Afbeelding
donderdag 9 mei 2019

Vijf weekenden voor een plaatje beton?

Duco Vaillant

Het eerste deel van het dak van de nieuwe Brittenpassage schuiven we in het Pinksterweekend – van 8 tot 10 juni 2019 – op zijn plek. Maar al vanaf deze vrijdag 10 mei ondervinden reizigers overlast van dit huzarenstukje. Wat moet er allemaal gebeuren?

Tekst Saskia Blaas, Amsterdam Zuidas

We zijn natuurlijk al een tijdje bezig met het voorbouwen van een gedeelte van het betonnen dak van de nieuwe Brittenpassage, de extra onderdoorgang onder het straks volledig vernieuwde station Amsterdam Zuid. Aan de Arnold Schönberglaan gaat het gevaarte grotendeels schuil achter de expositie Streets of the World: een betonnen dek van circa 70 meter lang, 12 meter breed en 2 meter dik, met een gewicht van meer dan 3 miljoen kilo. Deze plaat vormt niet alleen een deel van het dak van de Brittenpassage, maar ook het dek waarover de treinen straks weer rijden. Het dak/dek moet in het Pinksterweekend naar zijn definitieve bestemming worden geschoven: onder de huidige sporen 2 en 3. Maar er moet nogal wat gebeuren voordat het zover is.

Via de webcam kun je het werk live volgen. 

Sloop tunnel

Allereerst ligt onder het spoor en de snelweg nog de tunnel waardoor tot begin maart 2019 tramlijn 51 reed. Deze Amstelveenlijn is inmiddels buiten gebruik, maar de tunnel moet nog worden gesloopt, want die ligt precies op de plek waar de Brittenpassage komt. Een eerste deel sloopten we al in het weekend van 6 en 7 april. In het weekend van 11-12 en 18-19 mei gaan we verder met dit karwei. De sloop gebeurt deels met een zogeheten specht, een hydraulische sloophamer die in de omgeving hoorbaar zal zijn. De sloophamer wordt ingezet op zaterdagen overdag en ’s avond tot uiterlijk 23.00 uur. De overige sloopwerkzaamheden, die naar verwachting minder geluid maken, vinden plaats in de nachten van zaterdag op zondag en zondag overdag.

beton-storten-begin-mei-2019

Begin mei werd er beton gestort.

Palen draaien

Meest ingrijpend is het aanbrengen van de fundering voor dit eerste dakdeel van de Brittenpassage. Om het op zijn plek te krijgen, moeten we dwars door de dijk heen waarop de A10 en het spoor liggen. Om te zorgen dat het betonnen kolos tijdens het inschuiven niet wegzakt, moeten we eerst de fundering aanbrengen, onder de A10 en onder het spoor. Daarvoor is het nodig om over een lengte van zo’n honderd meter asfalt en spoor te verwijderen op de plekken waar funderingspalen moeten komen. We doen dat vier weekenden achter elkaar. Dat betekent dus iedere keer het asfalt en het spoor verwijderen, de dijk een stuk afgraven en funderingspalen de grond in draaien. Aan het einde van ieder weekend leggen we het asfalt en het spoor weer terug, zodat vanaf maandagochtend 5.00 uur de weg en het spoor weer te gebruiken zijn. Dit doen we in de weekenden van 11-12 mei, 18-19 mei, 25-26 mei en 1-2 juni.

aanvoer-van-beton-begin-mei-2019

Het beton wordt aangevoerd.

Fundering

Op de funderingspalen bouwen we daarna zeer stevige betonnen constructies (zogeheten ‘poeren’ en ‘landhoofden’). Die moet dus niet alleen sterk genoeg zijn om het dak erop te laten rusten, ze moeten ook de treinen kunnen dragen die over de sporen 2 en 3 rijden. Een zware constructie dus, waarvoor de boel opnieuw open moet. Dat doen we in de weekenden van 25-26 mei en 1-2 juni.

De apotheose

In het Pinksterweekend volgt dan de apotheose. In de nacht van 8  op 9 juni schuiven we de betonnen plaat op zijn plek. Dat belooft een spectaculaire gebeurtenis te worden. We willen belangstellenden graag in staat stellen om daar live bij te zijn. Daarover vertellen we binnenkort meer.

Nog lang niet klaar

Op dinsdagochtend 11 juni om 5.00 uur moet de klus geklaard zijn. Maar daarmee is er nog lang geen Brittenpassage. Dit is pas het eerste dakdeel. Er moeten ook nog dakdelen komen onder de andere treinsporen en onder de metrosporen. De bedoeling is dat we eind dit jaar een tweede deel van het dak naar zijn plek schuiven (onder treinspoor 4). Dat doen we vanaf het bouwterrein tussen de trein- en de metrosporen in. Ook 2020 bouwen en schuiven we delen van de Brittenpassage. Daar komen we uiteraard te zijner tijd op terug.

werken-in-de-voormalige-Amstelveenboog2

Aam het werk in de voormalige Amstelveenboog.

Afsluitingen & omleidingen

We concentreren het werk aan het eerste dakdeel van de Brittenpassage in de komende vijf weekenden. Dat doen we om zo min mogelijk reizigers te treffen en om een veel langere periode met hinder te voorkomen. Toch zal in dit drukke gebied de hinder voelbaar zijn. Naast mogelijke geluidshinder sluiten we in deze vijf weekenden de A4 en A10 Zuid af vanaf knooppunt Badhoevedorp. Ook rijdt de trein niet van en naar station Amsterdam Zuid en RAI.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

2 juni 2019 | 17:51

Jan.Meeuwenberg.

Zullen de palen er nu voor het eerste gedeelte erin zitten, over hoeveel palen zal he totaal gaan, hoeveel moeten er nog?
Elke keer veel werk om de rails gedeeltelijk te slopen en het asfalt te verwijderen, en weer te herstellen.
Een ingrijpende klus.

1 juni 2019 | 19:39

j.siemons

@j.siemons…. camera1 werkt ook weer . wat een weelde !

1 juni 2019 | 19:38

j.siemons

@trolly…..het werkt , dankie !

1 juni 2019 | 17:07

trolly

@johan siemons: Klik op de tekst “Camera 2” in de zwarte balk bovenaan je scherm (daar staat o.a. ook “bouw.live”). Succes!

1 juni 2019 | 16:31

johan siemons

@trolly beste medevolger ; hoe kom ik bij camera @ ?

1 juni 2019 | 16:22

trolly

@johan siemons: Probeer camera 2 eens. Die werkt wel.

1 juni 2019 | 15:26

johan siemons

ik merk dat de stekker er weer uit licht . later maar weer eens proberen  🙂

31 mei 2019 | 21:14

Jan.Meeuwenberg.

Vandaag even wezen kijken of ik er dicht bij kon komen om een paar foto’s te maken, maar een goede plek heb ik niet gevonden.

IK ben daar bij Zuid niet zo bekend, waar ik wel vlak bij dat dek kwam was bij de Arnold Shönberglaan waar je tegen de rand van het dek aankijkt, maar verder niet goed te zien.

Wel een indrukwekkende groot dek, dat die drie miljoen kilo’s te verschuiven zijn, daar moeten gigantische krachten voor nodig zijn. Ik denk dat we het via de webcamera nog het beste kunnen zien als het dek wordt opgeschoven.

31 mei 2019 | 15:55

Nico Stibbe

ik vind het een spannend geheel. Als de trein maar rijdt als ik kom.

Maar die lange palen, en de hoeveelheid, hoe willen ze daar straks een verdiepte A10 onder aanleggen ? Wordt dat een ondertunneling op diepte met een iets grotere TBM dan die van de Noord-Zuidlijn ?

25 mei 2019 | 11:16

j.siemons

@johan siemons……..en nú lees ik een tekst die e.e.a. verklaard . de stroom wordt aan het eind van de dag weer ingeschakeld !

25 mei 2019 | 09:50

johan siemons

ik heb de webcam weer te pakken , edoch…hij vertoont het basisbeeld waarmee de w-cam ooit begon . en voorzien van een kruis (X) in het centrum . de tekst boven in beeld is :  “the media could not be loaded , either because the server or network failed or because the format is not supported”.

25 mei 2019 | 08:01

J Boogaard

werken de webcams niet

20 mei 2019 | 19:08

trolly

@Rob: Als ik het goed begrijp is Wim Schimmel nou juist een van die lokale bewoners, en blijkt dat “toch wel de weg vinden” nou juist niet zo soepel te gaan. Zijn vraag is dus niet zo vreemd. Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat de afsluitingen bepaald niet ideaal zijn. Mogelijk voorkomt het erger, maar wel ten koste van bewoners in de ruime omgeving van het werk.   

20 mei 2019 | 07:09

Rob

@Wim Schimmel. Het is heel simpel, de A4 is niet te berijden ter hoogte van station Zuid als de boel open ligt. Veel verkeer op de A10 Zuid is doorgaand verkeer. Als je die mensen via de S106/107 laat rijden wordt het een puinhoop. Daarom zijn er omleidingen via A5 en A9. De lokale bewoners vinden hun weg toch wel.

19 mei 2019 | 20:22

Wim Schimmel

Het is inderdaad een hele knappe operatie. Als bewoner van A’dam Zuid vraag ik me af waarom jullie de A4 afsluiten, het zou zo veel makkelijker voor de bewoners zijn als we wel gebruik konden maken van S107, S106 enz. vanuit de richting Den Haag. Ik kan het ook niet goed begrijpen als ik lees wat jullie aan het doen zijn.

18 mei 2019 | 08:00

J Boogaard

Ben weer aan het kijken naar de werkzaamheden

\

13 mei 2019 | 10:47

Jan.Meeuwenberg.

Alsof er niets gebeurt is het afgelopen weekeind, alles is weer keurig opgeruimd, wat een gigantisch verkeersstroom kunnen we nu zien via de Webcam, veel onophoudend aantal auto’s, en treinen die weer in hun oude doen zijn.
En nu zien we nog maar een deel van de verkeersstromen rond Amsterdam, wat een drukte.

13 mei 2019 | 08:37

j.siemons

en zie …!  het asfalt ligt er weer fris en fruitig bij . en “het vervoer” maakt er weer dankbaar gebruik van , prijs de ….

13 mei 2019 | 07:13

Alain

@Jan.Meeuwenberg.
Dank voor de (bijna-)live-verslaglegging!

12 mei 2019 | 21:32

Jan.Meeuwenberg.

Weer een mooi strak stukje asfalt, zonde dat het over een tijdje weer verwijderd moet worden.
Wordt vervolgd.

12 mei 2019 | 19:30

Jan.Meeuwenberg.

Ja hoor, ze zijn begonnen met het asfalteren.
Mooi om mee te kunnen kijken.

12 mei 2019 | 19:23

Jan.Meeuwenberg.

Grappig gezicht die heen en weer rijdende wagens, iedereen zal goed weten wat er gedaan moet worden, het is natuurlijk een race tegen de klok om op tijd klaar te zijn.

11 mei 2019 | 22:23

johan siemons

jeetje , jeetje . al dat gerij heen en weer met die vrachtjoekels . hapje grond voor hapje grond en straks weer het wegdek en de treinrails weer in orde maken voordat het “aanstormende verkeer maandag weer op gang komt. een operatie met een lange adem ! 

11 mei 2019 | 20:20

trolly

@J Boogaard: Waarschijnlijk wordt dat tijdelijk opgeslagen in de middenberm van de A10 ter hoogte van het Beatrixpark.

11 mei 2019 | 20:02

J Boogaard

Waar gaat al dat zand naar toe

11 mei 2019 | 18:36

Jan.Meeuwenberg.

@johan siemons: Maar toch jammer dat er geen Webcam op de Maan staat, maar ja wie zou de lens daar af en toe van een stoflaag kunnen opschonen, en hoe zit het daar met de stroomvoorziening?
Ik heb het ook nog meegemaakt, dat avontuur op de Maan. Ze zijn nog druk met de sloopwerkzaamheden daar bij Zuid zag ik net. Ik hou het in de gaten daar.

11 mei 2019 | 14:38

johan siemons

als  jongmens zag ik oudere mensen bij bouwputten staan kijken . nú zit ik ( ben niet jong meer ) achter mijn laptop , droog en wel , hetzelfde te doen . goh , wat is de mens veranderd . maar de techniek is wel degelijk opgeschoven  🙂

11 mei 2019 | 13:39

Jan.Meeuwenberg.

@j.siemons: Wat een mooie camera positie, net zoals van het Stationseiland bij het Centrale-station, we zitten met onze neus op de bouwwerkzaamheden, we houden het in de gaten.
Een van de mooie ontwikkelingen die webcamera’s. we hoeven minder de deur uit om een en ander te kunnen volgen.

11 mei 2019 | 07:54

j.siemons

@Jan.Meeuwenberg…..morgen , je kijkt toch wel via e webcam naar de ( weekend )-vorderingen ? die rondleiding komt wel . het asfalt van de 4-baans ring A 10 is gesloopt en de mechanische klauwen berijden de intsteek voor van het tunneldek !

10 mei 2019 | 19:03

Jan.Meeuwenberg.

@johan siemons: Goh’, ik was twee dagen geleden nog eens met die mooie N/Z-lijn naar Zuid gereden, maar niet aan gedacht om eens rustig daar te gaan kijken, ik ben vrij snel weer de andere kant opgereden naar Noord dus.
Maar meestal kan je niet echt dicht bij de bouwwerken komen, maar achteraf had ik wel spijt dat ik daar niet even rondgekeken heb, er moet maar eens weer een rondleiding geregeld worden als er nog interessante ontwikkelingen zijn. Ach nu denk ik weer aan die mooie tijd dat er nog mooie rondleidingen waren zoals in de gedeeltelijke klare tunnels. met een blik op een van de Boormachines.

10 mei 2019 | 09:35

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg………..als ik zo kijk naar het “bouwsel” dat ik zie liggen vermoed ik dat dàt het plafond is dat onder het wegdek(sel) wordt geschoven . het lijkt wel of ‘ie dan nog een kwartslag moet worden gedraaid . oei , oei !

10 mei 2019 | 09:28

Jan.Meeuwenberg.

@j.siemons: De heer Meeuwenberg is er zeker blij mee. hij kan dingen nog waarderen.(het is niet vanzelf sprekend dat er overal maar webcams komen), hij houd niet van gemekker over niets, maar wel van interessante ontwikkelingen, zoals de bouw van de fietsenstallingen, de bouw bij station Zuid, en wie weet wat er nog meer gaat gebeuren, wat interessant genoeg is om met een webcam te volgen.

10 mei 2019 | 08:38

j.siemons

ik bedacht ineens dat de heer meeuwenberg wel erg blij zal zijn met deze nieuwe webcam . hij doet onberispelijk zijn werk . is ook door een commerciële partij op poten gezet , neem ik aan .

9 mei 2019 | 22:22

johan siemons

over ondoorgrondelijk gesproken ; de webcam zuid-as doet het . leuk joh , al die rijdende autotjes .

9 mei 2019 | 17:20

johan siemons

de IT-wereld is soms ondoorgrondelijk . ik kan – net als hessan – de webcam niet aan de praat krijgen . hij tolt zich suf en daar blijft het bij . al 5 minuten .

9 mei 2019 | 17:06

n-evo

Interessant stuk! Complex werken tussen al die bestaande infrastructuur en bebouwing.

Even muggenziften: “tramlijn 51”. De lijn werd altijd als zijnde “sneltram” en later “metro” gelabeld. Nooit als reguliere “tramlijn”.

9 mei 2019 | 16:54

trolly

@Han Schomakers: Nu wel 🙂

9 mei 2019 | 16:39

Han Schomakers

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam: het werkt prima!

9 mei 2019 | 15:30

Hessan

Ik kan de webcam niet openen. Hoe komt dit?

9 mei 2019 | 16:11

Duco

Ik had iets gedaan wat deels wel werkte, deels niet. Ik ga nog even kijken of ik dat kan aanpassen. In het originele artikel is de webcam te zien: https://zuidas.nl/blog/2019/vijf-weekenden-voor-een-plaatje-beton/

Wil je dit bericht delen?