Afbeelding
dinsdag 3 september 2019

Tunneltje tussen station Rokin en Hudson’s Bay (toch) afgemaakt

Renske van Bers

Ondanks het vertrek van warenhuis Hudson’s Bay, komt er toch nog een ondergrondse verbinding tussen station Rokin en het statige pand waarin de winkel nu zetelt. Er was hier al eerder sprake van de bouw van een doorgang, maar toen kreeg de oplevering van de Noord/Zuidlijn voorrang. Wel werd er alvast een tunneltje tussen de stationswand en de kelder van het huidige Hudson’s Bay gemaakt. Binnenkort volgt de doorbraak.

Tekst: Margreet Bosma, gemeente Amsterdam

Vanaf vrijdag 6 september gaat gemeente Amsterdam in samenwerking met de eigenaar van het pand waarin nu nog Hudson’s Bay is gevestigd aan de slag bij station Rokin, zowel boven- als ondergronds. Het tunneltje zelf ligt er al, maar loopt nu nog dood bij de dikke, stevige muur van het station. Om de verbinding te maken moet er dus een gat in de muur gemaakt worden, waarbij de aansluiting stevig en waterdicht moet zijn.

Werk in 3 delen

Arie Bootsma is als uitvoerder van BAM Infra betrokken bij de voetgangerstunnel. Hij vertelt over de werkzaamheden en wat die voor de omwonenden betekenen. “We hebben het werk opgedeeld in drie delen. Deel 1 bestaat uit het verleggen van het luchtkanaal. Het kanaal dat er nu zit, loopt over de plek waar de doorbraak komt. Het nieuwe luchtkanaal komt boven het gat en loopt over het dak van het metrostation.”

Vanaf het warenhuis loop je een trap af. We kijken hier tegen het beton van de buitenkant van ons station aan. Tegen de wand zit een betonnen raamwerk om de krachten op te vangen wanneer de verbinding is gemaakt. Foto: Gé Dubbelman

Omleggen

Arie vervolgt: ‘De week daarop gaan we in de metrohal – boven het perron – aan de slag. Dat is fase 2. Tijdens deze fase leggen we de kabels en leidingen om die in de weg zitten en die we verplaatsen naar de kabelgoten in het plafond. We voeren deze werkzaamheden uit in de ruimte achter de glazen wand. Je komt er via een deur onderaan de roltrap, achter de lift. Daar zitten ook de noodtrappen.”

Doorbraak

Tijdens de laatste fase, die volgens de planning in november ingaat, staat de daadwerkelijke doorbraak van de muur van het station op de planning. Arie: “Om ervoor te zorgen dat een gat in de wand niet ten koste gaat van de stevigheid en draagkracht van het station, zijn eerder al twee grote kolommen aan weerszijden van het gat aangebracht. De kolommen maken deel uit van een betonnen kraag rondom de toekomstige doorbraak. Deze kraag is aan de wand bevestigd. De kraagconstructie vangt het stationsdak op wanneer we straks de doorgang maken.”

Tijdelijke wand en reizigers

Gelukkig zullen reizigers  niet veel hinder hebben van het werk en kunnen ze er gemakkelijk langs lopen. En als de doorbraak er dan is kun je door het tunneltje rechtstreeks toegang verkrijgen tot het gebouw aan het Rokin. Hoewel het tegen die tijd – waarschijnlijk het voorjaar van 2020 – nog wel even de vraag is welk bedrijf dan in het complex zit…

Heeft u vragen? Stel ze hier.

13 november 2019 | 13:14

Jeffrey

@Karel de Jong Ik zie hier liever een IKEA Stadswinkel, met een directe verbinding naar de metro toe. Ideaal als je kleine woonaccessoires wilt kopen. Of een centrale hal die naar verschillende winkels gaat zoals bij Magna Plaza. 

5 september 2019 | 22:53

Jan.Meeuwenberg.

@Rein Valk: Ik denk dat de lachgas niet door zal gaan, dat gaan ze verbieden, omdat er weinig te lachen is nu Hudson’s Bay zo’n afgang is geworden, weer veel werklozen erbij. je zal er maar net werken.

5 september 2019 | 19:30

johan siemons

@Rein Valk

volgens ingewijden horen wij nu narco-gas te zeggen ?

5 september 2019 | 15:29

Rein Valk

Haussmann was zo verstandig om het niét te doen. Zij hadden hun huiswerk kennelijk gedaan, geen enkele reden om het nú wél te doen.

Marks & Spencer hebben al 2x een poging gedaan in Nederland vaste grond onder de voeten te krijgen. Is 3x scheepsrecht? Denk het niet.

Nee, het zal wel een hele grote Nutella winkel worden, of een Lachgas distributiecentrum ?

5 september 2019 | 09:15

Rob

@Jan, google eens op haussmann amsterdam, dan kun je lezen wat in eerste instantie de bedoeling was.

5 september 2019 | 09:12

Rob

@Jan.Meeuwenberg. Jan, ik zeg niet dat Haussmann meer te bieden heeft dan Hudson, alleen dat het in eerste instantie de bedoeling was dat Haussmann naar Amsterdam zou komen in het complex waar nu HB is gevestigd. Dat is afgeketst in 2015, waarna HB in het “gat” sprong.

4 september 2019 | 18:29

Eric

@Rob
Ik gok op Marks and Spencer.

4 september 2019 | 16:07

Jan.Meeuwenberg.

@Rob: Zijn er al geen warenhuizen genoeg in Amsterdam, wat heeft die Haussmann warenhuis meer te bieden dan Hudson’s Bay? ik had er nog niet van gehoord van die Haussmann., wat mis ik de tijd van V&D en meer van die puur Nederlandse zaken, waar er steeds minder van over blijven. Zet er anders maar weer een bank in of een bedrijf die voornemens heeft om naar zuid te gaan. Maar het zal niet goedkoop zijn daar bij het Rokin om een pand te huren.

4 september 2019 | 09:59

johan siemons

@Jos ….en ed ,

in de tekst staat gewoon dat het een roltrap betreft !

4 september 2019 | 09:39

Jos

Bedankt voor deze info. Ze hebben goed vooruitgedacht, toen.

4 september 2019 | 09:09

Ed

Volgens mij is dat inderdaad ook een roltrap. Ik meen mij te herinneren dat ze die alvast tijdens de bouw hebben geplaatst omdat hij later wellicht niet meer zou passen qua afmetingen. 

4 september 2019 | 08:43

Jos

Ben benieuwd wat onder dat blauwe dekzeil zit, lijkt wel de vorm van een roltrapje te hebben.

4 september 2019 | 06:25

@JM: Het is al verbazingwekkend dat iemand dat in 2019 denkt. HBC, het bedrijf achter Hudson’s Bay, trekt zich uit heel Nederland terug vanwege de zwaar tegenvallende resultaten. Analisten wijten dat aan het ontbreken van een strategie, niet aan het ontbreken van een metro.

4 september 2019 | 04:45

Rob

@Jan.Meeuwenberg. Misschien alsnog Haussmann warenhuis. In eerste instantie was het de bedoeling dat dit warenhuis op deze plek op het Rokin zou komen, maar die haakten rond 2015 af. 

3 september 2019 | 22:57

JM

Wie had in 1999 en 2002 (besluitvorming Noord/Zuidlijn) kunnen denken dat de toekomstige opvolger van V&D kapot zou gaan aan de vertraging van de nieuwe metrolijn ?

3 september 2019 | 20:02

Jan.Meeuwenberg.

Ik vroeg me al af of Hudson Bay het daar zou redden, maar wat voor een ander soort zaak zou er nu kunnen komen? Amsterdam heeft alles al zo’n beetje.

3 september 2019 | 16:23

Karel de Jong

Kan er in dat pand mooi een GVB Tickets & Info Megastore worden gevestigd.

Wil je dit bericht delen?