Afbeelding
woensdag 25 april 2018

Wat verandert er bij de bussen in Amstelland en Meerlanden vanaf 22 juli?

Renske van Bers

Op 22 juli gaat niet alleen de Noord/Zuidlijn rijden, ook het huidige Openbaar Vervoer wordt aangepast. Wat betekent dit voor de bussen van Connexxion in Amstelland en Meerlanden? Rick de Vries, concessie marketeer bij Connexxion, vertelt wat er gaat veranderen.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

25 juli 2018 | 10:55

Rein Zuiderveld

Wederom een gemiste kans om reizigers bij de halte Grote Beer echt tegemoet te komen. Waarom kan de nieuwe lijn 348 niet ook hier stoppen? Dan hebben we er de hele dag wat aan. Met alleen de 242 die in de spits stopt, laat je nog (naar uw eigen zeggen) 30% van de vroegere reizigers staan. Dat terwijl er regelmatig meerdere bussen 347 in een treintje achter elkaar aanrijden, en soms elkaar inhalen… Ik was regelmatig gebruiker van de oude 170/174 en ook de oude bus naar Arena. Sinds 210 december ben ik 2 x met de 347 geweest. Een keer na een voortraject met de auto (!) tot de Van der Hooplaan, vanwege een grote koffer ivm een vakantie. Zo’n end lopen naar de Startbaan is met bagage niet te doen. Een andere keer voor museumbezoek, toen reed tijdens het lopen naar de halte een 347 me voorbij, en kon ik bij de halte alsnog 12 minuten wachten op de eerstvolgende. Sneller? Mensen uit de auto halen? Integendeel! U stelt niet het belang van reizigers centraal, maar uw eigen waanidee over de lijnvoering (waarom moeten haltes 1200 meter uit elkaar liggen?). Uitgerekend de oudjes zijn de dupe, en die reizen meestal NIET in de spits – zou u ook niet willen, want dan wordt het weer te druk. U laat ons gewoon STAAN. Bah.

25 juli 2018 | 11:28

Herman

Is het niet letterlijk 2 minuten lopen naar de 51? Beetje overdreven dit…
Zo’n bus 348 parallel aan de 51 is al behoorlijk wat luxe. En als u frequenter OV wil, woont u toch echt in de verkeerde gemeente, denk ik. Heeft u trouwens ooit van rolkoffers gehoord? Die met 4 wielen zegmaar. Dan moet 5-10 lopen prima te doen zijn. En anders is een relatief goedkope taxi (vanwege uw afstand) naar het vliegveld een paar keer per jaar bovenop die toch al dure vlucht toch een druppel op een overlopende emmer?

25 juli 2018 | 11:31

Renske van Bers

@Rein, ik leg uw reactie voor aan Connexxion. Groet, Renske

27 mei 2018 | 18:20

Rob

En hier de hele winterdienstregeling vanaf 2 september…:

https://www.connexxion.nl/data/upload/AML-winter20180722groot.pdf

27 mei 2018 | 18:25

Rob

Link blijkt in dit forum niet te werken, sorry

27 mei 2018 | 20:21

Het genoemde bestand bevindt zich denk ik bij het artikel “wat verandert er” op de website van connexxion

28 mei 2018 | 07:20

Rob

Susanne: ja! Dank 🙂

27 mei 2018 | 18:19

Rob

Ging iets fout, nogmaals:

https://www.connexxion.nl/data/upload/AML-zomer20180722groot.pdf

27 mei 2018 | 18:26

Rob

Deze link werkt hier ook niet. Excuses

27 mei 2018 | 20:19

Denk dat u naar de bijlage van het artikel “wat verandert er” op de website van connexxion wilt dooververwijzen.

28 mei 2018 | 07:21

Rob

Nogmaals dank Suzanne 🙂

27 mei 2018 | 18:19

Rob

Dit is de hele vakantiedienstregeling van CXX Amstelland Meerlanden vanaf 22/https://www.connexxion.nl/data/upload/AML-zomer20180722groot.pdf

23 mei 2018 | 14:34

Robert

Met excuses, ik was in de war met lijn 130, die natuurlijk ook op Mijdrecht- Uithoorn rijdt…..

23 mei 2018 | 19:35

Rico

@Robert Geeft niet, kan gebeuren!
Is al verwarrend genoeg al die lijnen.

23 mei 2018 | 14:33

Robert

@Aron Vanuit Uithoorn naar WTC is er, tot 2019, al een bestaande verbinding, met een overstap op lijn 51 bij halte Poortwachter.

Vanuit Amstelland zijn er verbindingen naar Schiphol, vanaf Uithoorn met lijn 342, vanuit Amstelveen met lijn 300 en de lijnen 186 en 199.

@Rico

Lijn 340 is een andere concessie( Utrecht, nu gereden door Keolis), maar lijn 242 blijft bestaan. Volgens mijn info blijft lijn 340 twee keer per uur rijden( deze concessie heeft niets te maken met de NZ-lijn. )

23 mei 2018 | 17:33

Rico

@Robert
Lijn 340 word naar mijn weten nog steeds gereden door Connexxion en valt ook nog onder Amstelland Meerlanden.

21 mei 2018 | 18:04

Rico

Volgens een eerder bericht van Connexxion zou bus 348 van en naar Mijdrecht Centrum rijden, maar daar is nu helemaal niets meer over terug te vinden.

Is dit nog steeds zo?
Want sinds de 142 niet meer rijdt is de situatie werkelijk waar abominabel.

21 mei 2018 | 20:43

Rob

Ik kan het ook niet meer volgen……inderdaad zou lijn 348 (deels?) vanuit Mijdrecht naar Amstelveen/Amsterdam Zuid rijden. Alleen lijn 242 staat nog op de nieuwe kaart tussen Mijdrecht en Uithoorn, maar die lijn zou volgens het vervoerplan juist verdwijnen per 22/7

22 mei 2018 | 13:04

Renske van Bers

@Rico, Ik leg uw vraag voor aan Connexxion. Groet, Renske

22 mei 2018 | 13:06

Renske van Bers

@Rob, ik leg uw vraag voor aan Connexxion. Groet, Renske

23 mei 2018 | 11:13

Renske van Bers

@Rob en Rico, hierbij het antwoord van Connexxion: Reizigers kunnen met lijn 242 in de spits reizen van en naar Mijdrecht. Deze lijn blijft ook na 21 juli bestaan.
Buiten de spits kan een overstap gemaakt worden op busstation Uithoorn vanuit lijnen 347/348 op lijn 340 die 4x per uur doorrijdt naar Mijdrecht. Groet, Renske

23 mei 2018 | 13:07

Rico

@Renske van Bers Bedankt voor je antwoord! Dus als ik het goed begrijp gaat de frequentie van de 340 richting Mijdrecht omhoog? Deze rijdt nu namelijk 2x per uur door naar Mijdrecht.

24 mei 2018 | 08:41

Renske van Bers

@Rico, klopt! Groet, Renske

14 mei 2018 | 15:22

johan siemons

aron ,

mag ik u en een aantal andere volgers een tip geven ? als
“men” reageert op vragen van een volger is het leuk als andere volgers de discussie kunnen meelezen . daartoe is het handig om de volger bij de start van een nieuw bericht aan te spreken ( te tikken ) van de naam die aan de orde is . dan kunnen anderen het helemaal volgen . ik dank u 🙂 !

14 mei 2018 | 18:34

trolly

Maar Johan! Dat deden we toch nooooit met de telex? Dan zou ik niet weten waarom we dan nou opeens aan dat soort nieuwlichterij moeten gaan doen .

14 mei 2018 | 14:29

Bakker

Wat een vreselijke ontwikkeling dit, het lijkt wel of we hier in Uithoorn zijn verbannen naar Drente, volgens mij kom je sneller in Amsterdam vanuit Groningen dan vanuit Uithoorn, te eurg dit.
En worden de bussen richting Amstelveen busstation dus gewoon gehalveeerd?.
Lekker hoor als je op Schiphol werkt. Het was zo een goede verbinding.
Zeker weer bedacht door mensen die geen gebruik maken van het OV .

14 mei 2018 | 14:41

Aron

Je gebruikt erg veel woorden om erg weinig te zeggen. Het lokale vervoer en de veranderingen rondom Schiphol zijn een aparte zaak en gevolg van de nieuwe concessie 2018-2027. De veranderingen die vanaf 22 juli ingaan betekenen dat regiobussen niet meer heel Amsteram door zullen gaan richting Centraal (maar waarom zou je?). Er zullen een aantal lijnen doorrijden naar Elandsgracht, om Amsterdam-Centrum te blijven bedienen. Als je vanuit bijvoorbeeld Uithoorn toch per se naar Centraal moet, is te Zuid overstappen op metro 52 straks veel sneller. Dat is waarom ze de meeste regionale bussen ook maar tot Zuid zullen laten rijden. Het zal dan een regionaal overstapknooppunt worden, net zoals station Noord.

14 mei 2018 | 15:44

Rob

@Bakker: aantal bussen tussen Uithoorn en Amstelveen worden niet gehalveerd. Het aantal wat er nu rijdt, blijft na 22/7 ook rijden, alleen de helft met nummer 348 gaat bij de VU rechtsaf naar Station Zuid en de andere helft (347) rechtdoor zoals nu naar Elandsgracht.

15 mei 2018 | 09:13

Renske van Bers

@bakker, ik heb uw reactie voorgelegd aan Connexxion. Groet, Renske

25 juni 2018 | 12:03

Renske van Bers

@Bakker, sinds dit weekend staan alle toekomstige dienstregelingen in 9292. u kunt uw reis hier bekijken OV9292. Ik hoop dat het meevalt! Groet, Renske

2 mei 2018 | 20:08

Andre

Ik dacht dat lijn 51 zou worden verbouwd om de lijn geschikt te maken naar Uithoorn. Daar lees ik in dit artikel niets over. Volgens een artikel in de krant zou de lijn 51 een jaar niet rijden. Waar vind ik hier info over?

2 mei 2018 | 21:20

n-evo

Logisch, lijn 51 rijdt heel 2018 nog z’n normale route. Kijk voor meer informatie op amstelveenlijn.nl

1 mei 2018 | 11:38

P Krijger

Wanneer gaat de halte Cannenburg in Westwijk weer gebruikt worden?

9 mei 2018 | 14:47

Robert

Dat is een halte van voormalige lijn 172. Deze lijn( en halte) zijn opgeheven ten behoeve van R-net-lijn 357( en later lijn 358).

30 april 2018 | 08:43

yede

Hoe staat het met de verbindingen in noord/ zaanstad:(

1 mei 2018 | 13:45

Duco

@yede
U kunt op deze pagina zien wat erin Noord en de Zaanstreek gaat veranderen.

29 april 2018 | 21:29

Swart

Verplicht eruit bij elandsgracht handig vooral voor de oudere .

30 april 2018 | 08:08

trolly

Niemand wordt gedwongen met korting te reizen. Bovendien is de leeftijdskorting waar 65+ers gebruik van kunnen maken bij alle vervoerders geldig, uitgezonderd de trein.

1 mei 2018 | 13:33

Duco

@Swart
Het hangt helemaal af waar de reiziger naar toe moet. Routes veranderen in en rondom de stad. Een reiziger die nu vanaf de Amsterdamseweg in Amstelveen naar het Buikslotermeerplein moet, is veel sneller en comfortabeler met een overstap op Zuid, dan met een overstap op CS. Naar de Dam is er een nadeel van een extra overstap, maar snellere verbinding.

2 mei 2018 | 21:28

n-evo

@SWART Niet flauw bedoeld maar is het echt zo verschrikkelijk om uit de bus te stappen en op dezelfde halte even te wachten op de 17? Kan trouwens ook al bij het Rijksmuseum, dan heb je zelfs de keuze uit de 2, 11 en 12. Als de situatie zo nijpend is dat iemand geen drie stappen meer kan zetten kan je je afvragen of diegene sowieso nog de doelgroep voor regulier ov is en geen speciaal vervoer nodig heeft. Ik snap dat het wat minder makkelijk is, maar ook weer niet zoveel. Al die bussen die nu muurvast staan is ook niks. Het verdwijnen daarvan geeft ander verkeer ook weer wat meer ademruimte toch? 🙂

9 mei 2018 | 14:48

Robert

Vanaf de Elandsgracht kun je verder rijden met lijn 17, die rijdt het resterende stukje van de West-corridor.

29 april 2018 | 09:57

Thijs

Welke bussen rijden van purmerend naar cs

29 april 2018 | 11:30

ton

staat hier gewoon op de site
http://www.ebs-ov.nl/noordzuidlijn/start-noordzuidlijn-op-22-juli-2018/

1 mei 2018 | 01:51

Duco

@Thijs
Zoals Thijs noemt, staat het ook op de website van EBS. Bus 305 en 306 gaan straks direct door naar CS, de overige bussen stoppen bij Noord/Zuidlijn station Noord. In veel gevallen is overstappen op station Noord ook sneller vanuit Purmerend.

28 april 2018 | 13:22

Mascha

Those bus services being halved may be good news for the people in the city but NOT for those just outside the city and getting a lower frequency of public transportation into the city and they might be forced to take the car more often and then that’s going to contribute to more traffic in the long run again. This doesn’t seem well though through. The city is not standalone, public transportation needs to be a network and people need to be facilitated to live a little outside the city center – more affordable too – as there’s a housing shortage but these people still go to school or work in the city!
Already there are no longer direct lines to Mijdrecht and further out, it’s bizarre to see how students and employees sometimes have a 3 hour daily commute while driving would be 40-50 mins total.

27 april 2018 | 21:36

Ronald

Het klinkt allemaal erg mooi, 8x per uur een bus, maar mijn ervaring is dat dat in de praktijk toch neerkomt op 4x per uur een bus. Het overkomt me (bij de huidige frequentie) nl. vrijwel iedere keer dat ik (lang) sta te wachten op een halte om vervolgens 2 bussen tegelijk te mogen begroeten. En aangezien ik er maar één van die twee neem…

27 april 2018 | 07:14

winfried

Het 39 bladzijden dikke vervoerplan van Amstelland en Meerlanden dat je hierboven kunt downloaden (en voor mij althans te ingewikkeld is) is geldig TOT de ingebruikname van de NZL.
Is er al een zelfs voor mij begrijpelijk kaartje beschikbaar voor de periode daarna? — Inzichtelijke Kaartjes maken is een Vak, dat weet ik. Er moet niets te veel op staan maar ook niets te weinig.

9 mei 2018 | 14:52

Robert

In A-M zijn de grootste veranderingen dat lijnen 347 en 357 worden ingekort tot de Marnixstraat/Elandgracht, en de rest van de route door lijn 17 wordt bereden, en de frequentie op het stuk Amstelveen Busstation- Amsterdam Elandsgracht met de helft omlaag gaat. De andere helft gaat naar Station WTC.

26 april 2018 | 15:28

anoniem

Anita: het is wel een beetje zuur voor mij als bus gebruiker die een daluren abonnement heeft en nu dus veel langer op de bus moet gaan wachten om op mijn bestemming te komen. Leuk dat de metro meer rijdt ,maar dan moet ik betalen terwijl ik voordelig met de bus kan. Jammer!

26 april 2018 | 15:41

Renske van Bers

@Anoniem, meetal rijden de bussen goed op tijd toch? Als u straks weet hoe laat de bsusen rijden, zou dit de wachttijd moeten beperken. Groet, Renske

29 april 2018 | 21:23

Rob

Ik heb dat al aangekaart bij de Vervoerregio. De AML. dalkorting houdt op bij het overstappen op de NZL. Dus je bent duurder uit, om nu bijvoorbeeld van Amstelveen naar de Dam en terug te reizen. Voorheen kon je over de hele afstand de dalkorting benutten. Straks dus niet meer, want de dalkorting is niet geldig bij het GVB.

26 april 2018 | 13:07

trolly

De artikelen over het nieuwe netwerk wijken qua vorm af van wat tot nog toe op deze site gebruikelijk was. Dat heeft een paar opmerkelijke effecten:
— Dat er reacties onder een eerdere reactie kunnen worden geplaatst lijkt winst. Nadeel is, dat de datering bij die latere reacties ontbreekt, en dat ze als los zand op de homepage in de “feed” terecht komen.
— Harde returns verdwijnen, waardoor langere stukken met zorgvuldig aangebrachte alinea’s een brij worden.
— Eigennamen worden in hoofdletters omgezet. Dat mag een bagatel lijken als je “Vaillant” of “.Meeuwenberg” heet, maar doet een beetje pijn als je familie al sinds mensenheugenis naar de naam “trolly” of “n-evo” luistert.
— De letteropmaak is foetsjie. Vet en onderstreept mis ik niet, maar ik treur om de cursief.

26 april 2018 | 15:19

Renske van Bers

@Trolly, klopt, het werkt nog niet helemaal lekker. Ik stuur je opmerkingen door naar Joera, dank! Groet, Renske

26 april 2018 | 11:57

johan siemons

een faux pas . ik dacht dat er stond ( bij n-evo ) die metro moet even wennen aan de tramstad . vandaar dat ik “geestig” tikte . geestig hè ?

26 april 2018 | 12:51

n-evo

Dat was inderdaad geestig geweest. 😉

26 april 2018 | 11:33

johan siemons

geestig slot 🙂

26 april 2018 | 09:38

Jan...

Complimenten voor Tim, die het op een nette manier duidelijk heeft gemaakt, hoe we op een beschaafde manier kunnen verteller en wat we van het een en ander vinden , zonder iemand voor alles en nog wat uit te maken Als iemand, iemand uitmaakt voor bijvoorbeeld een klootzak, dan moeten we daar onze conclusies uittrekken. over het niveau van sommige mensen.
Het kan ook met een beschaafde woordkeus.

26 april 2018 | 09:30

johan siemons

was iedereen maar zo wijs als deze tim . en zo keurig verwoord . chapeau 🙂 !

26 april 2018 | 09:22

O000

Complimenten vo Tim , die het op een nette manier

26 april 2018 | 09:05

Tim

Beste Mensen,

De enige manier om vooruitgang te boeken is door te willen veranderen, helaas zijn veel mensen gewoonte dieren en is elke verandering of aanpassing van dagelijks routine eng.

Helaas zit er voor veel mensen een extra overstap aan te komen (wat overigens heel normaal is in grote steden), echter het mooie van een geheel nieuw vervoersplan is dat de dienstregeling veel meer gefinetuned kan worden. In theorie zal dit voor het grootste deel van de Amsterdammers een tijdswinst moeten opleveren omdat verbindingen beter op elkaar worden afgestemd.

Wat mij tegelijkertijd ook opvalt is dat veel mensen in Noord het gevoel hebben dat ze ontsloten worden van de rest van de stad. Terwijl noord door de komst van de meest hoogwaardige metrolijn van de stad, binnen no time in het centrum en zuid kunnen zijn. Nooit meer met de bus de IJtunnel door hoeven of in de stinkende file op de Prins Hendrikkade. Noord wordt dankzij de NZ lijn juist meer een deel van de stad, welliswaar met een extra overstap om op het CS te komen, maar je staat wel binnen no time op het Stationsplein.

Ik ben hier trouwens niet aan het lobbyen voor de NZ lijn, de theorieën en mooie woorden moeten nog waargemaakt worden. Er zullen dingen fout gaan zoals bijvoorbeeld tramhaltes die te laat opgeleverd worden. Het zal ook voor iedereen ongelooflijk wennen zijn en het kan inderdaad zijn dat een zgn kleine groep Amsterdammers er op achteruit gaat qua reistijd (maar in theorie: wegen deze nadelen niet op tegen de grote voordelen voor het grootste van de stad). Ik hoop vooral voor de stad, dat deze gigantische operatie goed uitpakt, ik zal als geboren Amsterdammer ook mijn best doen om mij aan te passen met het idee; we gaan er op vooruit.

Echter wat er nu gaande is op dit forum getuigd niet echt van veel volwassenenheid en klasse, ruzie maken op een forum, het uiten van betweterigheid, mensen verwijten van onkunde en dat ze hun werk niet goed doen, het creëren van blinde paniek alvorens zelf echt te weten hoe het zal gaan verlopen of er überhaupt in verdiept te hebben, etc. Dit is natuurlijk niet echt een sjieke manier om er mee te om te gaan, wat je ook zegt op dit forum voor nu zal het niets gaan veranderen.

Ik hoop dan ook dat de rust hier wat terug komt, veel van de forum leden hier volgen dit traject al jaren, zijn ware liefhebbers en gaan (zover mogelijk) altijd met respect met elkaar om en weten wanneer ze vragen of kritiek hebben dit altijd op een nette manier te verwoorden.

Ik wil via deze weg tegelijkertijd ook mijn dank uiten naar; de vaste forumleden maar ook het team met oa Marlo, Renske, Duco, etc. voor jullie inzet, interessante gesprekken en informatie die wij de afgelopen jaren met elkaar gedeeld hebben.

26 april 2018 | 09:23

n-evo

“In theorie zal dit voor het grootste deel van de Amsterdammers een tijdswinst moeten opleveren omdat verbindingen beter op elkaar worden afgestemd.”
Grootste deel van alle ruim 850 duizend inwoners. Van Nieuw Sloten tot IJburg. Van Sloterdijk tot Zuidoost. Van NDSM tot de Rivierenbuurt. En dat alles dankzij die ene metrolijn met 8 stations die van Buikslotermeerplein naar Zuidplein loopt. Goh! 😉

26 april 2018 | 09:33

n-evo

Overigens ben ik het helemaal met je eens dat mensen veelal gewoontedieren zijn en iedere vorm van verandering met wantrouwen benaderen. Ik ga er van uit dat eventuele bottlenecks in de nieuwe dienstregeling door de vervoerders aangepakt zullen worden en de meeste mensen tegen 22 juli 2019 alweer gewend zijn aan de nieuwe routes. Kortom: het zal in grote lijnen wel goed komen. Die metro wordt gewoon even wennen in een tramstad als Amsterdam.

26 april 2018 | 09:50

Alain

Sluit ik me helemaal bij aan, Tim. Waarbij ik nog wil aantekenen dat de groep die hier zo driftig discussieert, soms op het randje, maar uit een heel klein aantal mensen bestaat. Ik denk dat dat ook wel goed de verhoudingen schetst: het leeuwendeel van de Amsterdammers (en mensen die per OV met enige regelmaat naar de hoofdstad gaan) heeft ofwel nog geen idee van wat er gaat gebeuren, of is daar wel van op de hoogte maar heeft belangrijker zaken om zich druk over te maken. Massale protesten heb ik nog niet gezien en verwacht ik eerlijk gezegd ook niet.
En het belangrijkste van alles: niemand kan nu al zeggen hoe het er na 22 juli aan toe zal gaan. De mensen die bij dit project betrokken zijn geweest hebben het ook moeten hebben van modellen, die per definitie een vereenvoudiging van de werkelijkheid zijn. Hoe reizigers in werkelijkheid gaan reageren kan slechts de tijd uitwijzen. Hetzelfde geldt voor de betrouwbaarheid van de Noord/Zuidlijn. Daarvan kun je hooguit in algemeenheden concluderen dat die in het begin nog niet op het gewenste niveau zal zijn, maar dat heeft eerder met de nieuwigheid van systemen en organisatie te maken dan dat het een inherent probleem van de Noord/Zuidlijn zelf is. Het geeft mij hoop dat men van eerdere ervaringen (Randstadrail) heeft geleerd en de tijd heeft genomen om een rigoureus testprogramma op te zetten.
Kortom: we kunnen weinig anders doen dan met zijn allen wachten tot 22 juli daar is, en het vanaf daar wel zien. Maar bij mij bestaat geen twijfel dat alle betrokkenen er belang bij hebben de Noord/Zuidlijn en het daarop aantakkende netwerk zo goed mogelijk te laten werken.

26 april 2018 | 10:46

Tim

Dank jullie wel voor de goede worden, ik vermoed dat ik namen velen van ons heb gesproken.

Komt ook nog bij dat ik dit bericht in het verkeerde topic heb geplaatst, dus ga hem nog even knippen en plakken in het topic waar hij voor bedoeld was.

26 april 2018 | 12:50

trolly

Dat plakken en knippen was wat mij betreft niet nodig, maar ik kan je commentaar van harte onderschrijven. Verder merkt Alain zeer terecht op, dat niemand kan voorspellen hoe het netwerk na 22 juli functioneerd.

n-evo’s scepsis over de zegeningen die de veranderingen voor 850.000 Amsterdammers zullen brengen is enerzijds niet onbegrijpelijk, maar berust gedeeltelijk op de verkeerde aannames. Het gaat namelijk niet over de inwoners van Amsterdam, maar over de gebruikers van het hoofdstedelijk OV, en die twee groepen overlappen elkaar maar zeer gedeeltelijk.

Daarnaast hebben hogere frequenties op de tramlijnen uiteraard ook een positief effect op plekken waar geen NZL-station in de buurt is, en worden de binnenstad en Noord veel sneller bereikt vanaf elk bestaand metrostation.

26 april 2018 | 00:14

Bernd

Degene die bedacht heeft dat er zowel vanuit Uithoorn als Aalsmeer een directe verbinding met Zuid en Elandsgracht (volgens mij een eis van VRA) snapt niet hoe een dienstregeling werkt. Om ervoor te zorgen dat op alle takken de totale frequentie evenredig is, moeten er op het samenlooptraject (Amstelveen Sportlaan – Amsterdam VUmc) altijd twee bussen achter elkaar aan rijden. Lekker efficiënt…

25 april 2018 | 16:16

PatrickCAL

Als de 2e ringweg van Amsterdam (snelweg A9) de komende jaren toch op de schop gaat, verleng de N/Z-lijn dan gelijk verder naar het zuiden via de Amstelveenseweg en Keizer Karelweg naar Busstation Amstelveen vlakbij de A9 en Stadshart Amstelveen; alle buslijnen kunnen dan stoppen bij dit reeds bestaande grote OV Knooppunt aan de zuidkant van Vervoersregio Amsterdam.

9 mei 2018 | 14:56

Robert

In het oorspronkelijke plan zou de NZ-lijn doorrijden naar de Ouderkerkerlaan.

Wil je dit bericht delen?