Afbeelding
dinsdag 2 april 2019

Pulse krijgt pootjes op busplatform Noord

Renske van Bers

Het toekomstige gebouw Pulse is moeilijk te missen bij station Noord. Sterker nog: de torens hellen straks over het station heen. Des te leuker dat zowel Pulse als het station uit de koker van het gerenommeerde Benthem Crouwel Architects afkomstig is. We gaan langs bij architecten van dit bureau, Heymen Westerveld en Femke Tophoven, die meer over hun ontwerp van Pulse vertellen.

Ondanks het feit dat Benthem Crouwel Architects over de hele wereld projecten uitvoert en ze ook het ontwerp van de Noord/Zuidlijn voor hun rekening namen, was het niet vanzelfsprekend dat het bureau ook ‘Pulse’ zou ontwerpen. Heymen: “Nee hoor, zo gaat dat zelden in de wereld van architecten. Vaak doe je samen met andere bureaus mee aan een inschrijving en is het de vraag wie het wordt. Samen met de opdrachtgever (WONAM) hebben wij deze tender op basis van verschillende items gewonnen en zijn wij met het daadwerkelijke ontwerp eind 2014 gestart. Dat het gebouw zo dicht op een ander, door ons ontworpen gebouw – station Noord – staat, vinden we overigens wel heel leuk.”

819_Pulse_N25

Op kavel 3N4 ontwikkelt WONAM - naar het ontwerp van Benthem Crouwel Architects - twee woontorens met 219 middenhuur-woningen. Naast deze huurwoningen komen er ook horeca voorzieningen, een expositieruimte (Kunsthal Amsterdam) en twee kantoorlagen. Pulse heeft een oppervlakte van 25.000 M2 en de hoogste toren van het complex wordt ruim 70 meter hoog.

Meerdere functies

Niet alleen de plek – dichterbij een metrostation wonen kan bijna niet – is bijzonder, ook de functie van het gebouw is speciaal te noemen. Heymen: “De twee torens bieden als het af is in 2020 een mix van werkruimtes, huurwoningen, horeca en expositieruimtes. Eigenlijk hoef je straks niet meer met de metro naar de binnenstad, je vindt hier alles binnen handbereik.” Naast Pulse wordt er ook nog een grote bioscoop gebouwd, dus ook voor een film hoef je niet meer naar het centrum. Femke: “Zowel Pulse als de bioscoop maken deel uit van een groter plan, waarbij de gebiedsontwikkeling van Noord centraal staat. Dit specifieke gebied wordt CAN – Centrumgebied Amsterdam-Noord – genoemd en wordt getransformeerd tot een nieuw stedelijk centrum met circa 6.000 woningen en diverse voorzieningen.”

819_Pulse_N20

Heymen: “Het maken van de fundering kostte overigens nog best wat tijd en hoofdbrekens. Op deze plek hadden we te maken met een ‘zwakke’ tweede zandlaag, waardoor er meer palen in de grond geplaatst moesten worden voor een goede fundering.”

Toegangspoort

Noord zit dus behoorlijk in de lift, maar wat maakt juist het gebouw Pulse tot een bijzondere aanwinst voor CAN? Heymen: “Buiten het feit dat de plek en multifunctionaliteit bijzonder is, zijn we trots op het feit dat het gebouw samen met de te ontwikkelen woontorens aan de westzijde van het station Noord, als ‘toegangspoort’ tot Amsterdam fungeert. We hebben in ons ontwerp ook veel rekening gehouden met de geluidsoverlast die het OV-knooppunt en de autowegen met zich meebrengt. Zodoende hebben we in het ontwerp een soort serres als balkon aangebracht, waardoor bewoners niet alleen een buitenruimte hebben, maar door de plaatsing ook minder geluidshinder zullen hebben. Femke vervolgt: “Ook bijzonder is dat het gebouw energetisch is; dat houdt in dat Pulse meer energie oplevert, dan dat het verbruikt. Dit hebben we bewerkstelligd door zonnepanelen op de gevel te plaatsen.”

819_Pulse_N21

Heymen: "Ik ben ook heel benieuwd hoe de sfeer straks in het gebouw en de appartementen is. Je kunt veel op papier uittekenen, maar dit zijn van die zaken die toch altijd spannend blijven.”

Binnenin

En met alleen het ontwerp voor de buitenkant zijn de architecten er nog niet. Heymen: “Zeker niet! Je probeert een gebouw ook zo te ontwerpen dat er een mooie lichtinval binnenin is, dat het aangename ruimtes worden om in te verblijven. En uiteraard dragen we zorg voor alle installaties en technische ruimtes die geplaatst en gebouwd moeten worden, zodat Pulse straks kan fungeren als woning, kantoor, horeca en museum. Dus ook daar lag voor ons een uitdaging.” Femke: “In het ontwerp houd je daarnaast rekening met brandveiligheid. Het zijn misschien zaken waar je niet snel aan denkt als je naar een artist impression van een gebouw kijkt, maar die onontbeerlijk voor een  ontwerp zijn.”

Euroscoop-in-Amsterdam-Noord-e1528811792508

En de toekomstige bioscoop.

Spannend

Gaan Femke en Heymen regelmatig langs om te kijken hoe de bouw Pulse vordert? Heymen: “Het zou vaker kunnen, maar ik ga toch met enige regelmaat een kijkje nemen. Het blijft mooi om te zien hoe iets wat eerst alleen in ons hoofd bestond, langzaam maar zeker tot leven komt. En ik ben ook heel benieuwd hoe de sfeer straks in het gebouw en de appartementen is. Je kunt veel op papier uittekenen, maar dit zijn van die zaken die toch altijd spannend blijven.” Femke knikt bevestigend: “Ik heb er alle vertrouwen in, maar het is wel een belevenis om straks zelf in een door jou ontwerpen gebouw rond te lopen.”

Heeft u vragen? Stel ze hier.

6 april 2019 | 22:14

johan siemons

@Herman…..oh , nou heb ik het toch gelezen ! en mijn respect voor goede architectuur ….daar weet u inderdaad niets van 🙂

6 april 2019 | 18:54

Jan.Meeuwenberg.

@Herman: Ach wat is overlast? Ik denk dat tijdens de bouw van de N/Z-lijn in het centrum van Amsterdam wel meer overlast was, en dat in zoveel jaar. nu zullen veel mensen die (echt) overlast hebben gehad van die overlast, wel beseffen dat het wel veel moois heeft opgeleverd, dat die overlast wel ergens goed voor was. En wat de een mooi en geslaagd vind van bouwwerken, daar kan een ander natuurlijk anders over denken natuurlijk. Ik persoonlijk zou het Pulse gebouw mooier vinden met lichtere stenen, maar iemand anders kan en mag er natuurlijk anders over denken (over smaak valt niet te twisten en alles went) maar om er nou over te gaan zeuren vind ik overdreven, ik ga nu nog niet zeuren misschien ga ik dat later wel doen in het bejaardenhuis, ik hoop het niet )

Er komt tenminste veel tot stand in Amsterdam, nu nog meer mooie Metrolijnen, zoals een Oost/Westlijn, maar dan zal daar ook wel weer veel over opgemerkt worden (het woord zeuren hou ik niet zo van) in Amsterdam gebeurt er tenminste veel, (wat mensen al gouw zeggen) van ons belastinggeld.

6 april 2019 | 18:19

Herman

@johan siemons
Als u vindt dat “gemopper” op deze site geen zin heeft, wat doet u hier dan nog? Dat u mijn commentaar gemopper vindt is puur een mening, net als dat ik uw reactie maar het gemopper van een vervelende zeurpiet vindt. Het is duidelijk dat u niets om architectuur geeft. Maar kunt u zich misschien enigszins verplaatsen in iemand die dat wel doet?

Ik woon vlakbij al deze gebouwen, en loop er bijna dagelijks langs. Omdat ik overlast ervaar van de bouwwerkzaamheden vind ik het extra belangrijk dat er vervolgens iets moois komt te staan, na al die overlast. Dat er buiten de gegane paden wordt gedacht, en niet de zoveelste saaie ongeïnspireerde blokkendoos wordt neergezet. Aangezien bewonersinspraak tegenwoordig niet bestaand is, lijkt dit mij een prima medium om mijn mening te geven over enkele ontwerpkeuzes.

Als u last heeft van mijn reacties, hoeft u ze ook niet te lezen. U kunt dan denken: “Herman post iets. Dat hoef ik niet te lezen.” Echt niet zo moeilijk allemaal. Probeert u het eens!

6 april 2019 | 16:23

johan siemons

@Herman….geachte herman . gaat u op eigen kosten de bios – en met toestemming van de eigenaar – afbreken ? wat heeft gemopper op deze site nou voor zin ? 🙂

6 april 2019 | 10:18

Herman

@n-evo Helemaal mee eens! 

IJburg krijgt een landmark (het Sluishuis), maar Noord moet het met deze derderangs ontwerpen doen. Visie en lef ontbreken echt totaal.

Als Benthem Crouwel zo’n mooi metrostation kan ontwerpen, dan moet het toch ook mogelijk zijn om met iets mooiers op de proppen te komen voor de omgeving?

En die bioscoop is natuurlijk wel echt het toppunt van nietszeggendheid en saaiheid, nog even los van dat ie letterlijk als een postzegel ingeklemd zit tussen de omliggende wegen. Dat maakt ‘m alleen nog meer aanwezig. Gelukkig gaat aan de oostkant dan nog het Waddenwegviaduct neer…

4 april 2019 | 14:16

n-evo

Na zoveel aandacht aan de metrostations besteed te hebben lijkt deze passie te ontbreken voor de omgeving.

Ik moet de persoon nog tegenkomen die te spreken is over de massieve blokken boven de ingangen van Station De Pijp. Ze vallen alleen op omdat ze zo mistaan in de omgeving. En het gebied rondom Noord waar juist ruimte is voor iets bijzonders moet het met deze 13-in-een-dozijn-ontwerpen doen. De hoogbouw is niet lelijk, maar brengt de stad ook weinig nieuws als je kijkt naar wat er in Nieuw-West, IJburg en omgeving Spaklerweg/Overamstel gebouwd wordt of net is neergezet. Over de bioscoop zeg ik maar niks.

Een paar mooie eye-catchers moet hier kunnen toch? Iets van afwisseling.

Wil je dit bericht delen?