Afbeelding
vrijdag 7 december 2018

Vanaf morgen actuele vertrektijden op de Noord/Zuidlijn-stations

Renske van Bers

Ondanks de flitsende start, kampte de Noord/Zuidlijn toch nog met een in het oog springend euvel: op de stations werden niet de exacte vertrektijden van de metro’s getoond op de reisinformatieborden. Vanaf morgen wel, al houdt GVB een slag om de arm en benadrukt Henk Pieters, manager reizigerscommunicatie GVB, dat het nog niet om een definitieve oplossing gaat.

Henk: “Hoewel het tonen van de actuele reisinformatie een verbetering is ten opzichte van wat we tot nu toe konden weergeven op de borden, gaat het om een tijdelijke oplossing. De informatie is nog niet 100% accuraat; in ongeveer 9 op de 10 gevallen klopt het, maar het is mogelijk dat er toch kleine afwijkingen zijn. Als de nauwkeurigheid te veel terugloopt, is er de mogelijkheid om weer terug te schakelen naar het oude systeem waarin we melden dat de metro overdag om de 6 minuten rijdt. Het moet natuurlijk wel een verbetering zijn voor onze reizigers.”

m52_europaplein002

Het was niet dat er helemaal geen reisinfo op de borden stond. Afgelopen maanden kon je namelijk wel lezen dat metro 52 om de 6 minuten rijdt. Ook als een verstoring was, werd dit gemeld, maar steeds zonder exacte tijdaanduiding.

Hoe dan?

Hoe het kan, dat het systeem achter de reizigersinfo (DRIS) het nog niet goed doet, legde Thijs van Steen van Metro en Tram al eerder op deze site uit. Thijs: “Om actuele tijden aan de reiziger door te geven, moet de info uit de metro-besturingssoftware doorgegeven worden aan de borden, omroepberichten en apps. Daarvoor is een ‘vertaling’ nodig van de data, zodat deze voor alle media van reizigersinformatie geschikt is. En daar, op het raakvlak tussen de in- en output van de actuele reizigersinformatie, ging het niet goed. Vooral in de gevallen waarbij de normale dienstregeling verstoord werd en er bijgestuurd moest worden, raakte het systeem in de war. Dan maakte de besturingssoftware allerlei herberekeningen, die niet goed doorkwamen bij één of meerdere media.”

Meer tijd

Het mag dus duidelijk zijn; er zit een ingewikkelde techniek achter de reizigersinfo. Henk: “Voor een definitieve oplossing hebben we daarom ook echt meer tijd nodig. Dat we toch morgen met het systeem starten, doen we vooral om het ongemak voor reizigers zoveel mogelijk te beperken. Bij station Noord bijvoorbeeld, wisten reizigers vaak niet goed welke van de twee gereedstaande metro’s als eerste zou vertrekken. Doordat de borden nu de vertrektijd tonen, zijn de omroepberichten niet meer nodig en kun je gewoon zien welke metro je moet nemen. Maar, zoals gezegd: we zijn er nog niet. Samen met de gemeente en de leverancier blijven we werken aan de kwaliteit van de reisinformatie. We komen er op terug wanneer we verder zijn.”