Afbeelding
maandag 1 juli 2019

Vanaf vandaag geen mobiel meer op de fiets

Debby Lieuw-On

Onlangs werd het aantal verkeersdoden in 2018 bekend. Het waren er 638; 90 meer dan het jaar ervoor. En dat terwijl we samen met onze gemeenten er alles aan doen om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Om een veiliger verkeerssituatie te creëren gaat daarom vanaf vandaag, landelijk een telefoonverbod op de fiets van start.

De cijfers liegen er helaas niet om en we maken ons zorgen over het aantal verkeersdoden. Daarbij ligt het aantal ernstige verkeersgewonden nog vele malen hoger. Hoe hoog dit aantal voor 2018 is, is nog niet bekend. Maar aangezien het aantal verkeersdoden is gestegen, kunnen we aannemen dat dit voor het aantal ernstige verkeersgewonden ook het geval is. We verwachten dat dit niet onder het aantal van 2017 (20.800) zal zijn en rond de 21.000 zal liggen.

Fietsers

Onder de verkeersslachtoffers zijn er veel fietsers. Misschien ook niet zo raar in een land dat meer fietsen dat inwoners kent, waarbij een kwart van onze verplaatsingen op de fiets plaatsvindt. En we fietsen steeds vaker van en naar de bus, tram, metro en trein. Uit landelijke cijfers blijkt zelfs dat het voortransport van fiets naar trein inmiddels 45 procent bedraagt en bij de R-net bushaltes komt 25 procent van de reizigers aan met de fiets.

Met de mobiele telefoon op de fiets

Het is moeilijk om aan te geven hoeveel ongelukken er precies met fietsers gebeuren, omdat niet alles geregistreerd wordt. Ruim een derde van de verkeersdoden in 2018 was fietser en op basis van eerder onderzoek wordt het aantal ernstig gewonde fietsers geschat op ongeveer 10.000. Foto: Arjen Vos

Niet opletten

Nu blijkt dat veel fietsongelukken helaas veroorzaakt worden doordat fietsers niet opletten, omdat ze met iets anders bezig zijn. Belangrijke zaken die hen juist veilig moeten houden zien ze daardoor over het hoofd, zoals een rood verkeerslicht. Een bekende afleider in het verkeer is de mobiele telefoon. Het komt steeds vaker voor dat fietser niet alleen bellen, maar ook teksten tikken, YouTube-filmpjes kijken en berichten lezen onder het fietsen. Uit een recente studie blijkt dat ruim de helft (54 procent) van de respondenten de mobiele telefoon gebruikt tijdens het fietsen. Al deze fietsers letten dus niet op de weg en dat kan zorgen voor een boel ongelukken.

Verbod

Om het verkeer veiliger te maken, werd het niet handsfree bellen in de auto al verboden in 2002. Nu is de fietser aan de beurt: vanaf vandaag kun je een boete krijgen als je al fietsend wilt blijven appen of een muziekje op je Spotify wilt selecteren. Het verbod geldt overigens voor alle mobiele elektronische apparaten voor communicatie, dus ook voor een MP3-speler. Wil je toch per se appen of een ander liedje luisteren of filmpje kijken? Dat mag als je stilstaat. En anders kan een dikke boete van €95 euro het gevolg zijn…