Afbeelding
woensdag 14 april 2021

Stage lopen bij de Vervoerregio: ‘Interessant, informeel en gezellig’

Hilde Postma

Stage lopen bij de Vervoerregio: het is niet iets waar veel studenten snel aan denken. Maar het kán wel – op verschillende afdelingen. Tirza, Tessa en Jacobine lopen momenteel stage bij de Vervoerregio en vertellen hoe dat bevalt. ´Het is veel interessanter dan ik van te voren had gedacht´.

Tirza Drent is vierdejaars International Relations aan de Universiteit Leiden en loopt stage bij Milos Labovic die Public Affairs voor de Vervoerregio Amsterdam doet. Hij maakt deel uit van het team SBC: Strategie, Bestuur en Communicatie – en Tirza dus ook.

‘Ik wist niet van het bestaan van de Vervoerregio – totdat ik de stagevacature van Milos zag. Ik vond Public Affairs tijdens mijn studie al interessant en ik wist dat Milos – die ik al kende van D66 – op zoek was naar een stagiair. Ik zou dit jaar eigenlijk andere dingen doen – ik zou in het buitenland gaan studeren of stagelopen – maar door corona moest ik mijn plannen heroverwegen. En uiteindelijk vind ik politieke en maatschappelijk vraagstukken heel interessant. Doordat ik actief ben bij een politieke partij ben ik me naast het internationale kwesties ook meer gaan interesseren voor landelijke en lokale issues en vraagstukken.

Interessanter dan gedacht

Om compleet eerlijk te zijn wist ik weinig van mobiliteit – behalve dat ik elke dag het ov neem – maar ik besloot toch te solliciteren op de stagevacature. Mobiliteit leek me supercomplex maar uiteindelijk is het toch een onderwerp waar je toch meer van weet dat je denkt. Na twee maanden zit ik er helemaal in. En ik vind het veel interessanter dan ik van tevoren had gedacht. Ons speelveld is het terrein tussen gemeentes, provincies en Den Haag, dat is heel boeiend. En uiteindelijk zijn er ook wel linkjes met het buitenland: we zijn bezig met Europese subsidies, maar ook een nieuwe spoorcorridor naar Duitsland.

Overleg op hoog niveau

Ons team opereert op het snijvlak van bestuur, politiek en technische kennis, dat is heel interessant. Ik ondersteun hem; ons team is klein – we doen het met ons tweeën – daardoor kan ik veel doen. Het leuke is dat je zo snel aanschuift bij overleg op hoog niveau, bij het managementteam bijvoorbeeld. We spreken met heel veel verschillende mensen van buiten de organisatie: van de gemeentes Amsterdam en Almere en van de provincie Noord-Holland bijvoorbeeld. Er is ook maandelijks overleg met adviseurs van Schiphol, KLM en NS. Die mensen leer je ook allemaal kennen. Als PA adviseur probeer je de boodschappen te destilleren uit alle gesprekken. Die geef je weer door aan de organisatie.

Inhouse

Het leuke aan Public Affairs bij de Vervoerregio vind ik dat je inhouse bij de organisatie zit – dat je echt verbonden bent met die organisatie en de issues. Je zit dicht op de directie en de bestuurders – en de keuzes die gaan maken en de acties die ze ondernemen. In de organisatie wordt maandenlang gewerkt aan projecten en op een bepaald deel van de rit stap je als PA adviseur in om draagvlak voor een project te creëren.

Walks en talks

In de weken voor de verkiezingen hebben we walk en talks georganiseerd met kandidaat kamerleden: onder anderen met Hülya Kat van D66 en Frank Visser en Johanna Koffeman-Kramer van de ChristenUnie. Zij zijn gaan wandelen met Thea en een aantal specialisten vanuit de organisatie – rond een project in de regio. Met Raoul Boucke van D66 organiseerden we een digitaal werkbezoek. Ik ben echt een politieke junkie, dus ik het heel interessant dat ik een kijkje achter de schermen kon nemen. Het was ook heel leuk om de verkiezingsdebatten – speciaal over mobiliteit – vanuit de organisatie volgen: wat gaan ze met het ov doen; welke plannen liggen er? De gevolgen van de coronacrisis zijn groot voor het ov, de belangen van de vervoerdersbranche ook. Het steunpakket: hoe lang gaat dat verlengd worden? En wat voor effect gaat dat hebben? Ik kijk uit naar het publieke debat dat daar de komende maanden over gevoerd zal worden. Het is heel interessant als je dit vanuit je stage mag volgen!

Creatieve oplossingen

Ik ben heel benieuwd hoe het formatieproces eruit gaat zien – en ook wat de invloed gaat zijn van de dertig leden vanuit de Vervoerregio die in het parlement zijn gekozen. We gaan straks voor de hele organisatie inzichtelijk maken wat een nieuwe coalitie over mobiliteit gaat toezeggen. Daarnaast proberen we natuurlijk een relatie met hen op te bouwen. In coronatijd moeten we creatieve oplossingen bedenken voor hoe we dat nu kunnen doen. We proberen digitaal contact te hebben met Tweede Kamerleden – maar proberen ook werkbezoeken te organiseren, en houden die dan klein. Het vormt een extra uitdaging.

Aanrader

Nu ik twee maanden bij de Vervoerregio zit, kan ik wel zeggen dat ik het heel interessant vind! Ik zou het anderen zeker aanraden hier stage te lopen. Je moet je niet laten afschrikken door het feit dat je misschien denkt dat je niet veel van ‘vervoer’ weet; van mobiliteit weet je meer dan je denkt.

Warm en betrokken

Vanaf week één viel me op hoe warm de organisatie is. Bijna iedereen kent elkaar persoonlijk; dat had ik niet verwacht bij een organisatie die zo groot is. Iedereen kent elkaar en is heel betrokken. Ook als stagiair voel je je deel van het team. En ondanks dat we thuiszitten, kunnen Milos en ik goed samenwerken. Het team is klein, er is ruimte voor input van je ideeën – je krijgt ook wel snel verantwoordelijkheid. Ik was ook al snel praktisch bezig en kon snel meeschrijven aan papers en stukken. Ik doe dus veel ervaring op. Ik ben heel blij dat ik deze stage ben gaan doen.´

Jacobine de Groot, 21 jaar, vierdejaars Ruimtelijke Ontwikkeling – Mobiliteit aan Windesheim. Loopt stage bij Kennis en Onderzoek.

´Ruimtelijke Ontwikkeling – Mobiliteit is eigenlijk een combinatie van verschillende studies, zoals Verkeerskunde en Stedenbouwkunde. Vier jaar geleden ging ik naar een Open Dag van deze opleiding met iemand anders die interesse had in de opleiding. Die vond het uiteindelijk niet zo interessant. Maar ik wel! Openbaar Vervoer, zelfrijdende auto´s, Tesla.. al dat soort thema´s interesseerden me altijd al. Dus ik ben deze studie gaan doen. Sommige onderwerpen van mijn studie vind ik heel leuk – zoals de vraag: hoe richt je de openbare ruimte in? Minder interessant vind ik onderwerpen over wat voor soorten asfalt je kunt gebruiken bijvoorbeeld.

Deelfietsen

Bij mijn studie hoorden we al vanaf het eerste jaar over de Vervoerregio. We hebben opdrachten uitgevoerd voor de organisatie en ik heb er in mijn tweede jaar ook al een korte stage gelopen. Die ging toen over deelfietsen. Dat onderwerp vond ik niet zo leuk – maar de organisatie wel! Dus deze keer wilde ik graag een ander soort stage bij de Vervoerregio lopen.

Beleving op grote ov-knooppunten

Ik doe nu bij Kennis en Onderzoek een onderzoek naar de beleving op grote ov-knooppunten. Het gaat over de vraag hoe de reiziger de ruimte beleeft: hoe is de sfeer, hoe is de kleur, zijn er toiletten; is er wifi? Er was nog geen manier om die beleving op ov-knooppunten te onderzoeken, dus daar ontwerp ik een monitoringstool voor. Om de tool te ontwikkelen heb ik eerst beoordelingstools onderzocht die al bestonden zoals die van de NS. Ik ga onder andere praten met mensen die die ontwikkeld hebben. Daarnaast spreek ik met allerlei andere stakeholders: mensen van reizigersorganisaties, NS, GVB en de gemeente Amsterdam. Ik bekijk wat zij belangrijk vinden – en die gegevens filter ik. Morgen heb ik bijvoorbeeld een gesprek met iemand van reisorganisatie Rover. Ik wil hun opmerkingen over beleving en ook hun klachten inventariseren. Daarna doe ik ook nog een onderzoekje via het reizigerspanel van de Vervoerregio. Ook daarin kunnen reizigers via een enquête aangeven wat ze van de sfeer, veiligheid, comfort en gemakt vinden van een ov-knooppunt. Als het gaat om veiligheid, dan kunnen ze aangeven wat ze belangrijk vinden: thema’s als beveiligers, camera’s, hangjongeren etcetera kunnen ze beoordelen.

Goede begeleider, veel vrijheid

Ik vind dit onderzoek heel interessant – veel interessanter dan alle andere onderzoeken die ik heb gedaan! Ik heb in Stefan Talen van de Vervoerregio ook een hele goede begeleider: ik kan altijd gesprekken met hem inplannen en ik kan altijd bij hem terecht als ik een vraag heb. Hij ondersteunt me in de gesprekken en hij laat heel veel aan mij over. Ik heb dus veel vrijheid. Hij kan ook echt zeggen: ‘Ik zie het zus of zo, maar het is jouw onderzoek, dus als je vindt dat het anders moet dan doe je het op jouw manier.’ Dat is heel fijn. Uiteindelijk zitten we vaak wel op één lijn.

Monitoringstool

De komende maand hoop ik mijn interviews en enquête af te ronden. Daarna gaat mijn monitoringstool nog door zes collega’s en mijzelf getest worden. Ik ga dan de beleving van de reizigers onderzoeken op meerdere ov-knooppunten zoals Amsterdam Centraal, station Sloterdijk of station Zuid. Het hangt ook van de Vervoerregio af welke knooppunten dat gaan worden.

Eerste keus

Het was mijn eigen keus om iets te doen met ov en beleving. In eerste instantie wilde ik onderzoeken hoe je mensen het ov in krijgt – maar iemand anders was me daarin voor. Daarna zijn we gaan kijken wat er voor mij wél mogelijk was, en zo kwamen we uit op de beleving van ov-knooppunten. Uiteindelijk vind ik dat nog veel leuker, dus ik vind het helemaal niet erg dat mijn eerste keus niet door kon gaan!

Leuk en toegankelijk

Ik ben dus wel positief over mijn stage bij de Vervoerregio. De organisatie is heel erg leuk en toegankelijk. Ik kan iedereen bereiken via mijn eigen account – dat gaat heel makkelijk. Iedereen wil wel een praatje maken en helpen. Er heerst echt een fijne sfeer.

Niet blij van corona

Eén ding is er wel wat ik helemáál niet leuk vind – en dat is dat we nu van huis uit werken vanwege corona. Ik zit veertig uur per week op mijn stoel in mijn kamer – en alles gaat via de computer en Teams: daar word ik niet blij van. Ik denk dat mijn stage véél leuker zou zijn als ik echt naar kantoor zou kunnen gaan.’

Tessa Beerepoot (21) is derdejaars Bestuurskunde aan de HVA en loopt stage bij de afdeling Bestuur van het team Strategie, Bestuur en Communicatie

´Ik kende de Vervoerregio niet, maar toen ik het afgelopen najaar een stage zocht – voor de tweede helft van het studiejaar  – zag ik de naam op de site van de HvA met stagevacatures. Eigenlijk keek ik naar een stage bij de gemeente Amsterdam waar ik al eerder wat opdrachten voor had gedaan. Maar toen ik de stagevacature van de Vervoerregio zag, leek me dat meteen interessant. Ik ben gaan lezen over de organisatie, leerde dat het om een samenwerkingsverband van gemeenten gaat en dat er veel stakeholders zijn. Mijn voorganger Niels Nellestijn vertelde me ook dat het heel leuk was bij de Vervoerregio; hij was heel enthousiast.

Drukke dagen

Voor mijn stage doe ik taken voor de organisatie en ook een individuele opdracht, die ik samen met teammanager SBC Britta Burger en mijn stagebeleider Susanne Fels heb bedacht. Ik heb een drukke dag vandaag. We hadden net, zoals iedere maandag Management Overleg en straks is er de stafvergadering van Marja Ruigrok, lid van het Dagelijks Bestuur, die ik bijwoon. Ik vind het heel leuk om bij de vergaderingen te zijn: zo leer ik de organisatie en de structuren kennen. Mijn werk is ook om deze vergaderingen voor te bereiden: ik stel de agenda op, nodig de insprekers uit en maak de besluitenlijsten. Dat kost best veel tijd!

Meedenken

Binnen de Vervoerregio zijn er nu ook brainstormsessies over verbeteringen van besluitvormingsprocessen. Daar denk ik over mee. De laatste keer ging het over verschillende formats die medewerkers kunnen invullen. We proberen het makkelijker te maken voor de projectmedewerker en er ook voor te zorgen dat de informatie zo duidelijk mogelijk bij de portefeuillehouder komt.

Heel erg naar mijn zin

Ik heb het heel erg naar mijn zin! Ook doordat het druk is, vliegen de dagen voorbij. Ik verveel me zeker niet. Het leukste aan mijn stage vind ik dat ik aan de ene kant politieke discussies kan meeluisteren en dat ik aan de ambtelijke kant zie hoe hard er gewerkt wordt om projecten te laten slagen. Ik zou deze stage zeker aanraden aan studiegenoten: het samenwerkingsverband van gemeentes is interessant en het is leuk daar meer van te weten. Het zou ook leuk zijn als er meer leeftijdsgenoten stage lopen bij de Vervoerregio. Bij Rijkswaterstaat hebben ze bijvoorbeeld een poule van 20 stagiairs. Het lijkt me gezellig als dat bij de Vervoerregio ook zo zou zijn.

Informeel, gezellig en verbonden

De sfeer bij de Vervoerregio is informeel en gezellig. Vanaf het eerste moment zag ik de verbondenheid van de medewerkers. Ook zie ik dat er veel gedaan wordt om de communicatie in coronatijd tussen medewerkers goed te houden. Het is wel jammer dat mijn stage in coronatijd valt en dat al het contact via mail en telefoon gaat en dat je mensen niet in het echt kunt zien. Maar juist door het vergaderen heb ik toch wel echt het idee dat je samenwerkt.

Eigen onderzoek

Ik kijk er ook erg naar uit mijn eigen onderzoek te doen. Ik ben daar nu een plan van aanpak voor aan het schrijven. Ik ga een kort onderzoek doen naar hoe het aanstellingsproces van de 51 regioraadsleden tot stand komt. Zij zijn afkomstig uit de 15 verschillende gemeentes in de regio – en naast hun functie als gemeenteraadslid dus ook actief als regioraadslid van de Vervoerregio. Ik ga met ongeveer tien regioraadsleden in gesprek: Wat was hun motivatie om regioraadslid te worden? Hoe is hun aanstelling tot stand gekomen? Was er veel animo? Ik interview hen, noteer hun ervaringen en ga die uitwerken en maak daar een factsheet van. Ook zal ik bekijken of het huidige proces volstaat of dat er iets verbeterd moet worden. Daarover geef ik dan een advies.

Projectmanager

Na deze stage moet ik nog een afstudeerstage doen waarbij ik alleen maar onderzoek zal doen. Daarna wil ik nog wel een master doen; ik denk momenteel aan politicologie. Uiteindelijk zie ik mezelf wel projectmanager worden. Het lijkt me leuk heel erg met de inhoud van beleid bezig te zijn: iets op het gebied van Ruimtelijke Ordening. Maar het kan ook nog iets heel anders worden!´

Heeft u vragen? Stel ze hier.

Wil je dit bericht delen?