt, laten we het voortaan hebben over interessante ontwikkelingen, zoals nieuwe plannen van eventuele nieuwe lijnen, hoe het nu gaat met de projecten, zoals het werk bij het Victoria hotel en meer interessante ontwikkelingen, over een tijdje een station bij de Sixhaven. dat zijn de interessante dingen om te volgen.en er over te praten.

2 oktober 2019 | 12:51

n-evo

Hopelijk kan iemand bij de VRA m’n ondergesneeuwde vraag nog beantwoorden want ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Voor het gemak nog even opnieuw:

“Ik lees terug dat het verlaagde plafond wordt verwijderd, maar om welk verlaagd plafond gaat het precies? Ik kan op foto’s van nu en de impressie niet echt verschil ontdekken in de stationshal zelf.”

2 oktober 2019 | 12:19

trolly

@johan siemons: Ik ben het van harte met je eens dat Jan. recht heeft op een behoorlijk antwoord met normaal leestekengebruik. Vandaar dat ik verbaasd ben dat je weer met je telex aan komt zetten, want dat verhaal slaat echt nergens op.

2 oktober 2019 | 11:11

n-evo

@trolly ?

2 oktober 2019 | 09:09

johan siemons

@trolly …laat ik nou denken dat jan m . recht had op een behoorlijk antwoord ? en dat gaf ik hem . verder nog iets vrolijke noot ?

2 oktober 2019 | 00:01

trolly

@johan siemons: Welke klassering jij aan je schrijfsels toekent is voor de lezer niet relevant. Wel of je een helder verhaal schrijft, dat niet verstoord wordt door onbenulligheden als gramaticale- of interpunctiefouten, waaronder hoofdlettergebruik. Gelukkig biedt de elektronica vandaag oneindig veel meer mogelijkheden dan de telex honderd jaar geleden deed, waardoor er geen reden is lezers met dat soort onzin lastig te vallen.

1 oktober 2019 | 22:28

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg…al eerder heb ik eeniegenlijk uitgelegd dat ik een mail als een laaggenoteerd artikel zie . net als een telex . die hebben om technische reden weinig hulptekens en dus ook geen propositie voor hoofdletters . en zo doe ik dat ook met e-mail . een handgeschreven brief van mij staat keurig met hoofdletters . alleen krijg jij die niet van mij . jammer hè ? ?

1 oktober 2019 | 19:50

Jan.Meeuwenberg.

@johan siemons: amstelstation of Amstelstation? mijn laptop haalt het wel eens door elkaar, kleine letters of grote letters. wordt tijd voor een andere laptop.
groeten jan.meeuwenberg, zie je zelfs bij mijn naam gaat het nu weer mis. mmmmm (test) Ik verdien toch wel een hoofletter? mijn laptop heeft wat tegen hoofdletters .ha,ha.

1 oktober 2019 | 16:24

johan siemons

opa vertelt verder………..vanmorgen kwam ik – in het ov gezeten – onderlangs het amstelstation . in mijn periode stond het nog alleen in het “veld” . nú is het omgeven door talloze nieuwe bouwsels . en zie… het staat er nog nèt zo fier tussen  en kan de “concurrentie” met de hoge torens fluitend aan . zó knap ontworpen vlak voor de tweede wereldoorlog .  

1 oktober 2019 | 11:12

toemie

Ben zowel blij en altijd al verbaasd dat dit station toch de oorlog overleefd heeft

30 september 2019 | 15:19

johan siemons

@n-evo……….dank , raadsel opgelost . ik had een andere “pagina” waar – dus – andere verklarende tekst staat . ?

30 september 2019 | 11:20

n-evo

@johan siemons Speciaal voor jou dan maar weer…


“De verlaagde plafonds worden verwijderd waardoor de oorspronkelijke hoogte met inval van het daglicht wordt hersteld.”

https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieuws/start-renovatie-stationshal-amstelstation-na-de-zomer

30 september 2019 | 11:10

johan siemons

@n-evo    ….ik meen ook eerder gelezen te hebben dat er een plafondverlaging zou komen . maar…ik lees – na enkele herlezingen – dat niet meer . am i wrong or am i wrong ? ( vrij naar de serie “de zingende dectective” jaren geleden bij de vpro ) .

30 september 2019 | 11:02

johan siemons

opa vertelt ; ik heb al eerder een deel van mijn herinneringen hier weergegeven . nu vallen mij op die oude zw/w foto de prachtige loketten ( rechts ) op . dat waren halfronde blokken met aangenaam aanvoelende bladen van een soort marmer . daar klonken je muntjes zo lekker op bij het betalen van een te vernieuwen abonnement . die loketten zijn natuurlijk niet meer nodig . de hal was nog zo rustig bij het doorlopen . snik , snik . moet je nú komen . het “davert” van de reizigers . ben benieuwd hoe de renovatie verloopt . 

30 september 2019 | 10:51

n-evo

Ik lees terug dat het verlaagde plafond wordt verwijderd, maar om welk verlaagd plafond gaat het precies? Ik kan op foto’s van nu en de impressie niet echt verschil ontdekken in de stationshal zelf.

Wil je dit bericht delen?