Afbeelding
woensdag 20 maart 2019

Waarom wordt er onderzoek naar metro-overkappingen gedaan op CS?

Renske van Bers

Op 11 december vorig jaar werd de Investeringsagenda OV door de Regioraad goedgekeurd. Op de agenda staan 27 projecten, waarbij de focus ligt op plannen die voor 2025 te realiseren zijn, met als doel het verbeteren van de kwaliteit van de metro(stations). Eén van de projecten stond kort beschreven als ‘Planstudiefase overkappingen metrotoegangen CS’. Programma-coördinator Shirley te Roller vertelt meer.

Shirley, waarom staan de overkappingen op CS weer op de agenda?

“In tegenstelling tot de andere metrostations zijn er bij twee ingangen op het Stationsplein hellingbanen in plaats van roltrappen geplaatst. Deze hellingbanen kun je omschrijven als schuine rolpaden, zoals je ze vindt op Schiphol en die aanmoedigen om door te lopen. Meestal levert dit geen dit problemen op, maar niettemin zijn er bij regenval toch ernstige valpartijen geweest op specifiek de banen die naar beneden rolden.”

20190319_163440

De twee rolpaden bij de westelijke toegang. Ze rollen nu alleen nog naar boven.

Geldt dit ook voor de ingang met de ‘gewone’ roltrappen, richting het Damrak?

“Nee hier niet, het gaat dus echt om incidenten die hebben plaatsgevonden bij regenval, op die hellingbanen. En juist omdat het gebeurt bij nat weer, onderzoeken we nu dus toch weer de mogelijkheid van de overkappingen. Het is overigens niet zo dat de rolpaden nu onveilig zijn. GVB laat de paden nu niet meer naar beneden rollen, alleen nog maar omhoog. In deze situatie zijn de rolpaden veilig om te gebruiken en zijn er geen valpartijen geweest.”

De overkapping kwamen er eerder niet vanwege het negatieve advies van de Welstandscommissie. Kan dit advies genegeerd worden als veiligheid in het geding is?

“Dit is dus één van de zaken die uitgezocht moet worden. De Welstandcommissie baseert adviezen op esthetische afwegingen, waarbij het oordeel viel dat overkappingen het Stationsplein zouden ontsieren. Belangrijk is nu, dat het niet om de ‘look’ van het Stationsplein gaat, maar om een situatie die niet altijd even veilig is, als de rolpaden naar beneden rollen. En hier moeten we een oplossing voor vinden.”

20190320_084010

De zuidelijke toegang - richting het Damrak - heeft als enige alleen maar roltrappen. Hier hebben geen incidenten plaatsgevonden.

Wat houdt ‘planstudiefase ’precies in? Waar bevind je je dan in het proces?

“De planstudiefase houdt in dat het probleem in beeld is – een potentieel onveilige situatie wanneer het regent – en dat we onderzoeken wat de beste maatregel is om dit probleem aan te pakken. Het overkappen van de stations-ingangen lijkt nu de beste optie, maar uit het onderzoek kan ook nog een andere oplossing voortvloeien.”

Bij Rokin en Vijzelgracht zijn er bijvoorbeeld ook geen overkappingen. Waarom wordt hier geen onderzoek gedaan?

“Het overkappen van de metro-ingangen op Centraal Station is op de agenda gekomen omdat we in de praktijk zien dat de rolpaden soms onveilige situaties opleveren. Bij de stations Rokin en Vijzelgracht hebben er geen incidenten plaatsgevonden. Uiteraard blijven we de situatie hier – en ook bij de andere stations – in de gaten houden, maar op het moment is er geen aanleiding om ook op deze plekken een onderzoek naar overkappingen te starten.”