Fundering
Op de funderingspalen bouwen we daarna zeer stevige betonnen constructies (zogeheten ‘poeren’ en ‘landhoofden’). Die moet dus niet alleen sterk genoeg zijn om het dak erop te laten rusten, ze moeten ook de treinen kunnen dragen die over de sporen 2 en 3 rijden. Een zware constructie dus, waarvoor de boel opnieuw open moet. Dat doen we in de weekenden van 25-26 mei en 1-2 juni.
De apotheose
In het Pinksterweekend volgt dan de apotheose. In de nacht van 8 op 9 juni schuiven we de betonnen plaat op zijn plek. Dat belooft een spectaculaire gebeurtenis te worden. We willen belangstellenden graag in staat stellen om daar live bij te zijn. Daarover vertellen we binnenkort meer.
Nog lang niet klaar
Op dinsdagochtend 11 juni om 5.00 uur moet de klus geklaard zijn. Maar daarmee is er nog lang geen Brittenpassage. Dit is pas het eerste dakdeel. Er moeten ook nog dakdelen komen onder de andere treinsporen en onder de metrosporen. De bedoeling is dat we eind dit jaar een tweede deel van het dak naar zijn plek schuiven (onder treinspoor 4). Dat doen we vanaf het bouwterrein tussen de trein- en de metrosporen in. Ook 2020 bouwen en schuiven we delen van de Brittenpassage. Daar komen we uiteraard te zijner tijd op terug.