woensdag 28 augustus 2019

Wachten op de M7…

Iris van Gelder

Op 23 juli werd de mock-up van de nieuwe M7 metro feestelijk onthuld. In de weken na de onthulling konden belangstellenden dit model op ware grootte van de nieuwe metro in het echt aanschouwen bij GVB en de ‘kijkdagen’ zaten binnen no-time vol! Voor wie er niet bij kon zijn, vandaag nog even een blik op de expositie in afwachting van de uitkomsten van de verzamelde input.

Drie zomerse dagen lang konden enthousiastelingen het model van de kopbak van deze nieuwe metro bewonderen en meestemmen over twee interieurelementen. Nathalie Grotenhuis, woordvoerder GVB: ‘’We zijn blij met de overweldigende belangstelling en de moeite die mensen genomen hebben om de expositie te bezoeken. Onze reizigers, OV-fans en andere geïnteresseerden waren erg enthousiast. Voor ons waren deze momenten zeer waardevol, vooral vanwege de feedback die de bezoekers gaven. Want natuurlijk heeft iedereen een mening over bepaalde dingen, en die mening horen we graag. De komende periode is de mock-up nog toegankelijk voor onze metrobestuurders en de klankbordgroep. Daarna gaat het projectteam aan de slag met de resultaten van deze sessies en start de totale designreview-fase. Om uiteindelijk tot een pracht metro te komen, waarmee we vanaf 2021 de eerste reizigers veilig en comfortabel kunnen vervoeren. ”

[object Object]

De M7 metro is besteld door de GVB in opdracht van de Vervoerregio en in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Ze zijn van het type CAF Inneo. De nieuwe metro moet de groei op het Amsterdamse metronet opvangen en ouder materieel vervangen.

[object Object]

De 30 nieuwe metro’s (met een optie tot 30 stuks extra) worden door de Spaanse fabrikant CAF gebouwd en zijn zo’n 60 meter lang. De nieuwe vloot krijgt typeaanduiding ‘M7’ zodat de doornummering past bij de bestaande vloot. De eerste nieuwe M7 krijgt grootwagennummer 163. Foto: GVB

Foto: GVB

Bezoekers raken niet uitgepraat. Foto: GVB

Foto: GVB
[object Object]

“All on board!” De mock-up van de metro ziet er strak uit! Het heeft een afmeting van 20 bij 3 bij 3,8 meter en bestaat uit een bestuurderscabine en een reizigerscompartiment. Over de afwerking van de stoeltjes en de hoogte van de stangen kon gestemd worden.

[object Object]

Ook in de cabine was het gezellig. Foto: GVB

Foto: GVB
[object Object]

Bezoekers krijgen een uitleg over de cabine-knoppen. Foto: GVB

Foto: GVB
[object Object]

Nu nog leeg, in 2021 met bestuurder.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

2 september 2019 | 00:36

Aron

#WegMetLedmatrixOpBewegendeVoertuigen

2 september 2019 | 00:35

Aron

Oh nee jongens ik sta gewoon vereeuwigd op wijnemenjemee. Het is me wat.

31 augustus 2019 | 17:28

@johan siemons: Dat is bij metrostellen dus niet het geval. De dringende reden daarachter is stijfheid, de prijs die daar voor betaald wordt is wat gepiep en slijtage. Dat wordt overigens tot op zekere hoogte voorkomen door de conische vorm van de wielen, waardoor het wiel op buitenste spoor in een boog een relatief grotere omtrek heeft dan het wiel op het binnenste spoor. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Stuureffect_van_de_spooras

In de spoorwereld is de techniek van individueel opgehangen wielen vrij recent, en voor zover ik weet ook zeker niet zonder problemen.

31 augustus 2019 | 15:59

johan siemons

@trolly
ik heb altijd gedacht dat èlk wiel om zijn eigen as draait . vanwege de ( onnodige ) slijtage . er moet toch een héél grondige reden zijn om een volle as toe te passen . ben benieuwd .

31 augustus 2019 | 14:02

@Robert: Dat van die vaste as is wel de bedoeling, ja. De meeste railvoertuigen hebben dat, alleen lagevloertrams meestal niet.

31 augustus 2019 | 12:25

Robert

De huidige metrostellen op de NZ lijn maken eigenaardige piepende bijgeluiden tijdens het optrekken en rijden. Bij iedere bocht worden de wielen en rails luidruchtig geslepen. Zitten de wielen links en rechts soms aan één vaste as? Zal toch niet?

Mag hopen dat de M7 wat stiller is zodat je niet het idee krijgt in een 30 jaar oud metrostel te zitten.

29 augustus 2019 | 00:15

toemie

@Alain Wat totaal nergens op zou slaan als dat zo bedoeld is… maar oké ieder zijn mening he… (wat we hier nogal gewend zijn)

28 augustus 2019 | 15:15

Alain

@Bert Weverling

U bedoelt dat de nieuwsgierigen hun tijd beter hadden kunnen besteden aan met de Noord/Zuidlijn heen en weer rijden, in plaats van deze mockup te bezoeken?

28 augustus 2019 | 14:43

Bert Weverling

Het enige verschil met de huidige metro’s lijkt te zijn dat hij korter is. Was het niet beter geweest als de nieuwsgierigen een ritje met de NZ-lijn gemaakt hadden?