Afbeelding
dinsdag 6 augustus 2019

Laatste fase nieuw stadsgezicht Zaanstad

Renske van Bers

In 2003 begon het: de werkzaamheden aan het nieuwe stadsgezicht van Zaanstad. Inmiddels heeft de stad inderdaad smoel gekregen. Of je het nou mooi vindt of niet, het grote – en hoge – gebouw dat bestaat uit talrijke Zaanse huisjes is niet meer weg te denken. Niettemin is de totale vernieuwing nog niet klaar en vertellen we vandaag over het werk dat nog op de planning staat.

We schuiven aan bij Renske van Drunen, projectbegeleider vanuit de Vervoerregio: “Hoewel het stadsgezicht van Zaanstad behoorlijk vernieuwd is, zijn er nog een aantal klussen niet uitgevoerd. Met name de fietsverbinding, tussen het westen en oosten van de stad, naar het centrum en het station, kon een flinke opwaardering gebruiken. En vooral hier ligt er een rol voor de Vervoerregio.”

Het station is nu beter bereikbaar met de fiets.

Foto: Foto Wiebke Wilting

Opgeknipt

Renske vervolgt: “Het project Inverdan is in deelprojecten uitgevoerd. Een belangrijk project is de ‘langzaamverkeersverbinding’ De Buiging. Dit is een hoogwaardige, directe en sociaal veilige verbinding voor fietsers en wandelaars met toegang tot het station, het busstation en het gemeentehuis. Bij het ene onderdeel vlotte het werk goed, bij het andere wat langzamer. Overigens was dit wel voorzien, omdat werken in een centrum de uitdaging met zich meebrengt dat dit gebied wel goed bereikbaar moet blijven. Daarnaast is met veel andere partijen afstemming nodig. Zoals wel vaker in stedelijk gebied was het dus werken met de winkel open.”

Met name de fietsverbinding, tussen het westen en oosten van de stad, naar het centrum en het station, kon een flinke opwaardering gebruiken.

Foto: Foto Wiebke Wilting

Laatste hoofdstuk

Toch veranderde het centrum met rappe schreden en inmiddels zijn we toe aan het laatste hoofdstuk waarbij een stuk fietspad over het spoor en de Houtveldweg wordt aangelegd, er later dit jaar een fietsenstalling aan de westkant komt en het station zelf gerenoveerd wordt. Renske: “Als ook dit laatste stuk fietspad af is, is het stadshart vanuit alle richtingen goed bereikbaar. Bovendien is er dan een veilige en overzichtelijke situatie ontstaan, die het ook prettig maakt om hier te fietsen. Over enkele jaren wordt er bij het station aan de centrumzijde dan nog een grote bewaakte fietsenstalling aangelegd, zodat je je fiets ook daar goed kunt parkeren.”

Stationshal

En het station zelf? Renske: “Ook dat was nog steeds aan vernieuwing toe. Er ligt natuurlijk al een heel nieuw busstation onder het gemeentehuis en dus mag de stationshal niet achterblijven. Het gaat niet volledig op de schop, maar wordt wel netter. Minder hoekjes, meer winkels en meer transparantie is het devies. Dan ziet het er dus ook daar mooi en overzichtelijk uit.” En dan, last but not least, wat is de planning? Renske: “De planning is dat in 2021 de gehele fietsverbinding van oost naar west helemaal klaar is.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

7 augustus 2019 | 13:07

Jan.Meeuwenberg.

@Han Schomakers: Een mooie kleurrijke stad.
gelukkig is er tegenwoordig veel variatie in ontwerpen
Geen eenheidsworst meer maar speelse ontwerpen.
De tijd van eenheidsarbeiderswoningen is gelukkig ook verleden tijd.
.

7 augustus 2019 | 09:59

Han Schomakers

@Renske & Renske: Leuk bericht! Ik heb vanaf eind 2011 tot medio vorig jaar in het stadhuis gewerkt! En dus alle werkzaamheden van dichtbij meegemaakt. Het is architect Soeters gelukt om de binnenstad een enorme ‘boost’ te geven, waardoor er weer leven in de brouwerij kwam.

Wil je dit bericht delen?