Afbeelding
dinsdag 15 januari 2019

Waarom wordt er onderzoek naar metro-perrondeuren gedaan?

Renske van Bers

Op 11 december vorig jaar werd de Investeringsagenda OV door de Regioraad goedgekeurd. Op de agenda staan 27 projecten, waarbij de focus ligt op plannen die voor 2025 te realiseren zijn, met als doel het verbeteren van de kwaliteit van de metro(stations). Eén van de projecten stond kort beschreven als ‘Planuitwerkingsfase perrondeuren’. We vragen aan programma-coördinator Shirley te Roller wat dit project inhoudt.

Shirley, kun je wat meer vertellen?

“Het gaat in eerste instantie om een onderzoek naar de wenselijkheid van perrondeuren op station Sixhaven: een station dat overigens nog niet gebouwd is en waarvan de plannen pas in 2020 een Go of NoGo krijgen van B&W. Eventueel volgt uit dit onderzoek dan nog een vervolgstudie naar perrondeuren op andere drukke Noord/Zuidlijn-stations.”

20180911 Sixhaven (4)

De A'DAM-toren en Filmmuseum EYE gaven de komst van een mogelijk station Sixhaven een nieuwe impuls. In de ontwerpen die nu gemaakt worden voor het station wordt in iedere geval wel rekening gehouden met de komst van eventuele perrondeuren.

Aha, en wat is de reden van dit onderzoek?

“We willen graag weten wat de effecten van perrondeuren op het metroverkeer zijn. We gaan onderzoeken of de deuren juist een veiliger situatie opleveren als het bijvoorbeeld druk is, of dat de deuren juist een negatief effect op de veiligheid hebben. Het zijn natuurlijk toch extra bewegende, technische elementen die bijvoorbeeld kunnen blokkeren of anderszins kunnen haperen. Zijn er dan oplossingen mogelijk en hoe zien die eruit? Voordat we dus überhaupt overwegen om tot de plaatsing van perrondeuren over te gaan, is er dus nog genoeg te onderzoeken.”

Perrondeuren worden ook vaak geplaatst als er wordt overgegaan op automatisch rijden. Betekent dit onderzoek naar de perrondeuren dan ook al een voorbereiding op automatisch rijden?

“Automatisch rijden is inderdaad wel één van de andere generieke onderzoeksprojecten die op de Investeringsagenda OV staat. Ook daar wordt dus de komende jaren op gestudeerd en zullen we gaan kijken wat de mogelijkheden zijn. Metrobestuurders hoeven zich nu dus nog geen zorgen te maken: voorlopig zijn we nog druk aan het onderzoeken en verandert er voor de bestuurder niks.”

Je hebt het over onderzoek, maar op de agenda wordt gesproken van ‘planuitwerkingsfase’. Waar bevind je je dan in het proces?

“Een project kent verschillende fases: van verkenning tot realisatie. De planuitwerkingsfase is de fase voor de realisatie. Hierin wordt onderzocht welke maatregelen de voorkeur hebben en vervolgens werken we deze verder uit. Daarbij is het de rol van de Vervoerregio om inhoudelijke expertise en een financiële bijdrage te leveren aan de projecten. Gedurende het uitwerken van de maatregelen houden wij ook weer in de gaten hoe de maatregel bijdraagt aan onze ‘strategische opgaven’, zoals het verbeteren en verhogen van de kwaliteit van OV.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

31 januari 2019 | 11:02

Antje

Bizar dat men denkt dat men in andere landen dit niet goed kan beoordelen en dat het wel eens slecht kan zijn. Daarom gaat men hier nog eens tonnen uitgeven aan een herhalingsonderzoek.

Als het aan de politiek ligt komen die wanden er en zal men halverwege zeggen dat het toch niet mag. Zo wordt het wel 2050.

Zet die dingen gewoon neer en begin onmiddellijk op bestaande stations. Al dat wachten brengt de gemeente niet op een voorsprong. Als dat ooit zou kunnen met drugs en drank als hoofd toeristische attractie.  Elders rijdt men al jaren automatisch. Waarom al die bangigheid?

21 januari 2019 | 09:40

j.siemons

@Koen…./….ik stop 🙂

20 januari 2019 | 23:56

Koen

Oké, en wat heeft dat verder met mijn post te maken?

20 januari 2019 | 22:11

johan siemons

@Koen…../…..de beslissers in amsterdam kunnen toch alleen maar beslissen op grond van hun eigen onderzoek ? zo werkt het toch . men kan toch niet blindvaren op wat “men” in het buitenland heeft uitgedokterd ?

20 januari 2019 | 21:23

Koen

In het buitenland werkt het uitstekend en doet het precies wat ik zei: “Het zorgt ervoor dat een groter deel van het perronoppervlak effectief en veilig gebruikt kan worden.”

Wat praktijkervaring met beste stuurlui aan wal te maken heeft, mag je me uitleggen.

20 januari 2019 | 16:13

johan siemons

@Koen………../……….ik probeerde duidelijk te maken ( in cryptische zin dan ) dat uw constatering wonderlijk overkomt doordat de indruk wordt gewekt of u er alle verstand van heeft door de goedkeurende uitspraak terwijl de de instantie nog het nodige moet ( en gaat )  uitzoeken op effectiviteit en betaalbaarheid . en zo ontstaat de uitdrukking van “de beste…”

20 januari 2019 | 12:50

Koen

Wat probeer je te zeggen, Johan?

19 januari 2019 | 22:15

johan siemons

@Koen……../………en daar gaan wij weer… de beste stuurlui staan nog steeds aan wal !

19 januari 2019 | 16:27

Koen

Uitstekend idee om op het gehele metronet perrondeuren te plaatsen. Het zorgt ervoor dat een groter deel van het perronoppervlak effectief en veilig gebruikt kan worden.

16 januari 2019 | 08:39

Wieger

@n-evo
Wat die 10-20 cm zo dicht langs de perronrand betreft, daar heb ik heus wel aan gedacht. Het klopt, daar ga je als reiziger doorgaans niet staan. Maar stel dat daar dus een perronwand worden geplaatst, dan schuif je als reiziger weer verder op, want je gaat echt niet met je snoet tegen die wand staan. Kortom, nog altijd ruimteverlies.
Overigens doelde ik hier specifiek op station Sixhaven (mocht dat er komen) en dan in de uitvoering met een smal perron. Dat werd enkele jaren geleden in een artikel werd beschreven. Op dat perron wordt het een beetje woekeren met de ruimte.

15 januari 2019 | 22:46

Jan

@Aron Lijn 52 wordt nog steeds volledig bestuurd door de bestuurder, er gaat nog steeds niets automatisch.

Het nieuwe beveiligingssysteem heeft nog steeds zoveel problemen dat voorlopig nog wordt afgezien van automatisch rijden.

Het nieuwe systeem is zelfs zo triest dat er niet eens linker spoor kan worden gereden mocht er ergens een wagen vast staan.

Als het ooit automatisch mee gereden kan worden is het te hopen dat er deuren op het perron komen want als er iets mis gaat kan de bestuurder alleen nog een noodknop in drukken, gevolg is een maximale noodrem en die wil je echt niet.

Ook bij een vol perron komt de metro met hoge snelheid binnen rijden, dat zijn dingen die je niet met een open perron wil mee maken.

Laat ik duidelijk zijn, het systeem heeft ook een paar voordelen: het systeem controleert aan welke kant de deuren open moeten en het checkt of de wagen helemaal goed binnen staat op het perron.

15 januari 2019 | 21:32

trolly

@Niek Kaspers: Op mijn beurt begrijp ik nooit precies waar de misvatting vandaan komt, dat zo’n onderzoek zich niet juist ook met alle open deuren zou bezighouden die reaguurders hier verzinnen, waaronder in dit geval het vergelijken van verschillende reeds functionerende volautomatische metrosystemen, al dan niet met perrondeuren.

15 januari 2019 | 20:23

Aron

“De kans op een overvol perron is nagenoeg nihil”, omdat Wieger het zegt. De ponten zijn namelijk ook niet overvol en er zijn ook zeker niet elk jaar wachtrijen tijdens evenementen in Noord.  

Perrondeuren op Sixhaven is prima. Ontwerp ze dan mooi mee in het eindontwerp. Ik heb begrepen dat de treinen nu ook al vanzelf op de juiste plaats stoppen op de 52.

15 januari 2019 | 20:00

n-evo

@Wieger Het ruimteargument wat je opgooit is echt kul. Die 10-20 centimeter vanaf de rand is nu praktisch gezien vanwege de veiligheid ook niet bruikbaar.

15 januari 2019 | 18:04

Niek Kaspers

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom dit onderzoek wordt uitgevoerd alsof dit van scratch af aan met nul gegevens voorhanden moet. In Parijs rijden al jaren op sommige lijnen metro’s waar ook perrondeuren werkzaam zijn. Is het niet logisch om eerst daar je licht op te steken, en daarna nog wat aanvullend, veel goedkoper onderzoek uit te voeten?

16 januari 2019 | 15:19

Renske van Bers

@Niek, uiteraard wordt de kennis die er al is meegenomen in dit komende onderzoek. Groet, Renske

15 januari 2019 | 16:51

Wieger

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam
Dank voor je reactie en goed om te horen dat dit bekend is. Ik begrijp verder wel dat perrondeuren zouden kunnen zorgen voor verspreiding van reizigers op het perron, maar dat zou ook kunnen met simpele markering op de vloer of in de vorm van een afwijkend tegelpatroon. Staat veel esthetischer. Bijkomend nadeel van perronwanden is dat, hoe dun ze ook worden, toch weer ruimte afsnoepen van het perron. Bij een perron als dat van Sixhaven zijn dat kostbare decimeters. Ik hoop dat er wijze besluiten worden genomen.

15 januari 2019 | 15:15

Wieger

Begrijpelijk dat er onderzoek wordt gedaan naar perrondeuren, maar ik hoop van harte dat deze niet worden toegepast in Amsterdam. Het zijn niet alleen erg lelijke en claustrofobische elementen op stations, maar inderdaad is het vragen om storingen. Nog even los van het kostenplaatje. Dat geld kan beter worden besteed.

Dat station Sixhaven, mocht dit gebouwd worden, een relatief smal perron krijgt is bekend. Maar de verwachte reizigersaantallen zijn dan ook niet bijzonder hoog. De kans op een overvol perron is nagenoeg nihil, zo smal wordt dat perron nou ook weer niet.

Wat automatisch en onbemand rijden betreft; het klopt dat er dan vaak perrondeuren worden toegepast, maar het kan ook zonder!

Ik raad de deskundigen in Amsterdam van harte aan om eens een “werkbezoek” aan de metro van Neurenberg te brengen. Daar rijden al jaren onbemande metro’s op twee van de drie lijnen. En geheel zonder perronwanden of andere vormen van afscheiding. Het gaat daar perfect! Er zijn nog wel meer van dit soort voorbeeldsteden trouwens.

15 januari 2019 | 16:38

Renske van Bers

@Wieger, dat weten ze hier wel hoor, dat de plaatsing van perrondeuren geen verseiste is voor automatisch rijden 🙂 Maar perrondeuren hebben ook andere voordelen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld bijdragen aan een betere verspreiding van reizigers op het perron, omdat je precies kunt zien waar je in moet stappen. kortom; er zullen de komdende jaren tal van afwegingen moeten worden gemaakt. Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?