Afbeelding
donderdag 1 augustus 2019

Raad je plaatje: Juweeltjes uit de Vervoerregio

Renske van Bers

Omdat het ook bij de Vervoerregio reces is, starten we deze zomer met de serie ‘Raad je plaatje: Juweeltjes uit de Vervoerregio’. Collega David Uiterwaal – overdag Programmamanager Investeringsagenda Smart Mobility, privé een verdienstelijk fotograaf – schoot prachtige plaatjes, waarbij het aan jou de vraag is welk juweeltje op de beelden te zien is. We horen het graag in de reacties!

Heeft u vragen? Stel ze hier.

5 augustus 2019 | 08:24

@Jan.Meeuwenberg.: Assentellers en CBTC zijn twee fundamenteel verschillende systemen. Het systeem dat bij de Utrechtse Uithoflijn wordt toegepast is een detectiesysteem ten behoeve van de overwegbeveiliging. Assentellers worden daarnaast ook gebruikt voor vaste blokbeveiligingssystemen, waarbij een voertuig wordt tegengehouden als het een stuk van het spoor dreigt te berijden waar zich al een ander voertuig bevindt.

Het systeem dat bij de NZL is toegepast lijkt wat op dat laatste, maar is veel flexibeler. Het creëert een virtuele ruimte achter het voorste voertuig, waar het opvolgende voertuig niet in terecht mag komen.

Zoals gezegd gaat het over totaal verschillende systemen. In Utrecht moet de electronica ervoor zorgen dat de overwegbeveiliging aan en uit gaat (wat nog niet helemaal lukt), terwijl het Amsterdamse systeem in bijna volledig automatische treinbesturing voorziet.

Overigens worden beide systemen wereldwijd erg veel toegepast, hoewel dat uiteraard niet opvalt als je enkel de Uithoflijn en de Noord/Zuidlijn met elkaar vergelijkt.

4 augustus 2019 | 22:50

Jan.Meeuwenberg.

@trolly: Ja dat is waar ook, dit soort onderwerpen maakt het interessant, de techniek die er zoal bij komt kijken om een Tram of Metro veilig te laten rijden. Het is blijkbaar niet een standard techniek, die dus overal wordt toegepast.

4 augustus 2019 | 20:57

@Jan.Meeuwenberg.: Kijk, dat valt me nou niet van je tegen. De NZL heeft geen assentellers, maar gebruikt zgn. CBTC (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Communications-Based_Train_Control), geleverd door Alstom.

Helemaal zonder slag of stoot werkt dat overigens niet, want het automatisch keren achter station Noord werkt een jaar na opening van de lijn nog steeds niet. Bovendien had het systeem ondertussen ook op de andere metrolijnen moeten functioneren.

Dat laatste zou nog wel eens een probleem kunnen worden bij de levering van de nieuwe serie metrostellen (M7), omdat die in tegenstelling tot de M5/M6 niet voorzien zijn van LZB, het oude beveiligingssysteem.

6 augustus 2019 | 23:47

Duco

@trolly
Ook bij de Noord/Zuidlijn wordt gebruik gemaakt van assentellers. Dit is bewezen techniek bij treinbeveiligingssystemen en werkt goed. Bij de tram kan dit problemen opleveren, omdat de vloer en de dingen die eronder zitten veel dichter op de baan liggen dan bij een normale metro of trein. Het kan daardoor gebeuren dat er een as teveel wordt geteld of juist te weinig, omdat de afstelling gevoeliger is. Hierdoor kan het systeem denken dat nog niet de hele tram voorbij is, of dat er een tweede tram in aantocht is.

4 augustus 2019 | 20:31

Jan.Meeuwenberg.

Natuurlijk wordt het bij Wikipedia keurig uitgelegd hoe een Assenteller werkt, en waar het voor dient.
Raar dat ze nu in Utrecht daar problemen mee hebben, en in Amsterdam zo ver ik weet niet,(of minder) (verkeerd merk in Utrecht?)

4 augustus 2019 | 11:33

@Eric:

?

4 augustus 2019 | 11:22

Eric

@Jan.Meeuwenberg.
Ja

4 augustus 2019 | 11:21

Jan.Meeuwenberg.

@Eric: ja ik had mijn fout al in de gaten toen het al verzonden was, dan is het niet meer te herstellen
Maar gelukkig spreek je het op de zelfde manier uit reiden of rijden dat scheelt, dan is gelijk duidelijk waar het over gaat. als mijn verhaal maar interessant is, daar gaat het om, Weet jij hoe een Assenteller precies werkt, daar ging mijn verhaal over.

4 augustus 2019 | 08:26

Alain

@Jan.Meeuwenberg
Interesting.

3 augustus 2019 | 23:40

Eric

@Jan.Meeuwenberg.
Reiden?????? Kom op, Jan..

3 augustus 2019 | 21:36

Jan.Meeuwenberg.

@trolly: nu even een heel ander verhaal (technisch) dat niet direct met de N/Z-lijn te maken heeft maar met de Uithoflijn en de techniek die misschien bij de N/Z-lijn overeen komt.
29Juli zouden ze eindelijk gaan reiden (in Utrecht), maar dat wordt nu weer 16 December, er zijn nog enkele problemen, een daarvan is dat de Assentellers niet bedrijfszeker zijn die als ik het goed begrijp nogal temperatuur gevoelig zijn, bij hoge temperatuur en vocht gaan ze in storing. De leverancier Bombardier is bezig met een aanpassing Bombardier hoopt de software voor alle Assentellers in September gecertificeerd te hebben om veilig te mogen rijden, bij een paar Assentellers is de nieuwe versie (5) al aangebracht. Van groot belang dat die Assentellers bedrijfszeker zijn i.v.m veilig kunnen rijden. Is er bij de N/Z-lijn ook sprake van die techniek. Bij de Uithoflijn is er volgens mij veel meer sprake van technische problemen, dus dat wordt nu 16December
Jammer niet 17December op mijn verjaardag.
Maar het zal heus wel een keer goed komen, ik heb al verschillende Trams proef zien rijden.
Trolly: vond je het dit keer wel interessant, of zeg je heeft niets met Amsterdam te maken, maar er komt veel bij kijken om die lijntjes aan te leggen, en te laten rijden (verantwoord)

3 augustus 2019 | 20:39

Best lastig zo’n afspraak, @Jan.Meeuwenberg.

3 augustus 2019 | 20:26

Jan.Meeuwenberg.

@trolly; Zo zie je maar weer dat de oude tijden meer aanspreken dan de nieuwe, heb je zelf de bouw van de lijn zelf wel gevolgd vanaf het begin? toen gebeurde er nogal wat, wat de moeite was om over te praten.
Wat verwacht je dat er nog zoal gaat gebeuren op OV gebied van Amsterdam wat we nog mee zullen kunnen maken? Op korte termijn.

3 augustus 2019 | 19:59

@bert van elswijk: Begin jij nou ook al over oude tijden? ?

3 augustus 2019 | 08:59

Gaat weer lekker, oude tijden herleven?

2 augustus 2019 | 19:52

@Alain: Jij wor nog veul ergerder.

2 augustus 2019 | 19:40

Alain

@trolly
Ha joh, jij en ik hebben nog veel meer jaren voor ons liggen. Ik snap de ouwe Jan. zijn nostalgisme en pessimisme richting de toekomst dan ook wel.

Ik hoop alleen dat ik niet zo word als ik eenmaal oud voorheen it’er ben.

2 augustus 2019 | 19:33

@Jan.Meeuwenberg.: Mooi, daar houd ik je aan.

2 augustus 2019 | 19:14

Jan.Meeuwenberg.

@trolly: Ik ben benieuwd naar een interessant onderwerp van jou, maar daar verwacht ik niet veel van.
Misschien is je wel opgevallen dat er (steeds minder) volgers voor een beetje humor zorgen en gezorgd hebben in al die jaren, maar ook werd en wordt er veel gezeurd om niets.
Ik persoonlijk vind de bouw activiteiten interessant en de technieken, niet het gekwebbel van sommige volgers. Maar ik denk dat we het wel zo’n beetje gehad hebben met eventuele interessante projecten in de toekomst, een eventuele Oost/Westlijn, of verlenging van de andere lijnen zal niet echt iets spectaculairs opleveren, dan wat we eerder hebben kunnen meemaken. Ik zal het verder niet meer hebben over de N/Z-lijn, die heb ik al genoeg de hemel in geprezen.

2 augustus 2019 | 18:36

@Jan.Meeuwenberg.: Hoe krijg je het toch telkens voor elkaar reacties te schrijven die, naast dat ze compleet off-topic zijn, op geen enkele manier aanhaken op wat degene op wie je reageert gezegd heeft.
Echt, regelmatige bezoekers weten ondertussen dat je erg genoten hebt van de ruwbouwfase van de noord/zuidlijn, en meer in het bijzonder van de vier tunnelelementen onder het Centraal Station en het IJ, en dat je dat feest graag nog eens mee zou maken.
Kennelijk realiseer je je niet, dat je door dat verhaal telkens te herhalen ervoor zorgt dat het anderen hier ondertussen enorm de neus uit komt.
Laten we afspreken dat je weer los mag gaan zodra het over tunnelbouw gaat, maar alsjeblieft Jan.: zet niet onder elk ander onderwerp eenzelfde soort reactie, want je maakt mij er niet blij mee — en hoogstwaarschijnlijk ben ik niet de enige.

2 augustus 2019 | 16:56

Jan.Meeuwenberg.

@Toer: Een lelijke brug, bagger toch een diepe sleuf waar in een weekend een al klaar liggende tunnel in geschoven wordt, als er daar ruimte voor is om de tunnel voor te bereiden.

Of met een paar stevige kranen de klaar liggende tunnel in de sleuf  laten zakken, weer een brug minder die onderhoud nodig heeft. Maar was het maar zo gemakkelijk.

Wat ze bij het IJ hebben gepresteerd was toch maar een topprestatie. 

2 augustus 2019 | 16:22

Gerard

@Toer Het gebruik van de brug is ook bedoeld voor vooral voetgangers als de lage brug geopend is voor de scheepvaart. Dan wil je de bus op het Tramplein toch wel halen.

2 augustus 2019 | 14:39

Remko

Als ik dit zo zie denk ik dat voor de keerlus van tram 26 ook een looping kan worden gebruikt ?

2 augustus 2019 | 14:22

Toer

In de praktijk gebruikt slecht een hele enkele voetganger die hoge boog.

Voor de fietsers is het heen en weer geslinger overigens ook niet ideaal, de brug is duidelijk uit een meer esthetisch dan functioneel opzicht ontworpen.

1 augustus 2019 | 14:55

Jan.Meeuwenberg.

Het lijkt wel een attractie in een pretpark, lekker hoog, niet te hopen dat er over het IJ zo’n hoge brug komt. Ik ben meer voor tunnels, maar dat is bij het IJ een verloren zaak heb ik begrepen. Erg jammer.

1 augustus 2019 | 13:33

Arnold Vooren

Het is de melkweg burg in Purmerend. De fotograaf heeft zijn auto voor mij weg gehaald. Ik zat in die minibus (121)

1 augustus 2019 | 12:07

Alain

@Marcel
Nou, dat dus.

Leuk idee, maar als ik een suggestie mag doen: maak een poll aan met mogelijke opties, laat mensen geheim stemmen en vertel de dag erna de uitslag. En degene die het het vaakst goed had, wint gratis tickets voor de Oost/Westlijn.

?

1 augustus 2019 | 11:53

Marcel

Melkwegbrug in Purmerend 

Wil je dit bericht delen?