Afbeelding
donderdag 7 mei 2020

Per 1 juni gewone dienstregeling – mondkapje verplicht in openbaar vervoer

Hilde Postma

Vanaf 1 juni zal het openbaar vervoer weer volgens normale dienstregeling rijden. Door de afschaling van de corona maatregelen zullen er steeds meer reizigers bijkomen. Allemaal met mondkapjes, want die worden verplicht.

Geleidelijk aan komt Nederland  – en dus ook de Vervoerregio Amsterdam – weer meer in beweging, nu de coronacrisis over zijn dieptepunt heen lijkt te zijn. Woensdag maakte premier Rutte verdere versoepelingsmaatregelen bekend: kappers, masseurs en opticiens mogen vanaf maandag 11 mei weer aan de slag. Vanaf 1 juni gaan middelbare scholieren weer naar school en mogen ook de terrassen weer open en 1 juli is het de beurt aan de campings – om maar een greep te doen. Hierdoor zullen ook steeds meer reizigers gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. Vanaf 1 juni rijden de vervoerbedrijven weer via de normale dienstregelingen, wat goed nieuws is voor veel reizigers.

Dit zien we na 1 juni niet meer in de tram.

Opschalen

Ingrid de Bruijn, Strategisch Adviseur OV zegt over de veranderingen: ‘Meer mensen gaan weer naar hun werk of naar school. Er wordt weer meer gebruik gemaakt van het ov. Dat kan straks ook, we zijn de dienstverlening aan het opschalen. Er gaan weer meer trams en bussen rijden. Maar premier Rutte was er ook heel duidelijk over: we moeten nog steeds anderhalve meter afstand houden op de halte en op de perrons. Reis niet met het ov als het niet hoeft, en als je reist, reis dan zo veel mogelijk buiten de spits! En het mondkapje wordt verplicht.’

Plexiglas

De ov-bedrijven bereiden zich nu voor op de opschaling van de dienstregeling. ‘Er komen meer veiligheidsmaatregelen voor het personeel’, zegt Ingrid de Bruijn: ‘Vervoerders onderzoeken welke maatregelen genomen kunnen worden om personeel een veilige werkplek te bieden en zoveel mogelijk reizigers mee te kunnen nemen. Zo wordt nu getest of de buschauffeur achter plexiglas kan komen te zitten. Als dit tot een oplossing leidt, zou dat mooi zijn. Dan kan er kan straks ook weer voorin worden ingestapt. Dit stimuleert misschien ook om weer, zoals het hoort, te betalen voor je reis.’ Tijdens de lockdown was er een toename aan zwartrijders: 20 procent van de reizigers weigerde in te checken. ‘Als ze daarop werden aangesproken, vertoonden sommige reizigers agressief gedrag: er werd soms gespuugd, geschreeuwd of gescholden. Hopelijk behoort dat straks allemaal weer tot het verleden’.

Mondkapje verplicht

Het mondkapje zal verplicht worden. Ingrid de Bruijn: ‘Dat geldt ook voor het personeel dat niet afgeschermd zit. Zij krijgen ze uiteraard van de vervoerbedrijven. Maar ook reizigers moeten een mondkapje op. Shawls en gezichtsbedekkingen zijn daarvoor niet voldoende, het moeten wel échte mondkapjes zijn. Je mag ze zelf maken of zelf kopen, maar je moet ze wel op. En ze worden niet uitgedeeld: reizigers zijn er zelf verantwoordelijk voor.’ De mondkapjes waren lange tijd punt van discussie, omdat het RIVM altijd uit heeft gedragen dat het gebruik ervan weinig bij zou dragen.

´Zelf maken of kopen´

Premier Rutte zei daar woensdag over: ‘Het openbaar vervoer draait vanaf 1 juni een volledige dienstregeling. Het aanpassen van het materieel is echter een enorme logistieke klus. 1,5 meter afstand zal niet altijd haalbaar zijn. Op perrons blijft het de norm, maar in de trein, tram en metro is dat niet realistisch. Daarom hanteren we de maatregel dat vanaf 1 juni iedereen in het openbaar vervoer een mondkapje moet dragen. Daar moet iedereen zelf voor zorgen. Zelf maken of kopen mag, maar medische mondkapjes blijven gereserveerd voor de zorg.’

Schone trams, metro´s en bussen

Ook zal er meer worden schoongemaakt in de bussen, metro’s, trams en treinen. ‘Dat geldt vooral voor plekken die veel worden aangeraakt, zoals drukknopjes’. Vervoerders zullen aanwijzingen maken waar reizigers kunnen gaan zitten: ‘Het is niet zo dat sommige stoelen worden afgesloten, maar de NS wijst bijvoorbeeld met stickers aan waar mensen het beste kunnen gaan zitten om toch zoveel mogelijk afstand te houden. En we vragen reizigers om hun normale verstand te gebruiken.´ Op de haltes en het perron blijft het anderhalve meter afstand houden wel de regel. ‘Wij kijken nu samen met de vervoerbedrijven naar hoe we dat mensen duidelijk kunnen maken, denk hierbij aan stickers/aanwijzingen op haltes of perrons.’

Ook de ponten worden straks vaker schoongemaakt, net als metro's, trams, bussen en treinen.

OV-protocol

Momenteel wordt nog een exact ov-protocol opgesteld met het Rijk, de vervoerders en de decentrale overheden. Daarin worden zaken vastgelegd als: hoeveel mensen kunnen er in een bus plaatsnemen, hoe worden de stations en haltes precies ingericht en wie nu gaat handhaven? Dit protocol is bijna gereed en geeft vervoerders een handleiding om de dienstverlening weer op te schalen. Vervoerders zullen in overleg met de Vervoerregio hiervoor plannen opstellen.

Uitdaging

Dat wordt een grote uitdaging, zegt De Bruijn. ‘De ambitie is om de normale dienstverlening van voor 12 maart te gaan rijden. We zijn de daarover nu in overleg met de vervoerders: GVB, Connexxion en EBS. Het is ook ingewikkeld omdat het wel zo blijft dat ov-personeel dat hoest of verkouden is, nog steeds thuis moeten blijven.’ Ook in de toekomst blijven er onzekerheden voor het ov binnen de Vervoerregio: ‘Als je op de langere termijn kijkt, naar de periode dat er misschien een vaccin zal zijn, dan zijn er wel veel vragen: Gaan mensen weer veel gebruik maken van het ov? En de toeristen, een grote groep reizigers bij GVB, Connexxion en EBS: komen zij terug? En blijven ze gebruik maken van het ov? Dat soort zaken zullen bepalend zijn voor de toekomst.’

 

Ingrid de Bruijn, Strategisch Adviseur OV: 'We zijn de dienstverlening aan het opschalen'.

Afspraken

De ov-sector, het kabinet en de decentrale overheden maakten hun afspraken op welke manier ze reizigers weer verantwoord kunnen laten reizen nadat de vervoerders en decentrale overheden vrijdag 1 mei een brandbrief naar het kabinet stuurden met een ‘richtinggevend advies’. De sector drong aan op verdere maatregelen en financiële afspraken. De brief werd namens de Vervoerregio Amsterdam ondertekend door Sharon Dijksma. Pedro Peters, voorzitter van OV-NL zegt: ‘We willen Nederland graag bereikbaar houden en onze bijdrage leveren als maatregelen versoepeld worden. Wij zijn verheugd dat onze brief heeft bijgedragen aan de versnelde besluitvorming van het kabinet, in lijn met ons advies.’

‘Reis niet onnodig’

Overigens is het adagium nog steeds ‘blijf zoveel mogelijk thuis’. Premier Rutte verwoordde het gisteren als volgt: ‘Reis niet onnodig, reis zo veel mogelijk buiten de spits. Het ov blijft alleen voor noodzakelijke reizen. De komende maanden moeten we een zo laag mogelijk piek in het verkeer behouden. Het is daarom belangrijk dat we zo veel mogelijk thuis blijven werken.’ De oproep blijft dus om het openbaar vervoer vooralsnog uitsluitend te gebruiken als dit noodzakelijk is. Het openbaar vervoer heeft tot aan 1 juni ook nog steeds veel minder ruimte. Daarom is het ook essentieel dat reizigers zoveel mogelijk de drukke (spits)tijden mijden. Als reizigers goed verspreid over de dag reizen, wordt de beperkt beschikbare vervoerscapaciteit beter benut.