Afbeelding
donderdag 9 mei 2019

Vijf weekenden voor een plaatje beton?

Duco Vaillant

Het eerste deel van het dak van de nieuwe Brittenpassage schuiven we in het Pinksterweekend – van 8 tot 10 juni 2019 – op zijn plek. Maar al vanaf deze vrijdag 10 mei ondervinden reizigers overlast van dit huzarenstukje. Wat moet er allemaal gebeuren?

Tekst Saskia Blaas, Amsterdam Zuidas

We zijn natuurlijk al een tijdje bezig met het voorbouwen van een gedeelte van het betonnen dak van de nieuwe Brittenpassage, de extra onderdoorgang onder het straks volledig vernieuwde station Amsterdam Zuid. Aan de Arnold Schönberglaan gaat het gevaarte grotendeels schuil achter de expositie Streets of the World: een betonnen dek van circa 70 meter lang, 12 meter breed en 2 meter dik, met een gewicht van meer dan 3 miljoen kilo. Deze plaat vormt niet alleen een deel van het dak van de Brittenpassage, maar ook het dek waarover de treinen straks weer rijden. Het dak/dek moet in het Pinksterweekend naar zijn definitieve bestemming worden geschoven: onder de huidige sporen 2 en 3. Maar er moet nogal wat gebeuren voordat het zover is.

Via de webcam kun je het werk live volgen. 

Sloop tunnel

Allereerst ligt onder het spoor en de snelweg nog de tunnel waardoor tot begin maart 2019 tramlijn 51 reed. Deze Amstelveenlijn is inmiddels buiten gebruik, maar de tunnel moet nog worden gesloopt, want die ligt precies op de plek waar de Brittenpassage komt. Een eerste deel sloopten we al in het weekend van 6 en 7 april. In het weekend van 11-12 en 18-19 mei gaan we verder met dit karwei. De sloop gebeurt deels met een zogeheten specht, een hydraulische sloophamer die in de omgeving hoorbaar zal zijn. De sloophamer wordt ingezet op zaterdagen overdag en ’s avond tot uiterlijk 23.00 uur. De overige sloopwerkzaamheden, die naar verwachting minder geluid maken, vinden plaats in de nachten van zaterdag op zondag en zondag overdag.

beton-storten-begin-mei-2019

Begin mei werd er beton gestort.

Palen draaien

Meest ingrijpend is het aanbrengen van de fundering voor dit eerste dakdeel van de Brittenpassage. Om het op zijn plek te krijgen, moeten we dwars door de dijk heen waarop de A10 en het spoor liggen. Om te zorgen dat het betonnen kolos tijdens het inschuiven niet wegzakt, moeten we eerst de fundering aanbrengen, onder de A10 en onder het spoor. Daarvoor is het nodig om over een lengte van zo’n honderd meter asfalt en spoor te verwijderen op de plekken waar funderingspalen moeten komen. We doen dat vier weekenden achter elkaar. Dat betekent dus iedere keer het asfalt en het spoor verwijderen, de dijk een stuk afgraven en funderingspalen de grond in draaien. Aan het einde van ieder weekend leggen we het asfalt en het spoor weer terug, zodat vanaf maandagochtend 5.00 uur de weg en het spoor weer te gebruiken zijn. Dit doen we in de weekenden van 11-12 mei, 18-19 mei, 25-26 mei en 1-2 juni.

aanvoer-van-beton-begin-mei-2019

Het beton wordt aangevoerd.

Fundering

Op de funderingspalen bouwen we daarna zeer stevige betonnen constructies (zogeheten ‘poeren’ en ‘landhoofden’). Die moet dus niet alleen sterk genoeg zijn om het dak erop te laten rusten, ze moeten ook de treinen kunnen dragen die over de sporen 2 en 3 rijden. Een zware constructie dus, waarvoor de boel opnieuw open moet. Dat doen we in de weekenden van 25-26 mei en 1-2 juni.

De apotheose

In het Pinksterweekend volgt dan de apotheose. In de nacht van 8  op 9 juni schuiven we de betonnen plaat op zijn plek. Dat belooft een spectaculaire gebeurtenis te worden. We willen belangstellenden graag in staat stellen om daar live bij te zijn. Daarover vertellen we binnenkort meer.

Nog lang niet klaar

Op dinsdagochtend 11 juni om 5.00 uur moet de klus geklaard zijn. Maar daarmee is er nog lang geen Brittenpassage. Dit is pas het eerste dakdeel. Er moeten ook nog dakdelen komen onder de andere treinsporen en onder de metrosporen. De bedoeling is dat we eind dit jaar een tweede deel van het dak naar zijn plek schuiven (onder treinspoor 4). Dat doen we vanaf het bouwterrein tussen de trein- en de metrosporen in. Ook 2020 bouwen en schuiven we delen van de Brittenpassage. Daar komen we uiteraard te zijner tijd op terug.

werken-in-de-voormalige-Amstelveenboog2

Aam het werk in de voormalige Amstelveenboog.

Afsluitingen & omleidingen

We concentreren het werk aan het eerste dakdeel van de Brittenpassage in de komende vijf weekenden. Dat doen we om zo min mogelijk reizigers te treffen en om een veel langere periode met hinder te voorkomen. Toch zal in dit drukke gebied de hinder voelbaar zijn. Naast mogelijke geluidshinder sluiten we in deze vijf weekenden de A4 en A10 Zuid af vanaf knooppunt Badhoevedorp. Ook rijdt de trein niet van en naar station Amsterdam Zuid en RAI.