Afbeelding
maandag 11 februari 2019

Reizigers betrokken bij aanbesteding OV Zaanstreek-Waterland 2021

Renske van Bers

De OV-concessies voor het openbare busvervoer in Zaanstreek en Waterland lopen in december 2021 af. De Vervoerregio is gestart met de aanbesteding van een nieuwe, gezamenlijke concessie voor dit gebied. De eerste stap is het opstellen van een programma van eisen. Reizigers en bewoners van deze regio worden hier de komende maanden bij betrokken en kunnen hun mening geven.

Een concessie is een exclusief recht om in een bepaald gebied openbaar vervoer te verrichten. De verlening hiervan verloopt via een aanbesteding. Vervoermaatschappijen kunnen inschrijven op zo’n aanbesteding. Degene met het beste aanbod wint de concessie en krijgt daarmee het recht om het busvervoer in een bepaalde regio te verzorgen. Vanaf december 2021 zal het nieuwe busvervoer in Zaanstreek-Waterland gaan rijden.

R-net_broekinwaterland010

In 2021 is bekend aan welke maatschappij de nieuwe concessie verleend is.

Meedenken

De Vervoerregio vindt het belangrijk dat reizigers en inwoners van de Zaanstreek en Waterland kunnen meedenken over wat zij belangrijk vinden aan het busvervoer. Dat kan bijvoorbeeld gaan over punctualiteit; rijdt de bus op tijd? Maar ook over goede aansluitingen op ander openbaar vervoer of over het comfort in de bus. Of misschien vinden bewoners andere dingen belangrijk.

Enquête

De komende maanden worden reizigers en andere belanghebbenden bij het opstellen van het programma van eisen betrokken. Dit gebeurt onder meer via een algemene enquête op deze website. Daarnaast wordt een verdiepende peiling gehouden via een representatief panel. Ook houden sommige gemeenten een enquête voor hun inwoners, zoals Purmerend en Beemster.

Meegenomen

Alle ontvangen reacties worden voor zover mogelijk door de Vervoerregio meegenomen in het concept programma van eisen. In de periode 31 mei t/m 12 juli is ‘de ter inzage legging’ gepland van het concept programma van eisen. We houden je via deze website op de hoogte van de voortgang. De start van de enquête van de Vervoerregio is in de tweede helft van maart gepland.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

12 maart 2019 | 12:26

Siebe de Jong

Waarom slaat EBS-OV.nl op lijn 304 juist halte Wijkcentrum over? Lijkt mij niet logisch om oudere mensen een stuk te laten lopen!

Het zelfde met lijn 307 passagiers moet nu bij de halte Korenstraat het bus platform over steken om naar de halte van lijn 307 te lopen, erg gevaarlijk met al deze bus bewegingen, daarbij is op halte plaats ook geen abri om te schuilen tegen regen en wind. Lijn 307 slaat daarbij ook nog twee haltes over waarbij de halte Boekweitstraat in de toekomst nieuwe appartementen komen met medisch centrum ?

13 februari 2019 | 10:46

Rob

@Jelleke, nee de VRA besteedt aan. (Vervoerregio Amsterdam.)

12 februari 2019 | 11:05

Jelleke

Wie belist na de uitbesteding? De provincie Noord-Holland?

13 februari 2019 | 11:09

Renske van Bers

@Jelleke, deze bevoegdheid ligt bij het dagelijks bestuur van de Vervoerregio (bij wet besloten). Groet, Renske

11 februari 2019 | 17:53

Gerard

Bij het plannen van halten en laten vervallen van halten ook naar de bereikbaarheid van die halte/vervangende halte voor mindervaliden kijken. Dat gebeurt nu nog veel te weinig.

11 februari 2019 | 14:04

G van Dijk

Alles elektrisch alstublieft.

Wil je dit bericht delen?