Afbeelding
vrijdag 21 juni 2019

Reuring rondom Zuidasdok

Renske van Bers

De volgers van Zuidasdok-nieuws werden afgelopen week wellicht opgeschrikt door verontrustende koppen. ‘Aannemers Zuidasdok dreigen bij het project weg te lopen’. En ‘Conflict Zuidasdok naar kookpunt’. Wat is er aan de hand?

Eerder vertelden we dat er meer tijd nodig is voor een goed en volledig ontwerp van Zuidasdok dan oorspronkelijk was voorzien. Zuidasdok is een omvangrijk en complex project. Het gebied waarin het project wordt gerealiseerd is relatief klein, wordt intensief gebruikt en is in grote dichtheid gebouwd. Iedereen begrijpt dat eerst denken en dan doen een noodzakelijke voorwaarde is voor zo’n project. Daarom is tussen de gunning van het project aan ZuidPlus (2017) en de start van de bouw een periode ingebouwd om tot een samenhangend ontwerp te komen: een zogeheten integraal voorontwerp. De afgelopen maanden bleek al dat extra tijd nodig was. De verschillende oorzaken daarvoor staan beschreven in de halfjaarlijkse rapportages aan onze opdrachtgevers.

Brittenpassage-Station-Amsterdam-Zuid

De Brittenpassage. Foto Zuidasdok

Voorlopig ontwerp

Bouwcombinatie ZuidPlus maakte vorige week het voornemen bekend om de eigen organisatie op zijn minst tijdelijk ‘af te bouwen’. Dit bericht leidde tot berichten in de media. Ook het integraal voorontwerp kwam daarin ter sprake. In de afgelopen twee maanden is het voorlopig ontwerp beoordeeld door de projectorganisatie Zuidasdok. We hebben moeten vaststellen dat het niet voldoende klaar is voor acceptatie. ZuidPlus is hier uiteraard van op de hoogte gesteld.

Hoe verder

De projectorganisatie Zuidasdok en bouwcombinatie ZuidPlus blijven met elkaar in gesprek om te bepalen wat nu nodig is. Marcel Hertogh, hoogleraar aan de TU Delft, kijkt als externe deskundige mee. Eerder evalueerde hij de aanbesteding van Zuidasdok. Onze bestuurlijke opdrachtgevers (het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland) hebben aangegeven dat zij nog voor de zomervakantie (bouwvak) een besluit nemen. Zodra we daar meer over weten, komen we uiteraard bij u terug.

Het werk gaat door

Ondertussen werken we buiten door aan alle geplande bouwactiviteiten. Afgelopen weekend en ook komend weekend werken we met ZuidPlus verder aan station Amsterdam Zuid. We draaien bijvoorbeeld funderingspalen onder treinspoor 4 voor de toekomstige reizigerstunnel Brittenpassage. Om dit veilig uit te voeren is er beperkt metroverkeer. Ook is de opgang naar perron 2 vanaf de Parnassusweg afgesloten.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

13 augustus 2019 | 22:59

Jan.Meeuwenberg.

Toch wel spannend wat er besloten wordt , hoe nu verder?, het is een triest gezicht dat waar een paar weekenden hard gewerkt is, de boel nu stil licht, niet op de A10 daar razen ze nog steeds door al die auto’s. De automobilisten natuurlijk blij, even geen afsluiting.

Jammer nu die flinke achterstand.

Ik ben benieuwd wat er besloten gaat worden.

23 juni 2019 | 12:36

trolly

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam: Dank je wel, en jij ook een fijn weekeind — voor wat er nog van over is 🙂

21 juni 2019 | 13:10

trolly

Wat wordt precies verstaan onder de geplande bouwactiviteiten? Die term op zich is voor wie geen inzicht heeft in de planning niet erg verhelderend.

Waar “de opgang naar perron 2” staat, lijkt me dat het perron tussen de sporen 3 en 4 bedoeld wordt. Aangezien NS en Prorail de spoornummers als referentie gebruiken, stel ik voor dat in het artikel te wijzigen, om mogelijke verwarring met spoor 2 (inderdaad gelegen aan “perron 1”) te voorkomen.

23 juni 2019 | 10:58

Renske van Bers

@Trolly, ik vraag het na. Het gaat hier om een tekst die door alle betrokken partijen is opgesteld en die ik mocht doorplaatsen, dus ik zal zelf de tekst niet aanpassen. Ik geef je advies wel door. Groet en fijn weekend, Renske

Wil je dit bericht delen?