Een nieuwe manier van betalen moet het voor reizigers aantrekkelijker en gemakkelijker maken om het ov te nemen. Zij kunnen straks in- en uitchecken met een mobiele telefoon, een betaalpas of een creditcard. Dit is vooral een verbetering voor mensen die nu geen ov-chipkaart hebben. Ingrid de Bruijn, Strategisch Adviseur Openbaar Vervoer bij de Vervoerregio: ‘We hopen dat we zo na de coronacrisis meer reizigers terug krijgen in het ov.’
Voor- en nadelen ov-chipkaart
Ingrid vertelt dat de waardering voor de ov-chipkaart onder gebruikers op zich hoog is: ‘Reizigers geven hem een 8. Gemakkelijk in gebruik en met automatisch opladen hoef je nooit meer saldo te laden. Maar de ov-chipkaart heeft ook nadelen: hij kost 7 euro 50, je moet er een product of saldo opzetten en na 5 jaar moet je een nieuwe kaart kopen.’
Ingewikkeld
Mensen die eenmalig of sporadisch het ov gebruiken, vinden dit vaak te ingewikkeld. Zij willen graag met een bankpas kunnen betalen of met hun telefoon (met een app of een barcode). ‘Inmiddels zijn er ook veel technische ontwikkelingen, die dat in principe mogelijk maken, zoals de EMVc -techniek (Europay, Master- en Visacard) die op je bankpas zit en in de NFC-functie van je telefoon.’
Techniek vervangen
Betalen via een betaalpas of telefoon werkt eenvoudig. ‘Als je incheckt, weet het systeem dat je er bent. Als je uitcheckt, gaat het systeem naar de backoffice en die berekent de prijs. Het bedrag kan ’s avonds worden afgeschreven van je bankrekening – of je krijgt een factuur.’ Dit werkt via een ‘slimme backoffice’. ‘In Londen is dit systeem al ingevoerd – en in heel Europa zijn ze met de invoering van zo’n soort systeem bezig. ‘Het betekent wel dat alle vervoerders in Nederland de techniek voor hun betaalsystemen moeten vervangen en dat is best een operatie. Je zou zeggen: doe dat in één keer in het hele land. Maar we hebben in Nederland 35 verschillende soorten concessies met verschillende contractduren. Dus het duurt wel even voordat dat allemaal aangepast is.’