Afbeelding
donderdag 10 september 2020

Twee dakdelen voor nieuwe stationspassage Zuidas in 2021

Hilde Postma

Het werk aan de extra reizigerstunnel voor Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, vordert gestaag. In april en augustus 2021 worden het tweede en derde dakdeel op hun plaats geschoven. De voorbereidingen buiten starten al op 14 september 2020.

Het Paasweekend van 2021 (van 2 april 01.00 uur tot 6 april 05.00 uur) wordt de fundering voor de twee dakdelen gereed gemaakt. In dat weekend is er beperkt trein- en metroverkeer. Na de laatste trein, in de nacht van donderdag op vrijdag, start de aannemer met het vrij graven van de funderingspalen die vorig jaar zijn ingebracht. Daarop worden landhoofden geplaatst: 12 meter lange funderingsblokken waarop het nieuwe dakdeel moet komen te rusten. Op dinsdagochtend 6 april rijden alle metro’s en treinen weer volgens dienstregeling. De periode tussen 20 augustus (01.00 uur) en 23 augustus (05.00 uur) worden de dakdelen op hun plek geschoven. Het werk gebeurt in Pasen en in augustus omdat er dan relatief weinig mensen reizen en dit goed aansluit op andere werkzaamheden in de regio en het land.

September damwanden aanbrengen

De voorbereidingen buiten starten al in september 2020. De dakdelen zijn zwaar en groot en worden om die reden tussen de metrosporen gebouwd – dicht bij de eindbestemming. Vanaf 14 september maken we in twaalf nachten de bouwlocatie gereed. Met twee rijen damwanden, langs metrospoor 1 en 4,  wordt de bouwlocatie stevig genoeg gemaakt om twee dakdelen voor te bouwen. De damwanden worden trillingsvrij aangebracht om verzakking, spoorbeïnvloeding en geluidshinder te voorkomen. Vervolgens wordt de inrit verbreed zodat de twee dakdelen in de komende maanden naast elkaar kunnen worden gebouwd. Het ene dakdeel komt onder treinspoor 4, het andere onder metrospoor 1. Omdat deze twee dakdelen, anders dan het eerste deel, gebouwd en geschoven worden vanaf een locatie tussen de sporen kan het autoverkeer dit keer gewoon gebruik blijven maken van de A10 Zuid.

Zeven dakdelen

Het snelgroeiende station Amsterdam Zuid krijgt er in de komende jaren een tweede stationspassage bij, de Brittenpassage. In november 2019 werd het eerste dakdeel van de extra stationspassage onder de treinsporen 2 en 3 geschoven. Hiervoor moest een gat van 85 meter worden gegraven in de A10 Zuid. Vele kijkers keken – live en via de webcams – mee met deze spectaculaire gebeurtenis. Voor het dak van de nieuwe passage zijn meerdere dakdelen nodig. In totaal 7 stuks. Deze delen moeten komen onder de vier metrosporen, de vier treinsporen én op de plek waar mogelijk in de toekomst een vijfde en zesde treinspoor komt. Als de dakdelen op hun plek liggen, kan begonnen worden met het ontgraven van de Brittenpassage en de bouw een volwaardige reizigerstunnel, met winkels en andere voorzieningen zoals die ook op andere vernieuwde stations te vinden zijn.