Afbeelding
maandag 5 augustus 2019

Hoe dringen we verkeersongevallen onder ouderen terug?

Lútsen de Jong

Helaas vinden er onder ouderen binnen de Vervoerregio nog vele ongevallen plaats. Tussen 2007 en 2016 is dit aantal verdubbeld van 180 naar 360 (!). De vraag is nu wat is de oorzaak en hoe dringen we dit aantal terug?

Uit onderzoek blijkt dat ouderen nog vaak ten val komen op de fiets door tegen objecten aan te rijden. De stoeprand, ook wel trottoirband in ‘verkeer-vaktaal’, blijkt een grote boosdoener. De Vervoerregio gaat meer aandacht besteden aan deze doelgroep tijdens het ontwerpen van bijvoorbeeld een nieuw fietspad of oversteek. Rob Smit, stagiair verkeerskundige bij de Vervoerregio, neemt ons mee in zijn zoektocht naar mogelijk oplossingen om verkeersongevallen onder ouderen te voorkomen.

Lange fietsweg

Rob: “Makkelijk was deze tocht niet overigens: Hiervoor hebben we een lange (fiets)weg moeten afleggen. Het aantal ouderen verdubbeld de komende dertig jaar, dus dit is nog een reden om met deze doelgroep extra rekening te houden. Als eerste dook ik in een bestaande publicatie over dit onderwerp. Deze publicatie is ondertussen verouderd en de voorgestelde maatregelen zijn niet altijd bevorderend voor de verkeersveiligheid. Hier ben ik kritisch naar gaan kijken. En wat blijkt? Enkelvoudige fietsongevallen zijn de grootste boosdoener. Dit is wanneer een fietser tegen iets of iemand aanfietst. In dit geval gaat het er dus vooral om wanneer de fietser tegen een object aanfietst.

"De stoeprand, ook wel trottoirband in ‘verkeer-vaktaal’, blijkt een grote boosdoener." Fotograaf: Wiebke Wilting

Foto: Fotograaf: Wiebke Wilting

Laagdrempelige infrastructurele oplossingen

Hoe kunnen we er nu voor voor zorgen dat dit minder gebeurt? Rob: “Om hierachter te komen nam ik contact op met een expert. Deze komt met twee laagdrempelige infrastructurele oplossingen: het aanleggen van vlakke of schuine trottoirbanden én het aanbrengen van kantmarkering op het fietspad. Zowel jongeren als ouderen botsen namelijk vaak tegen de klassieke trottoirband zoals we die kennen. Steden als Den Haag en Amsterdam maken al gebruik van de vlakke of schuine trottoirbanden, maar er wordt nog te weinig gebruik gemaakt van beide oplossingen.

Kwantitatief onderzoek

Rob vervolgt: “Ik werd getriggerd door de vlakke én schuine trottoirbanden en vond de resultaten van een kwantitatief onderzoek dat is gedaan binnen de Vervoerregio. Daar zijn op een aantal plekken de trottoirbanden vervangen. En wat blijkt? Er is niet één keer een gevaarlijke situatie geconstateerd. Jammer genoeg is er wel één nadeel: fietsers kunnen door de vlakke of schuine trottoirbanden gemakkelijk de stoep opfietsen. In het eerste geval fietst 2% vaker de stoep op en bij het tweede geval is dit 10%. Fietsers houden overigens wel meer rekening met de lopers en fietsen langzamer en zijn alerter. Het implementeren van schuine of vlakke trottoirbanden heeft dan wél geleid tot significant minder ongevallen.”

Gunstige oplossing

Een gunstige oplossing blijkt. En dus neemt de Vervoerregio deze mee in de toekomstige ontwerpen van bijvoorbeeld een nieuw fietspad of oversteek. Rob: “Bij de Vervoerregio is het de rol van de projectbegeleider om hiermee rekening te houden in de zogenoemde ontwerpfase. Deze dragen de verantwoordelijkheid en geven aan tijdens de start van een project aan: ‘Hé, heb je aan deze simpele infrastructurele oplossingen gedacht om verkeersongevallen te voorkomen?’. Het belangrijkste is dat we hier vanaf nu meer aandacht aan besteden.”