Afbeelding
woensdag 28 augustus 2019

Wachten op de M7…

Iris van Gelder

Op 23 juli werd de mock-up van de nieuwe M7 metro feestelijk onthuld. In de weken na de onthulling konden belangstellenden dit model op ware grootte van de nieuwe metro in het echt aanschouwen bij GVB en de ‘kijkdagen’ zaten binnen no-time vol! Voor wie er niet bij kon zijn, vandaag nog even een blik op de expositie in afwachting van de uitkomsten van de verzamelde input.

Drie zomerse dagen lang konden enthousiastelingen het model van de kopbak van deze nieuwe metro bewonderen en meestemmen over twee interieurelementen. Nathalie Grotenhuis, woordvoerder GVB: ‘’We zijn blij met de overweldigende belangstelling en de moeite die mensen genomen hebben om de expositie te bezoeken. Onze reizigers, OV-fans en andere geïnteresseerden waren erg enthousiast. Voor ons waren deze momenten zeer waardevol, vooral vanwege de feedback die de bezoekers gaven. Want natuurlijk heeft iedereen een mening over bepaalde dingen, en die mening horen we graag. De komende periode is de mock-up nog toegankelijk voor onze metrobestuurders en de klankbordgroep. Daarna gaat het projectteam aan de slag met de resultaten van deze sessies en start de totale designreview-fase. Om uiteindelijk tot een pracht metro te komen, waarmee we vanaf 2021 de eerste reizigers veilig en comfortabel kunnen vervoeren. ”

De M7 metro is besteld door de GVB in opdracht van de Vervoerregio en in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Ze zijn van het type CAF Inneo. De nieuwe metro moet de groei op het Amsterdamse metronet opvangen en ouder materieel vervangen.

De 30 nieuwe metro’s (met een optie tot 30 stuks extra) worden door de Spaanse fabrikant CAF gebouwd en zijn zo’n 60 meter lang. De nieuwe vloot krijgt typeaanduiding ‘M7’ zodat de doornummering past bij de bestaande vloot. De eerste nieuwe M7 krijgt grootwagennummer 163. Foto: GVB

Foto: GVB

Bezoekers raken niet uitgepraat. Foto: GVB

Foto: GVB

“All on board!” De mock-up van de metro ziet er strak uit! Het heeft een afmeting van 20 bij 3 bij 3,8 meter en bestaat uit een bestuurderscabine en een reizigerscompartiment. Over de afwerking van de stoeltjes en de hoogte van de stangen kon gestemd worden.

Ook in de cabine was het gezellig. Foto: GVB

Foto: GVB

Bezoekers krijgen een uitleg over de cabine-knoppen. Foto: GVB

Foto: GVB

Nu nog leeg, in 2021 met bestuurder.