Afbeelding
vrijdag 11 december 2020

Reiziger, hobbyfotograaf en GVB-medewerker Lisa van Andel: ‘Heel blij dat lijn 25 gaat rijden!’.

Hilde Postma

Nog heel even en het is 13 december… Voor de allerlaatste keer blikken we in de serie ‘Mijn Amstelveenlijn’ terug en vooruit. Dit keer met bewoner, reiziger, hobbyfotograaf en GVB-medewerker: Lisa van Andel.

door Danielle Opdam

Klik klik klik! Als het even kan, is Lisa van Andel op pad met haar camera. Buiten werktijd steekt ze haar vrije uurtjes zoveel mogelijk in haar grote passie: fotografie. ´Het begon zo’n tweeëneenhalf jaar geleden´, vertelt Lisa (25), werkzaam als serviceteammedewerker op de Noord/Zuidlijn bij GVB. ´Een vriendin van mij werkt als professioneel fotograaf. Ik ging een paar keer met haar mee en het begon te kriebelen. Ik heb een camera gekocht en ben aan de slag gegaan.´ Die Canon EOS 2000D was een goede investering. Want Lisa fotografeert inmiddels zo’n beetje alles wat los en vast zit. ´Dieren… natuur… zeeschepen in Vlissingen… vliegtuigen op Schiphol. Ik ben dol op treinreizen, dus ik combineer vaak zo’n reis met het maken van foto’s in diverse Nederlandse steden. Treinen vind ik ook prachtig. Vooral oude, zoals in het Spoorwegmuseum in Utrecht.´

In rap tempo bouwde Lisa een grote collectie foto’s op. ´Ik doe het vooral voor mezelf. Ik bewaar alles, en soms laat ik er eentje afdrukken. Daarnaast deel ik veel foto’s via social media, bijvoorbeeld via @LisaFotografie op Instagram.´ Lisa woont in Westwijk. De vernieuwing van de Amstelveenlijn ontging haar dus niet. ´Ik heb niet echt veel van de bouwwerkzaamheden gefotografeerd´, zegt ze, ´maar de laatste tijd wel de prachtige nieuwe voertuigen en het opstelterrein. En de eerste proefritten. Dat was een mooi moment.´

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan de vernieuwing. Wat was voor jou het hoogtepunt?

´Ik denk wel die proefritten, maar ook de bouw van de verdiepte kruispunten. Heel bijzonder hoe dat is gedaan. En ze zijn prachtig geworden.´

Lisa van Andel in actie bij halte Westwijk.

Foto: Gé Dubbelman

Wat betekent de vernieuwing van de Amstelveenlijn voor jou persoonlijk?

´Ik gebruikte de afgelopen jaren bus 55 om op het werk te komen. Dus ik ben heel blij dat lijn 25 nu gaat rijden. Ik hoop weer op een goede verbinding, zonder uitval en vertraging, want daar hadden we met de oude lijn 51 natuurlijk mee te kampen.´

Wat herinner je je vooral uit de afgelopen jaren?

´De laatste rit van lijn 51! Ik was zo blij dat ik daarbij kon zijn, begin maart 2019. Toen de metro voor de laatste keer wegreed, moest ik een traantje wegpinken. Raar hè. Maar je bouwt er toch een band mee op.´

Als straks de vernieuwing van de Amstelveenlijn klaar is, hoop ik dat…

´… er weer een storingsvrije lijn is, waar we met z’n allen veel plezier aan gaan beleven.´

Heeft u vragen? Stel ze hier.

12 december 2020 | 08:30

Joop

eindhalte tram 25 bij Station Zuid:
De aanleg van een tunnel (Zuidasdok) gaat jarenlang enorme verkeersstagnatie veroorzaken, ook op de Parnassusweg, dus ook voor de tram. Waarom niet de tram door de Debussylaan (of heen door de Debussylaan en terug door de Mahlerlaan)?
*laat tram 5 zijn huidige route rijden (dus met halte aan noordzijde van A10, Strawinskylaan). Tram 5 moet sowieso ergens de A10 kruizen.
*Tram 25 en lijn 24 heenweg door Debussylaan. Halte op Gustav Mahlerplein en terug over Mahlerlaan. Debussylaan is niet te smal, aangezien er daar enkelspoor komt.
Voordeel: A10 wordt niet gepasseerd geen omweg voordat je bij Station Zuid arriveert.