Afbeelding
maandag 1 juli 2019

Vanaf vandaag geen mobiel meer op de fiets

Debby Lieuw-On

Onlangs werd het aantal verkeersdoden in 2018 bekend. Het waren er 638; 90 meer dan het jaar ervoor. En dat terwijl we samen met onze gemeenten er alles aan doen om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Om een veiliger verkeerssituatie te creëren gaat daarom vanaf vandaag, landelijk een telefoonverbod op de fiets van start.

De cijfers liegen er helaas niet om en we maken ons zorgen over het aantal verkeersdoden. Daarbij ligt het aantal ernstige verkeersgewonden nog vele malen hoger. Hoe hoog dit aantal voor 2018 is, is nog niet bekend. Maar aangezien het aantal verkeersdoden is gestegen, kunnen we aannemen dat dit voor het aantal ernstige verkeersgewonden ook het geval is. We verwachten dat dit niet onder het aantal van 2017 (20.800) zal zijn en rond de 21.000 zal liggen.

Fietsers

Onder de verkeersslachtoffers zijn er veel fietsers. Misschien ook niet zo raar in een land dat meer fietsen dat inwoners kent, waarbij een kwart van onze verplaatsingen op de fiets plaatsvindt. En we fietsen steeds vaker van en naar de bus, tram, metro en trein. Uit landelijke cijfers blijkt zelfs dat het voortransport van fiets naar trein inmiddels 45 procent bedraagt en bij de R-net bushaltes komt 25 procent van de reizigers aan met de fiets.

Met de mobiele telefoon op de fiets

Het is moeilijk om aan te geven hoeveel ongelukken er precies met fietsers gebeuren, omdat niet alles geregistreerd wordt. Ruim een derde van de verkeersdoden in 2018 was fietser en op basis van eerder onderzoek wordt het aantal ernstig gewonde fietsers geschat op ongeveer 10.000. Foto: Arjen Vos

Niet opletten

Nu blijkt dat veel fietsongelukken helaas veroorzaakt worden doordat fietsers niet opletten, omdat ze met iets anders bezig zijn. Belangrijke zaken die hen juist veilig moeten houden zien ze daardoor over het hoofd, zoals een rood verkeerslicht. Een bekende afleider in het verkeer is de mobiele telefoon. Het komt steeds vaker voor dat fietser niet alleen bellen, maar ook teksten tikken, YouTube-filmpjes kijken en berichten lezen onder het fietsen. Uit een recente studie blijkt dat ruim de helft (54 procent) van de respondenten de mobiele telefoon gebruikt tijdens het fietsen. Al deze fietsers letten dus niet op de weg en dat kan zorgen voor een boel ongelukken.

Verbod

Om het verkeer veiliger te maken, werd het niet handsfree bellen in de auto al verboden in 2002. Nu is de fietser aan de beurt: vanaf vandaag kun je een boete krijgen als je al fietsend wilt blijven appen of een muziekje op je Spotify wilt selecteren. Het verbod geldt overigens voor alle mobiele elektronische apparaten voor communicatie, dus ook voor een MP3-speler. Wil je toch per se appen of een ander liedje luisteren of filmpje kijken? Dat mag als je stilstaat. En anders kan een dikke boete van €95 euro het gevolg zijn…

Heeft u vragen? Stel ze hier.

16 augustus 2019 | 08:06

Alain

@trolly
Automobilisten zijn natuurlijk de vleesgeworden Beëlzebub, die schuimbekkend rondscheuren in hun stalen massavernietigingswapens, daartoe ondersteund door de vijfde colonne van ANWB/VVD/Shell/GM.

Ik wacht de petitie af.

16 augustus 2019 | 07:38

@ReindeR Rustema: Dat fietsers die onterecht voorrang nemen of zich door hun electronica laten afleiden zelf het enige slachtoffer van hun gedrag zijn is natuurlijk onzin. Zoals je zelf opmerkt dwingen zij andere verkeersdeelnemers rekening te houden met hun egoïstische zelfoverschatting. Die andere weggebruikers — niet alleen de door jou zo gehate automobilist — moeten als ze niet direct met een dergelijke asociaal in botsing willen komen vaak abrupt stoppen of uitwijken, met alle risico’s voor andere weggebruikers van dien.

Dat je het opportuun vindt om handhavers te provoceren door onwettig gedrag te simuleren is kinderachtig, maar helaas ook typerend voor de manier waarop veel Amsterdamse fietsers aan het verkeer denken te kunnen deelnemen.

16 augustus 2019 | 01:59

De maatregel is ingevoerd na de lobby van de vader van een jongen die overleden is omdat hij door zijn iPod was afgeleid. Begrijpelijke vorm van traumaverwerking, maar het is dus niet gebaseerd op gedegen onderzoek.

De minister heeft het ingevoerd omdat we ons allemaal wel voor kunnen stellen dat het ongelukken oplevert en omdat elk voorkomen ongeluk door de maatregel het waard is. Echt, dat zei ze. Dat was genoeg grond voor de maatregel. Vanuit de auto zie je ook regelmatig fietsers die slingeren of niet-aandachtig zijn. “O jee, als dat maar goed gaat…”,  “Schande, die aso-fietsers!” Maar dan zie je ze toch? De sterkere verkeersdeelnemer dient rekening te houden met de zwakkere. En je moet een goede infrastructuur hebben.

Tsja. Maar fietsers zèlf maken geen dodelijke slachtoffers. Ze worden slachtoffer omdat ze soms onvermijdelijk de weg moeten delen met gemotoriseerd verkeer dat zwaarder, sneller en krachtiger is. Die zijn het probleem.

Maar daar kan niet echt iets tegen gedaan worden omdat de ANWB, BOVAG/RAI enzo de vrijheid van de gemotoriseerde verkeersdeelnemer niet willen inperken.

Er is geen industrie die inkomsten verliest door deze maatregel. In ieder geval schaadt het ANWB, BOVAG/RAI op geen enkele manier. En dus zijn ze een groot voorstander van de maatregel. Ze presenteren het als superbelangrijk. Dat is het niet, het is schone schijn om positief in de aandacht te komen. Alsof je serieus wat doet aan verkeersveiligheid.

Sinds 1 juli houd ik een vlakke hand rechtop vlak voor mijn neus als ik een handhaver of politie zie. Ik doe dan alsof ik al fietsend heel aandachtig die lijnen in mijn handpalm bestudeer. Wees gerust, ik zie het verkeer door de vingers.

De cijfers over de verkeersveiligheid zullen na deze maatregel geen verbetering laten zien voorspel ik. Die zijn namelijk voornamelijk door de demografie gaan stijgen: vergrijzing.

Die dode fietsers zijn grotendeels ouderen die koppig door blijven fietsen terwijl hun vaardigheden afnemen. De fiets opgeven is immers erkennen dat je echt oud bent geworden. No way… Wel eens meegemaakt dat een familielid wegens ouderdom zijn/haar fiets schenkt aan een familielid? Een soort begrafenisritueel, waarbij iedereen stilzwijgend denkt aan het onvermijdelijke einde dat nu wel gevaarlijk dichtbij komt. Buitenlanders kennen zoiets niet, de vrijheid die de fiets geeft in het dagelijks leven. Het moet nog eens goed in een Nederlandse film komen.

Maar op een zekere leeftijd is een val al snel het begin van het einde. Eigenlijk is dat juist goed nieuws. Waar ouderen in andere landen hun einde beginnen door binnenshuis te struikelen doen ouderen dat hier in volle actie, omdat ze op de fiets hun evenwicht verliezen. Helaas komen ze dan wel in de statistieken met verkeersslachtoffers (“eenzijdig ongeluk”) waardoor ze het fietsen een slechte reputatie geven. Ondertussen hebben ze nog wel jaren lekker fietstochtjes gemaakt, terwijl leeftijdgenoten in andere landen achter glas moeten zitten. Wat is nou erger?

2 juli 2019 | 09:47

Alain

@j.siemons
Yup. Toen was ik -15. Mooie tijd hoor. Uche uche uche.

2 juli 2019 | 09:34

j.siemons

@Alain

ouwe provo van het lieverdje ?

2 juli 2019 | 07:07

Alain

@Remko
Kijk, de toeristenhaters hebben een nieuwe stok gevonden.

2 juli 2019 | 06:16

Remko

Ik hoop dat handhaving zeer intensief zal plaatsvinden. Wat mij betreft had de boete nog veel hoger mogen zijn. En vooral ook toeristen bekeuren die vaak grote risico’s nemen terwijl ze aan het filmen zijn of de weg zoeken met telefoon. Het gebeurd veel te vaak dat de politie toeristen laat gaan omdat agenten geen zin hebben in de administratieve afhandeling die bij toeristen kennelijk meer werk kost. 

1 juli 2019 | 23:49

Jan.Meeuwenberg.

@Alain: Ja die Foxy zou de ouwe vos zelf kunnen zijn, zelfde manier van schrijven en denken, maar laat ie wel meer van zich laten horen, misschien heeft hij nog wel contact met zijn oom, op de een of andere manier. (de wonderen zijn de wereld nog niet uit)
Ik ben benieuwd wat de ouwe vos nu van het eindresultaat zou vinden van de NZ-lijn. misschien prijst de vos de lijn nu wel de hemel in, na eerst niet erg enthousiast erover geweest te zijn. Maar ja dat is logisch als je stad waar je woont een tijd een puinhoop is geweest.

1 juli 2019 | 22:03

Alain

@Jan.Meeuwenberg.
Het is me wat ja. Gelukkig hebben we foxy nu ofhoeheetie.

1 juli 2019 | 21:40

n-evo

Nu blijkt dat veel fietsongelukken helaas veroorzaakt worden doordat fietsers niet opletten, omdat ze met iets anders bezig zijn. Belangrijke zaken die hen juist veilig moeten houden zien ze daardoor over het hoofd, zoals een rood verkeerslicht. Een bekende afleider in het verkeer is de mobiele telefoon. Het komt steeds vaker voor dat fietser niet alleen bellen, maar ook teksten tikken, YouTube-filmpjes kijken en berichten lezen onder het fietsen. Uit een recente studie blijkt dat ruim de helft (54 procent) van de respondenten de mobiele telefoon gebruikt tijdens het fietsen. Al deze fietsers letten dus niet op de weg en dat zorgt voor een boel ongelukken.

-VRA

Tegelijk roept het ook de vraag op hoe onveilig de combinatie fietsen en telefoon eigenlijk echt is. Het eerlijke antwoord: dat weten we niet. De minister heeft, zou je kunnen zeggen, de wet aangepast op basis van het gevoel dat het niet slim is om je tijdens het fietsen ook nog eens te concentreren op die enorme hoeveelheid onzin die de hele dag op je telefoon langskomt. Hoewel statistieken niet voorhanden zijn en uit geen enkele betrouwbare serie cijfers blijkt dat er veel doden of gewonden vallen, kan het echter niet anders of het verbod snijdt hout.”

– Het Parool

Interessant dat dit stuk zo stellig is en ik in Het Parool iets heel anders lees.

Verder ben ik het er mee eens dat dit verbod niet meer dan logisch is. Noem het gezond verstand. Ik wens jullie in ieder geval heel veel sterkte met de handhaving ervan en het teweegbrengen van een daadwerkelijke gedragsverandering. Dat lijkt me een uitdaging in een stad waar hard door rood fietsen ongeveer volkssport numero uno is.

2 juli 2019 | 12:03

Debby Lieuw-On

@N-evo, wellicht waren we inderdaad iets te stellig. We hebben de laatste zin daarom aangepast in ‘Al deze fietsers letten dus niet op de weg en dat kan zorgen voor een boel ongelukken’. Groet, Debby

1 juli 2019 | 21:31

Jan.Meeuwenberg.

@Alain: Nee op hem zal er geen verbod komen, hij brengt vaak humor , en ter zake doende interessante onderwerpen, zonder namen te noemen zijn er ook gasten die met (gaap) onderwerpen komen, en proberen met Engelse (wat best in het Nederlandse geschreven kan worden namen te komen.Maar ja dat kan meer indruk maken (dat Engels) bij een nietszeggend onderwerp. Ik hoop dat mijn verhaal in het correct Nederlands is geschreven, want anders wordt ik daar weer op afgerekend.
Wat was dat toch een leuke tijd dat de’ ouwe vos ook nog wel eens kwam met zijn prachtige (grappige) manier van communiceren, waar gaat het nu nog over? veel gezeur om niets.

1 juli 2019 | 21:25

Alain

@johan siemons
Nee zeg, argumenten; veels te moeilijk. Ik eet liever krenten, haha.

1 juli 2019 | 21:15

johan siemons

@Alain

kunt u dit verder uitleggen met een onderbouwde argumentatie ?  ik word ook af en toe gek van het geOH van onze medevolger . dat betekent nog niet dat de mond snoeren in het verlengde ligt . rusland met stalin ( en nog zo’n paar knakkers ) ligt gelukkig ver achter ons . kom op man toon wat beters !

1 juli 2019 | 20:24

Alain

Wanneer komt er een verbod op Jan.Meeuwenbergen op wijnemenjemee?

1 juli 2019 | 19:57

Jan.Meeuwenberg.

Veel fietsers moeten tegen zichzelf beschermd worden (en andere weggebruikers tegen hen), dus een goede maatregel (eindelijk) van die flinke boete, bij toch eigenwijs lak hebben aan de regels, bij een volgende aanhouding die Smartphone maar in beslag nemen, plus de boete van 95euro.

Wat is er nou interessanter (belangrijker)  tijdens het fietsen,(om op zo’n kastje te staren, dan de veiligheid van je zelf en vooral van een ander? Als je op de openbare weg bent, dan moet men zich aan verkeersregels houden. Anders je maar met het ov verplaatsen.

Maar ook dan wel oppassen bij het oversteken, anders kan je nog andere weggebruikers in gevaar brengen, vooral in het overvolle Amsterdam.