Afbeelding
maandag 15 maart 2021

Snel betalen met bankpas of mobiel

Hilde Postma

Een nieuwe manier van betalen moet het voor reizigers aantrekkelijker en gemakkelijker maken om het ov te nemen. Zij kunnen straks in- en uitchecken met een mobiele telefoon, een betaalpas of een creditcard. Dit is vooral een verbetering voor mensen die nu geen ov-chipkaart hebben. Ingrid de Bruijn, Strategisch Adviseur Openbaar Vervoer bij de Vervoerregio: ‘We hopen dat we zo na de coronacrisis meer reizigers terug krijgen in het ov.’

Voor- en nadelen ov-chipkaart

Ingrid vertelt dat de waardering voor de ov-chipkaart onder gebruikers op zich hoog is: ‘Reizigers geven hem een 8. Gemakkelijk in gebruik en met automatisch opladen hoef je nooit meer saldo te laden. Maar de ov-chipkaart heeft ook nadelen: hij kost 7 euro 50, je moet er een product of saldo opzetten en na 5 jaar moet je een nieuwe kaart kopen.’

Ingewikkeld

Mensen die eenmalig of sporadisch het ov gebruiken, vinden dit vaak te ingewikkeld. Zij willen graag met een bankpas kunnen betalen of met hun telefoon (met een app of een barcode). ‘Inmiddels zijn er ook veel technische ontwikkelingen, die dat in principe mogelijk maken, zoals de EMVc -techniek (Europay, Master- en Visacard) die op je bankpas zit en in de NFC-functie van je telefoon.’

Techniek vervangen

Betalen via een betaalpas of telefoon werkt eenvoudig. ‘Als je incheckt, weet het systeem dat je er bent. Als je uitcheckt, gaat het systeem naar de backoffice en die berekent de prijs. Het bedrag kan ’s avonds worden afgeschreven  van je bankrekening – of je krijgt een factuur.’ Dit werkt via een ‘slimme backoffice’. ‘In Londen is dit systeem al ingevoerd – en in heel Europa zijn ze met de invoering van zo’n soort systeem bezig. ‘Het betekent wel dat alle vervoerders in Nederland de techniek voor hun betaalsystemen moeten vervangen en dat is best een operatie. Je zou zeggen: doe dat in één keer in het hele land. Maar we hebben in Nederland 35 verschillende soorten concessies met verschillende contractduren. Dus het duurt wel even voordat dat allemaal aangepast is.’

Onbezorgd

Het doel is dat reizigers in 2024 in heel Nederland onbezorgd met hun bankpas of telefoon kunnen betalen en reizen. ‘Het zal stap voor stap gaan, want dat wordt per concessie geregeld. In de Vervoerregio willen we het wel ongeveer overal tegelijk invoeren, ook al zijn er – met EBS, Connexxion en GVB – verschillende vervoerders.’ In Amstelland-Meerlanden kan al met een barcode worden gereisd. Ingrid:  ‘In Zaanstreek en Waterland zijn we nu in gesprek met de vervoerder om ook daar snel betalen met je bankpas en barcode te introduceren.’

‘Boardingpas’

Ook GVB is in februari gestart met reizen met een barcode. Inge Keur van GVB zegt: ‘Reizigers kunnen via de compleet vernieuwde GVB-app een kaartje kopen. Vanaf maart/april kan dat ook via een aantal partners: Amaze, 9292 en Amsterdam & Partners. Je koopt dan online in de GVB-app bij onze partners een kaartje. Daarvoor krijg je een barcode op je mobiele telefoon. Dat kun je net zo gebruiken als een boardingpas op Schiphol. ’

Metropoortjes aangepast

In Amsterdam heeft GVB samen met de dienst MET van Amsterdam afgelopen zomer de metropoortjes al aangepast. ‘Die zijn in principe gereed om met de barcode (in je telefoon) te betalen en straks ook met de bankpas. Ook heeft GVB inmiddels al 4000 nieuwe kaartlezers (validators) aangeschaft voor in de bus en tram. ‘De Vervoerregio betaalt ook hieraan mee. Als dat eind 2021 is afgerond, dan is Amsterdam in principe gereed voor betalen met de bankkaart.’ GVB bereidt dit nu voor en in 2022 zal GVB samen met bijvoorbeeld NS starten met reizen met de bankkaart.

Ov-chipkaart blijft (nog even)

In Nederland blijft de ov-chipkaart voorlopig ook wel gewoon bestaan. ‘Als je geen bankpas, creditcard of telefoon hebt, kun je voorlopig met de ov-chipkaart blijven reizen. De bedoeling is dat dit systeem op den duur wordt vervangen door een moderne opvolger die bijdraagt aan de doelstellingen van het programma OV Betalen: meer reizigersgemak en lagere kosten.

We willen nu dat na de Corona crisis de reizigers  weer terugkomen. Introductie van nieuwe betaalmogelijkheden die gemakkelijk zijn en geen gedoe opleveren dragen daaraan bij.’

Drempel weg

De ov-branche hoopt dat ook reizigers die voor de coronacrisis het ov meden, nu de bus, metro, trein of tram nemen. ‘Het is een hele stap vooruit voor mensen die bijvoorbeeld normaal met de auto reizen en geen ov-chipkaart hebben. Doordat ze met hun bankpas kunnen betalen, of heel eenvoudig door een app te downloaden, neem je echt een drempel weg.’

Voor meer informatie:  OVPay – In het OV kun je straks in- en uitchecken zoals jij wilt