Afbeelding
dinsdag 26 mei 2020

Ook na corona steeds meer (elektrische) fietsers: ‘We verbeteren het netwerk stukje bij beetje’

Hilde Postma

Als gevolg van de coronacrisis nemen meer en meer mensen de fiets of de e-bike. Die trend zal zich de komende jaren voortzetten. Dat komt uit een peiling van de ANWB naar voren: 27 procent van de ondervraagden denkt ook na de coronacrisis vaker met de fiets te gaan. Ook steeds meer bedrijven en organisaties gaan er vanuit dat straks meer medewerkers met de fiets naar het werk komen. Opvallend daarbij is dat vooral de elektrische fiets aan een enorme opmars bezig is. Zijn er wel genoeg fietspaden voor al die fietsers – elektrisch of niet – binnen de Vervoerregio? We vragen het Martijn Sargentini, programmamanager Investeringsagenda Mobiliteit.

Martijn, merk jij al dat er meer e-bikes worden ingezet/gebruikt?

Jazeker, je hoort en leest het overal: de e-bikes zijn niet aan te slepen. Dat geldt voor Nederland, maar vooral ook voor het buitenland. Ik zie het zelf ook: ik rijd graag met mijn racefiets de stad uit op fietsroutes naar Haarlem, Amstelveen en Schiphol – en dan zie je echt dat het aantal toeneemt. Het is ook logisch: op de middellange afstanden van 5 tot 15 kilometer is het een heel goed alternatief. De capaciteit in het ov is door de coronacrisis natuurlijk wat teruggelopen, en de weg stroomt ook snel

Zijn er genoeg goede fietspaden voor al die mensen die nu de fiets gaan pakken naar hun werk?

Ja en nee. We hebben gelukkig een heel goed fietsnetwerk liggen in en rond de Vervoerregio. Maar het is ook zo dat de kwaliteit op bepaalde stukken tussen steden te wensen over laat.

'Als het drukker wordt, heb je bredere fietspaden nodig'.

Waar zit hem dat in: dat de kwaliteit niet overal even goed is?

In verschillende dingen. Eén daarvan is de breedte van de fietspaden. Als het drukker wordt, dan heb je bredere paden nodig. Vooral als er meer mensen met snellere e-bikes en speedpedelecs aan het fietsverkeer deelnemen, heb je meer ruimte nodig. Soms ligt het aan het ontwerp van de fietspaden: die zijn tientallen jaren geleden gemaakt en toen was men nog niet berekend op zoveel fietsverkeer en e-bikes. Soms is de verharding ook niet echt goed of liggen er nog tegels op bepaalde delen: dat fietst ook niet lekker. En soms is de verlichting niet optimaal. En af en toe zijn ze gewoon niet zo aantrekkelijk. Tegenwoordig vinden we dat ook belangrijk: het moet een beetje leuk zijn om te fietsen. Ook het oversteken is niet altijd optimaal geregeld: fietsers moeten   op sommige plekken lang op hun beurt wachten. Als je net bijvoorbeeld tien minuten lekker hebt doorgefietst, en je moet anderhalve minuut wachten op je beurt, is dat natuurlijk niet echt een beloning.

De fietskruising van de Parnassusweg met de Strawinskylaan.

Wat moet daar aan gebeuren?

Het verbeteren van het netwerk is iets dat stukje bij beetje gebeurt: jaar in jaar uit verbeteren we steeds meer stukken. Een recent voorbeeld is het fietspad tussen Haarlem en Amsterdam, daar zijn grote delen van meegenomen tijdens het opknappen van de N200. Het gedeelte tussen de kop van de Admiraal de Ruyterweg en de grens met de bebouwde kom is verbreed en verbeterd. Dat geldt ook voor het gedeelte in Halfweg. Bij de brug ter hoogte van Sugar City en het station wordt het fietspad nu ook goed opgeknapt. Maar verderop bij het Rottepolderplein in de Haarlemmermeer is het fietspad echt in slechte staat. Dat moet nog gebeuren, dat duurt eigenlijk een beetje te lang. Het hele traject is een mooi voorbeeld waaraan je ziet: er gebeurt wel veel, maar we zijn er nog niet!

Heb je een aanrader voor mensen met nieuwe e-bikes?

Ja! Het fietspad tussen Zaandam en Amsterdam is een paar jaar geleden helemaal aangepakt: het is nu breed, goed verlicht en je rijdt er lekker door op een soepele manier. Je hoeft er niet bang te zijn voor fietsfiles of dat er te weinig afstand wordt gehouden: er is ruimte genoeg. Dus dat is een prachtig stuk om lekker te fietsen. Of neem het fietspad tussen Purmerend en Amsterdam – tussen de Melkwegbrug en de pont aan de Buiksloterweg bij CS: dat is één rechte streep zonder ook maar een stoplicht: veertien kilometer doortrappen. Wat wil je nog meer?

Heeft u vragen? Stel ze hier.

16 juni 2020 | 01:02

Koen

“Of neem het fietspad tussen Purmerend en Amsterdam – tussen de Melkwegbrug en de pont aan de Buiksloterweg bij CS: dat is één rechte streep zonder ook maar een stoplicht: veertien kilometer doortrappen.”

De rechte streep is voor een groot deel toch geen fietspad, maar een smalle 60 km/u weg? Niet echt relaxt fietsen.

27 mei 2020 | 17:58

anoniem

Aanrader is dat alle fietsers zich aan de verkeersregels houden en niet denken dat anderen zich maar aanpassen/anticiperen. Kan iemand mij vertellen waarom fietsen met hulpmotor (e-bikes, speedpedelecs etc.) wel op het fietspad mogen? Als ik sommige ouderen zie rijden op zo’n ding dan hou ik mijn hart vast (helemaal als men toch besluit 1 buis van de IJtunnel beschikbaar te stellen voor fietsers). Misschien ook verplichten een cursus te volgen oid …
En ‘last but not least’, toon wat meer geduld bij drukte!!!

27 mei 2020 | 17:37

Gerard

Mijn excuus voor de typefout: 2e regel 21 fietsers moet zijn 2 fietsers naast elkaar.

26 mei 2020 | 23:28

Gerard

Een opmerking: In de jaren 1950 t/m 1980 werden in Amsterdam de fietspaden 2,70m breed voor één richting paden en 4,50m (minimaal 3,60m) voor twee richting paden. Dat was gebaseerd op 21 fietsers naast elkaar die door een andere fietser of bromfietser ingehaald moest kunnen worden. Ruimtebeslag per fietser 0,90m. Daarna zijn de veel te smalle paden van 1,80m gemaakt die nu helemaal niet meer voldoen. Zeker niet bij de 1,50m afstand houden van de corona maatregelen.

Wil je dit bericht delen?