Afbeelding
dinsdag 15 januari 2019

Waarom wordt er onderzoek naar metro-perrondeuren gedaan?

Renske van Bers

Op 11 december vorig jaar werd de Investeringsagenda OV door de Regioraad goedgekeurd. Op de agenda staan 27 projecten, waarbij de focus ligt op plannen die voor 2025 te realiseren zijn, met als doel het verbeteren van de kwaliteit van de metro(stations). Eén van de projecten stond kort beschreven als ‘Planuitwerkingsfase perrondeuren’. We vragen aan programma-coördinator Shirley te Roller wat dit project inhoudt.

Shirley, kun je wat meer vertellen?

“Het gaat in eerste instantie om een onderzoek naar de wenselijkheid van perrondeuren op station Sixhaven: een station dat overigens nog niet gebouwd is en waarvan de plannen pas in 2020 een Go of NoGo krijgen van B&W. Eventueel volgt uit dit onderzoek dan nog een vervolgstudie naar perrondeuren op andere drukke Noord/Zuidlijn-stations.”

20180911 Sixhaven (4)

De A'DAM-toren en Filmmuseum EYE gaven de komst van een mogelijk station Sixhaven een nieuwe impuls. In de ontwerpen die nu gemaakt worden voor het station wordt in iedere geval wel rekening gehouden met de komst van eventuele perrondeuren.

Aha, en wat is de reden van dit onderzoek?

“We willen graag weten wat de effecten van perrondeuren op het metroverkeer zijn. We gaan onderzoeken of de deuren juist een veiliger situatie opleveren als het bijvoorbeeld druk is, of dat de deuren juist een negatief effect op de veiligheid hebben. Het zijn natuurlijk toch extra bewegende, technische elementen die bijvoorbeeld kunnen blokkeren of anderszins kunnen haperen. Zijn er dan oplossingen mogelijk en hoe zien die eruit? Voordat we dus überhaupt overwegen om tot de plaatsing van perrondeuren over te gaan, is er dus nog genoeg te onderzoeken.”

Perrondeuren worden ook vaak geplaatst als er wordt overgegaan op automatisch rijden. Betekent dit onderzoek naar de perrondeuren dan ook al een voorbereiding op automatisch rijden?

“Automatisch rijden is inderdaad wel één van de andere generieke onderzoeksprojecten die op de Investeringsagenda OV staat. Ook daar wordt dus de komende jaren op gestudeerd en zullen we gaan kijken wat de mogelijkheden zijn. Metrobestuurders hoeven zich nu dus nog geen zorgen te maken: voorlopig zijn we nog druk aan het onderzoeken en verandert er voor de bestuurder niks.”

Je hebt het over onderzoek, maar op de agenda wordt gesproken van ‘planuitwerkingsfase’. Waar bevind je je dan in het proces?

“Een project kent verschillende fases: van verkenning tot realisatie. De planuitwerkingsfase is de fase voor de realisatie. Hierin wordt onderzocht welke maatregelen de voorkeur hebben en vervolgens werken we deze verder uit. Daarbij is het de rol van de Vervoerregio om inhoudelijke expertise en een financiële bijdrage te leveren aan de projecten. Gedurende het uitwerken van de maatregelen houden wij ook weer in de gaten hoe de maatregel bijdraagt aan onze ‘strategische opgaven’, zoals het verbeteren en verhogen van de kwaliteit van OV.”