Afbeelding
maandag 15 maart 2021

Vervoerregio: actie van Rijk nodig voor innovatieve reisapp

Hilde Postma

Mobility as a Service (Maas) moet eindelijk goed van de grond komen. Dat wil de Vervoerregio Amsterdam. Gerard Slegers, lid van het dagelijks bestuur, roept het Rijk dan ook op tot actie.

door Linda Kas

De bedoeling van Maas is dat alle soorten vervoermiddelen in het hele land in één digitaal systeem te zoeken, boeken en betalen zijn. Openbaar vervoerbedrijven en commerciële aanbieders zijn al volop bezig met het thema en het heeft ook een plek in verschillende verkiezingsprogramma’s. Gerard Slegers: ‘Om de wildgroei van ideeën en toepassingen in goede banen te leiden, is een visie nodig. Wij geven als eerste openbaar vervoerautoriteit een antwoord op de vraag wat de beste manier is om MaaS uit te werken.’

Eerlijke manier

Nu verkoopt elke aanbieder zijn eigen kaartjes en is er een algemene kaart voor het openbaar vervoer. Met MaaS moeten alle soorten vervoermiddelen dus in één digitaal systeem te vinden, boeken en betalen zijn. Het bij elkaar brengen van de gescheiden vervoerwerelden is alleen niet zo makkelijk. Een belangrijke vraag daarbij is ook hoe het combineren van gesloten (openbaar vervoer) en open markten (bijvoorbeeld deelauto’s) op een eerlijke manier georganiseerd kan worden.

Voordelen

Gerard Slegers: ‘Er is sturing van de overheid nodig om MaaS op de rit te krijgen binnen een eerlijk speelveld. De overheid pakte die rol eerder ook bij bijvoorbeeld het betaalverkeer. Dat we bij alle betaalautomaten met alle passen kunnen pinnen, is nu de normaalste zaak van de wereld. Eigenlijk hoeft de reiziger de term MaaS dus niet eens te kennen om van de voordelen te profiteren.’ De Vervoerregio ziet voor MaaS dezelfde rol voor de overheid. Als gemeenten met elkaar regels en voorwaarden stellen, zijn alle aanbieders gelijk en kan er een eerlijk systeem gebouwd worden. Als dit systeem eenmaal goed loopt, trekt de overheid zich terug en kunnen de partijen zelf verder. Deze mengvorm publiek-privaat is in de visie van de Vervoerregio hét antwoord op MaaS.

Oproep aan het Rijk

Voor de uitwerking van de visie zijn aanpassingen in de wet nodig. Slegers: ‘De wet over openbaar vervoer stamt uit de jaren negentig toen deelauto’s toekomstmuziek waren en het woord app klonk als een verspreking. Ook roepen we het Rijk op om de belastingregels aan te passen. Met MaaS-apps kun je zakelijke en privékilometers ook voor andere soorten vervoer dan de auto simpel aflezen. Toch wordt nu alleen het leasen van een auto fiscaal beloond. Maar wanneer je de leaseauto een keer niet wil gebruiken, ben je een dief van je eigen portemonnee. Dat moet en kan nu ook anders.’

Een systeem

De Vervoerregio wil dat de reiziger met MaaS-apps net zo goed met de trein kan reizen als met ander vervoer. Dit kan het Rijk regelen in de voorwaarden van de vergunning (concessie) die zij verleent aan de NS. Net zoals de Vervoerregio dat nu doet in haar concessies. Verder wil de Vervoerregio dat er één systeem komt waarbij aanbieders gekeurd kunnen worden op de manier waarop zij omgaan met gegevens en privacy.