Afbeelding
maandag 30 mei 2022

Summer is Coming: met het Openbaar Vervoer naar een festival

Jasmijn van Engelen

De campagne Summer is Coming is gestart! Met vrolijke posters op straat die het gemak van het Openbaar Vervoer laten zien. In de bus luister je je favoriete podcast, in de tram lees je een boek, met de trein hoef je nooit te parkeren en je kunt altijd uit het raam staren en inspiratie opdoen. Anna Beerekamp, Voorzitter OV marketing bureau bij de Vervoerregio en opdrachtgever van de campagne, licht de campagne toe: ‘In de zomermaanden is het extra fijn om het OV te nemen. Bijvoorbeeld om naar een festival of stadsstrand te gaan. We willen reizigers verwelkomen in het OV.’

Reizigersaantallen

Dit is de eerste regionale campagne gericht op reizigers terug het OV in te krijgen sinds de coronacrisis. Anna: ‘In verband met de covid-maatregelen was een campagne voor het gebruik van het openbaar vervoer eerder niet gepast.’ Het OV is blijven rijden tijdens de crisis, wat laat zien dat goed OV van landsbelang is. Helaas zijn sinds de crisis niet alle reizigers teruggekeerd. De campagne is daarom bedoeld om op het aantal reizigers te komen die in 2019 het OV namen. EBS: ‘We willen reizigers verwelkomen in het openbaar vervoer. En ze er aan herinneren dat het OV een duurzame, goede en vooral hele fijne keuze is. Als je het OV neemt kan je een drankje doen, hoef je je geen zorgen te maken over parkeergeld en het is een betrouwbare manier van reizen.’

 

Feestje in de bus

De campagne is gericht op alle reizigers in het OV, maar in het specifiek op toeristen en mensen die op weg zijn naar hun vrije tijdsbestedingen. Anna: ‘Het festivalseizoen is begonnen. Sensation in Amsterdam, Veerplas in Haarlem, 18hrs in Zaandam, overal in de regio zijn er  evenementen. Bij de sfeer die daarbij hoort willen we aanhaken. Daarom zijn de kleuren van de posters vrolijk en geven ze een feestelijk, zonnig gevoel.’ En het feest hoeft niet pas op de evenementenlocatie te beginnen. Anna: ‘We zien bij bepaalde concerten dat de voorpret groot is. Bijvoorbeeld als er een concert is van de Toppers in de Arena, dan zit iedereen al met zijn glittercowboyhoed in de bus. Mensen spreken elkaar dan aan, omdat ze weten dat ze dezelfde bestemming hebben. Eigenlijk begint het feestje dan al onderweg. Dat willen we met deze campagne benadrukken. In het OV begint de voorpret voor een activiteit zodra je reis begint.’ De campagne onderstreept dit door de komende weken met een ‘party-bus’ door de regio te reizen. Reizigers kunnen in deze bus stappen die versierd is en waarin muziek gedraaid wordt.

Keuzes maken

Maar de campagne is niet alleen voor feestgangers. Anna: ‘Op de posters worden activiteiten genoemd zoals lezen en podcasts luisteren. We willen hiermee de vraag oproepen: als je de keuze hebt voor de auto of het OV om te reizen in je vrije tijd, kies je dan voor het OV?’ Rick van Connexxion beaamt dit: ‘We willen met deze campagne bereiken dat het OV het eerste is waar je aan denkt als je ergens naar toe gaat. Dat doen we door uit te stralen dat het OV fun (leuk) is. Door het imago van het OV te verbeteren hopen we dat meer reizigers voor deze duurzame en gemakkelijke manier van reizen kiezen. Het is ook geschikt voor al je buitenschoolse activiteiten en afspraken na werktijd.’ Anna: ‘Het OV is perfect om ontspannen op je bestemming te raken.’

 

De campagne ‘Summer is Coming’ is een samenwerking van de Vervoerregio, het GVB, EBS en Connexxion. De campagne loopt tot en met 30 juni.