Afbeelding
vrijdag 22 maart 2019

Transport eerste 15G tram in mei

Renske van Bers

In mei 2019 komt de eerste nieuwe 15G tram van GVB naar Nederland. Vanuit de Spaanse CAF-fabriek in Zaragoza. Maar hoe vervoer je zo’n voertuig met een gewicht van bijna 39,5 ton en een lengte van 30 meter? In deze 15G update vragen we GVB’s Koen Stavenuiter, senior projectmanager Projectbureau Railmaterieel, hoe het 15G transport in zijn werk gaat.

Tekst Nathalie Grotenhuis, GVB

Koen, hoe komt het allereerste voertuig naar Nederland?

“Over de weg. Met een vrachtwagen die ongeveer 6 tot 7 dagen onderweg is. En de 15G tram komt in één keer naar ons toe. Dus niet in delen. Het is echt een compleet voertuig dat per dieplader naar onze Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen gebracht wordt. De fabrikant heeft dit speciale transport volledig uitgekiend. Van begin- tot eindpunt. Leuk detail is dat onze tram in Frankrijk ook nog politiebegeleiding krijgt. Dat zijn de regels daar.”

Hoe krijg je zo’n enorm voertuig mee?

“De tram komt de dieplader op via een soort ‘ramp’, een lange oploop van een meter of dertig. Op de vrachtwagen zelf zit ook een stuk rails gemonteerd. Daaraan wordt het voertuig stevig vastgezet en vervolgens goed ingepakt met beschermende materialen. Sommige onderdelen zoals de spoilers, (beschermkappen) worden los ingepakt en binnenin de tram gelegd. Zodra klaar voor vertrek volgt de vrachtwagen nagenoeg heel de Route du Soleil. Zoals wij in de vakantie naar het zuiden rijden, volgt onze 15G tram straks de tegengestelde richting naar het noorden. Met als afleveradres onze HWR in Diemen. Daar hebben we een goed inzetspoor voor tram. Dat is een apart stukje spoor waarmee je vanaf de vrachtwachten een voertuig in de rails kan rollen. Overigens niet gewoon rollen hoor, het voertuig maken we vast aan een lier, zodat hij langzaam en gecontroleerd op het inzetspoor kan worden gezet.”

15G tram daglicht spoor CAF Spanje_afb overgvb

De nieuwe 15G tram bij daglicht op het testspoor bij de fabriek CAF in Zaragoza.

Waarom kiezen jullie ervoor om het voertuig in een keer als geheel te transporteren en niet in delen?

“Als de tram in delen zou komen, zou het transport over de weg misschien makkelijker zijn. Maar dan heb je in Nederland weer veel werk om het voertuig weer aan elkaar te koppelen en moet je bepaalde zaken die in Spanje al getest zijn, nogmaals testen. Daarom hebben we ervoor gekozen het voertuig in zijn geheel te laten komen. Ook omdat we in Diemen de ruimte hebben voor een vrachtwagen met een tram. Dat is voor ons geen probleem. Het formaat valt binnen alle marges. Al moeten we tegen die tijd natuurlijk wel de aanrijroute rond de ingang en parkeerplaats bij onze HWR afzetten. We maken alles gereed zodat de vrachtwagen ’s nachts kan arriveren.”

Waarom vervoeren jullie de trams niet over water?

“Vervoer over water is inderdaad een optie als je meerdere voertuigen tegelijk wilt vervoeren. Maar bij een enkel voertuig is dat vrij kostbaar. En wij hebben de nieuwe trams hard nodig, dus zodra ze technisch in goede staat zijn en ze getest zijn in de fabriek, hebben we ze het liefst zo snel mogelijk hier. We gaan niet eerst afwachten totdat er meerdere klaar zijn in Spanje. Daarnaast heb je bij veel voertuigen in een keer, veel opstelcapaciteit nodig. Op deze manier passen we dat geleidelijk in. We starten straks in Diemen met vijf voertuigen. Deze vijf zijn dan tegelijk ook de zogenoemde ‘test en commissioning’– voertuigen. Daarbij kijken we of de nieuwe tram voldoet aan de eisen en afspraken die we in het koopcontract met CAF vastgelegd hebben. Ook doen we alle wettelijke en andere noodzakelijke testen. Pas daarna kunnen we het voertuig accepteren en volgt de rest van de serie: de nummers 6 tot en met 63. Na acceptatie, gaat de rest heel gestaag. Als alles goed verloopt, verwachten we elke twee weken een nieuw voertuig en ontstaat er voor ons een bepaalde cyclus waarin we ons werk kunnen doen. We kijken dus zeker uit naar de eerste gloednieuwe tram. Altijd een bijzondere gebeurtenis!”

In een volgende update lees je meer over welke testen de 15G tram ondergaat na aankomst in Nederland.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

2 april 2019 | 17:16

Jan.Meeuwenberg.

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam: Dat zou mooi zijn, ik had niet anders verwacht van jullie. 

28 maart 2019 | 21:27

Jan.Meeuwenberg.

Het lijkt me een mooi idee om het transport van de 15G te kunnen volgen via het GPS, ik heb al eerder geschreven dat ik jaren geleden bij de Lekbrug van Vianen bij toeval een transport voorbij zag gaan van een Tram op een Dieplader, wat onderweg was naar Nieuwegein voor de Tramlijn van Utrecht/ Nieuwegein/ IJsselstein. had ik geweten dat het onderweg was dan had ik daar een mooie foto kunnen maken als ik een tijdsindicatie had gehad. Nu zal de 15G-Tram daar ook langs komen denk ik. Mooie technische mogelijkheden tegenwoordig, zoals Vesselfinder, dat je schepen precies kan volgen, dus moet dat ook met de 15G ook mooi te volgen zijn.

2 april 2019 | 16:12

Renske van Bers

@jan, ik denk dat Duco en ik in ieder geval wel een filmpje gaan maken van de aankomst van de 15G. Groet, Renske

26 maart 2019 | 18:36

j.siemons

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam…dank voor antwoord ! een hele geruststelling 🙂 maar is die M in mijn voornaam een tikfout of staat ‘ie verkeerd in de databank ? een N is echter .

26 maart 2019 | 18:44

Duco

@j.siemons
Haha. Oops, dat was typefoutje. Ik heb het aangepast.

26 maart 2019 | 17:52

Karel

@Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam Nice! Het blijft dus nog even spannend 🙂

24 maart 2019 | 10:32

Han Schomakers

@Tim: De Combino’s van lijn 26 zijn specifiek aangepast voor gebruik in de tunnel van de lijn naar IJburg. Onlangs zijn gekoppelde stellen van Combino’s getest om vast te stellen of dit een goede oplossing is om de toename van reizigers op te kunnen vangen.

24 maart 2019 | 10:23

j.siemons

@trolly…hartelijk….ik sta bij de deur !

24 maart 2019 | 01:43

toemie

@Tim ja dankje klinkt logisch, maar die 15G zouden dan ook nog met ATB voorzien moeten worden dus dat zal vast nog s een tijdje duren.

Ik denk zelf dat er voortdurend geschoven gaat worden met combino’s en 12G’s op verschillende lijnen.

23 maart 2019 | 23:54

Jan.Meeuwenberg.

Het is al weer jaren geleden dat ik op een Trailer, die op de A2 reed (Trailer natuurlijk) een Tram voorbij zag gaan, die was toen bedoeld voor Utrecht, dat was een prachtig gezicht, jammer dat ik daar geen foto van heb kunnen maken, geen foto-toestel bij me. en als je er niet op rekent dan gaat dat te snel natuurlijk Bij de Uithof in Utrecht heb ik afgelopen week een nieuwe Tram proef zien rijden, ook daar zijn mooie nieuwe ontwikkelingen gaande, jammer dat het daar pas eind van het jaar wordt dat het definitief gaat rijden, ook daar is nogal tegenslag, met veel extra kosten, dat hoort er blijkbaar bij met dat soort projecten.

26 maart 2019 | 18:16

Duco

@Jan.Meeuwenberg
Blijft een mooi gezicht om dit soort bijzondere transporten te zien. Wellicht kom je nog eens een van de 63 trams tegen voor Amsterdam op de weg. 😉

23 maart 2019 | 20:21

trolly

Misschien ben ik een tikkie ouderwets, @johan siemons, maar ik heb geleerd dat als je domme vragen stelt je domme antwoorden kunt verwachten. Uiteraard is het antwoord op je laatste vraag ook in het artikel te vinden:

“Waarom vervoeren jullie de trams niet over water?

“Vervoer over water is inderdaad een optie als je meerdere voertuigen tegelijk wilt vervoeren. Maar bij een enkel voertuig is dat vrij kostbaar. En wij hebben de nieuwe trams hard nodig, dus zodra ze technisch in goede staat zijn en ze getest zijn in de fabriek, hebben we ze het liefst zo snel mogelijk hier.”

Geen dank, en ik hoor wel of je er verder zelf uit komt.

23 maart 2019 | 15:55

johan siemons

@trolly…doe niet zo flauw . ik bedoel natuurlijk ; “wat is gestaag waard in de vraag over de soort van transport . EINDE !

23 maart 2019 | 11:16

Tim

@toemie

Van de 63 trams zijn er ongeveer 18 trams nodig voor de nieuwe amstelveenlijn. Daarnaast wil het gvb zo snel mogelijk gekoppeld gaan rijden op lijn 26 aangezien deze tram niet nog vaker kan gaan rijden met de huidige combino’s. Daarom worden waarschijnlijk ook snel heel veel tram op deze lijn ingezet. Op deze manier blijven er in de nabije toekomst weinig 15G trams over voor de lijnen 19 en 24. Wel is het waarschijnlijk mogelijk dat de combino’s van lijn 26 deels de oudere trams op de lijnen 19 en 24 kunnen vervangen.

23 maart 2019 | 11:07

trolly

@johan siemons: Gebruik een woordenboek.

23 maart 2019 | 10:39

johan siemons

@trolly….wat zegt “gestaag”?

23 maart 2019 | 08:29

Herman

@johan siemons U kunt niet duidelijk leesbaar typen, en u kunt blijkbaar ook niet al te best lezen. Wat kunt u eigenlijk wel?

23 maart 2019 | 06:07

Martijn Roos

Hierbij het verzoek, de foto, compleet overzichtelijk, op de site te plaatsen. Een foto waar de kop tram niet op staat hebben we niet veel.. 

Het gaat om de foto met de volgende tekst:

*De nieuwe 15G tram bij daglicht op het testspoor bij de fabriek CAF in Zaragoza. Foto GVB*

23 maart 2019 | 01:17

toemie

Als ze toch nog gaan rijden, dan hoop ik toch wel echt op 24 & vooral 19. Eigenlijk overal waar de 12g nog rijd dus ook de 5.

22 maart 2019 | 23:43

trolly

@johan siemons:”Pas daarna kunnen we het voertuig accepteren en volgt de rest van de serie: de nummers 6 tot en met 63. Na acceptatie, gaat de rest heel gestaag. Als alles goed verloopt, verwachten we elke twee weken een nieuw voertuig en ontstaat er voor ons een bepaalde cyclus waarin we ons werk kunnen doen.”
Dus geen grote zending over water.

22 maart 2019 | 22:36

johan siemons

@trolly…..dag , dag . nou , het staat er niet echt duidelijk . de volgende vijf trams komen dan scheetsgewijs . maar ik doelde op het grotere aantal in de aansluitende perioden daarna .

22 maart 2019 | 20:36

trolly

@johan siemons: Zoals je in het artikel kan lezen: nee.

22 maart 2019 | 16:33

Han Schomakers

@Ad: je hebt een punt, maar alles kan je wijzigen… 🙂

22 maart 2019 | 16:07

johan siemons

gaan die volgende te leveren trams wèl in één keer over het water naar diemen ( of omstreken ) ?

26 maart 2019 | 17:56

Duco

@johan siemons
De trams komen allemaal op de vrachtwagen naar Amsterdam.

22 maart 2019 | 14:33

Ad

@Han Schomakers

Lijn 15 is op zich al wel bezet… Weliswaar als bus, maar toch. Bovendien is de discussie over vertramming van de 15 nog niet beslecht…

22 maart 2019 | 13:12

Han Schomakers

@Renske: is al bekend wat het lijnnummer van de tramlijn naar Uithoorn gaat worden? Ik vind zelf lijnnummer 15 wel mooi. Het heeft ook een mooie lijnkleur: rood/blauw diagonaal…

26 maart 2019 | 16:26

Duco

@Han Schomakers
Het is nog niet bekend welk lijnnummer de lijn naar Westwijk en later Uithoorn krijgt.

22 maart 2019 | 12:55

Karel

Heeft CAF al betere foto’s gestuurd van de 15G op de testbaan? Zou leuk zijn als we een “sneak preview” kregen voordat de tram echt naar Amsterdam kwam.

26 maart 2019 | 16:40

Duco

@Karel en @Martijn Roos
GVB en wij hebben nog meer in de planning staan voordat de eerste 15G naar Amsterdam komt. Mooiere foto’s komen nog. 🙂

22 maart 2019 | 10:43

Alain

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam
Dank, laat maar weten wanneer ze hem aan hebben gezet! 😉

22 maart 2019 | 10:24

Alain

Is het nog steeds de bedoeling dat de eerste trams in de tweede helft van dit jaar gaan rijden? En op welke lijn(en) zullen ze dan ingezet worden?

22 maart 2019 | 10:25

Renske van Bers

@Alain, je vraag staat uit bij GVB! groet, Renske

22 maart 2019 | 10:51

Renske van Bers

@Alain, hierbij het antwoord: Ja, dat is zeker nog steeds de bedoeling! Op welke lijn(en) lees je in volgende updates. Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?