maandag 21 oktober 2019

Project de Entree: Omleidingen tussen 21 okt en 14 nov

Renske van Bers

Van 21 oktober tot en met 14 november vinden er – in het kader van een overzichtelijk, mooi en veilig stationsgebied – ingrijpende werkzaamheden aan de centrumzijde van het Centraal Station plaats. Er wordt gestart met de eerste grote tramwerkzaamheden: het vernieuwen van de sporen op de Martelaarsgracht en het kruispunt met de Prins Hendrikkade. Vandaag meer over de omleidingen die hier vanaf vandaag het gevolg van zijn.

Wat er precies op de planning staat: Eerst zullen er grond, beton, asfalt en de oude tramsporen worden verwijderd. Daarna storten de bouwers beton voor de trambaan waarop de nieuwe sporen komen. Tot slot volgt het  asfalt en de bestrating. De tramwerkzaamheden zijn van 21 oktober tot en met 14 november. Daarna zijn de bouwers nog  tot en met 22 november onder andere aan het werk met het aanhelen van de bestrating bij het kruispunt Prins Hendrikkade-Damrak-Middentoegangsbrug.

Project De Entree zorgt voor een overzichtelijk, mooi en veilig stationsgebied . Foto Wiebke Wilting

Routes wijzigen

Naast geluidshinder zullen door door deze werkzaamheden auto-, fiets- en looproutes wijzigen en trams een andere route via het Damrak rijden ze stoppen alleen aan de kant van het Koffiehuis. Kijk voor informatie over de gewijzigde tramroutes op www.gvb.nl.

Auto-omleiding van 21 oktober tot en met 14 november

De Martelaarsgracht is afgesloten. Autoverkeer mag tijdelijk vanaf de Raadhuisstraat, naar de Nieuwezijds Voorburgwal en Spuistraat.

Fietsomleiding 21 oktober tot en met 14 november

De Martelaarsgracht en de doorgaande fietsroute over de Prins Hendrikkade zijn afgesloten.

Looproutes

Al vanaf 30 september is de oversteek voor het Victoria hotel dicht voor werkzaamheden op het kruispunt Prins Hendrikkade-Damrak-Middentoegangsbrug. Dat duurt tot en met 22 november.

Metro-uitgang Centrum (die op de brug uit komt) is afgesloten van 30 september tot en met 14 november.

De loopruimte op de Middentoegangsbrug en langs het werkterrein is een stuk beperkter dan normaal. Als je in de buurt van de Zeedijk of de Nieuwendijk moet zijn, is omlopen via een van de andere bruggen sneller.

Van 21 oktober tot en met 14 november is ook de oversteek op de Prins Hendrikkade over de Martelaarsgracht afgesloten.
De looproute tussen CS naar het Damrak, inclusief de oversteek voor het Victoria hotel is vanaf 23 november weer open.

Laden en lossen

Van 21 oktober tot en met 14 november is de Martelaarsgracht afgesloten. Laad- en losverkeer voor Martelaarsgracht, Nieuwendijk en Spuistraat rijdt aan via de Raadhuisstraat en de Nieuwezijds Voorburgwal.

Verwijderen 4 bomen

Langs het water op het Stationsplein (aan de westkant) verwijderen de bouwers op 23 oktober 4 bomen. Er rijden dan geen trams dus er is een veilig werkterrein. Voor de tramwerkzaamheden van begin 2020 moeten de bomen echt weg. De stammen frezen we af tot maaiveld. De grote monumentale iep wordt behouden. Aan het einde van het project komen meer bomen terug dan we totaal weghalen.

Meer info? Check de site van de gemeente.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

22 februari 2020 | 15:49

johan siemons

aan jan m.

jan , ik heb dit van jou gevonden door onderaan de “basispagina” op “meer berichten” te klikken . daar komt een zee van items tevoorschijn . en daar stond/staat jij dus ook tussen op eind oktober 2019 . dáár had je jouw ei kwijt gekund .

4 februari 2020 | 12:07

Ronald

@johan siemons

Volgens mij valt de Entree niet onder de Vervoerregio, maar is het een project van de Gemeente Amsterdam.

Op de volgende site kun je alles vinden:

https://www.amsterdam.nl/projecten/entree-vernieuwing/

4 februari 2020 | 09:57

johan siemons

dit project is ons eind oktober 2019 via deze website gemeld . toen sprak men over het verbeteren van de kruising martelaarsgracht en de prins hendrikkade . de verdere realisering van “het entree” werd niet verder besproken . maar kijken wij naar de erbij getoonde foto dan is de getoonde wateringreep al aardig gevorderd. in het verleden werden er bij besproken activiteiten toelichtingen gegeven over het verloop . voelt er nu niemand van de voorlichters is aangesproken om een verdere toelichting over de finalisering van “de entree” te geven ???  inclusief de fietsenstalling ! 

13 november 2019 | 15:20

n-evo

Bedankt voor de reactie. Ik hoop in ieder geval dat de continue files van trams verleden tijd zijn omdat er telkens maar één tram per wit licht werd gedoseerd.

13 november 2019 | 14:28

n-evo

@Iris Het antwoord is mij niet helemaal duidelijk. Het kruispunt Prins Hendrikkade/Martelaarsgracht bevindt zich toch de westkant van de Prins Hendrikkade? Komen daar nu wel of geen stoplichten?

13 november 2019 | 15:07

Iris van Gelder

@n-evo Er komen wel weer stoplichten.

12 november 2019 | 16:38

n-evo

@VRA Zou mijn vraag over de verkeerslichten nog beantwoord kunnen worden? 🙂

“Komen er weer stoplichten te staan voor tram en fietsers bij de kruising Prins Hendrikkade/Martelaarsgracht of worden die definitief verwijderd? Uit de schetsen word ik niet echt wijzer. Alvast bedankt!”

13 november 2019 | 12:39

Iris van Gelder

Er komen weer stoplichten i.v.m. de drukke tramroute en de vele fietsers.
Bij de ontwerpen Prins Hendrikkade west geldt als uitgangspunt dat het kruispunt vrij geregeld blijft t.b.v. doorstroming en verkeersveiligheid.

8 november 2019 | 18:50

Sebastiaan

@Joost. Ik heb ooit eens begrepen dat men ervoor gekozen heeft beide keerlussen zowel oost als west, afgaand over de middentoegangsbrug te laten lopen. Dit zou overzichtelijker en veiliger zijn voor voetgangers welke tussen de twee tramsporen op de brug lopen. Dit heeft inderdaad wel het gevolg dat bij de westelijke keerlus het tramverkeer elkaar moet kruisen.

8 november 2019 | 16:25

Joost

Ik heb net naar de bouwwebcam  Prins Hendrikkade- Martelaarsgracht gekeken. Het valt mij op dat bijna alle tramkeerlussen in Amsterdam tegen de wijzers van de klok in gaan. Maar de keerlus tussen Martelaarsgracht en Stationsplein rijdt met de wijzers van de klok mee. Op de webcam zie je dat de ene tram op de andere moet wachten omdat de trams  richting  Stationplein de trams richting Nieuwezijds moeten kruisen, normaal op een druk kruispunt. In het verleden heb ik enkele keren een file van trams op de Nieuwezijds richting Stationsplein gezien. Na deze verbouwing zal het de komende twintig jaar niet meer veranderen. Maar is het niet handiger als de trams op deze keerlus ook in tegenwijzerrichting rijden? Dan vervalt het kruisen van trams en op het Stationsplein staan de trams dan met de (rechter-)deuren naar de reizigers die uit het station komen. Wie kan iets vertellen over deze keuze? Bedankt.

31 oktober 2019 | 09:21

johan siemons

……..en de trams rijden weer hun rondjes alsof er niets is gebeurd……….

28 oktober 2019 | 17:54

n-evo

Vraagje aan de redactie: komen er weer stoplichten te staan voor tram en fietsers bij de kruising Prins Hendrikkade/Martelaarsgracht of worden die definitief verwijderd? Uit de schetsen word ik niet echt wijzer. Alvast bedankt!

23 oktober 2019 | 15:52

Jan.Meeuwenberg

@JM Pierre Cuypers zal in zijn tijd ook wel veel complimenten hebben gehad, maar mij viel nu (weer) op dat het Centraal Station wel echt een mooi gebouw is net als het Rijksmuseum. Vroeger wist men echte mooie kunstwerken te maken. Van Centrale Stations werd vroeger werk gemaakt.

23 oktober 2019 | 09:55

johan siemons

@johan siemons……..

gebleken .

23 oktober 2019 | 09:54

johan siemons

@JM…………
ja , ja . alleen die schitterende luchter(s) zal er niet zijn . die is onvindbaar geleken . snik , snik !

23 oktober 2019 | 00:04

JM

@Jan.Meeuwenberg Wat een openbaring na 130 jaar. Jammer dat Pierre Cuypers je compliment niet meer persoonlijk in ontvangst kan nemen.

22 oktober 2019 | 18:58

Jan.Meeuwenberg

Wat wordt het prachtig daar bij he CS als het uiteindelijk zo wordt als op de bovenste foto.

En het Centrale Station is ook een juweeltje, echt een mooi gebouw.

22 oktober 2019 | 16:33

Remko

Ik vind het erg leuk dat de werkzaamheden via cameras te volgen zijn. Wat ik jammer vind is dat er wat weinig details worden verstrekt op de webpagina’s van De Entree over planning, technische uitleg en voortgang. Dat was met de NoordZuidlijn beter. @Sebastiaan, weet jij andere bronnen om te raadplegen? 

22 oktober 2019 | 10:23

Ger Lange

De werkzaamheden op het kruispunt Martelaarsgracht zijn te volgen op een webcam: https://www.bouwwebcam.nl/amsterdam/cam2/

De werkzaamheden op het Prins Hendrikplantsoen: https://youtu.be/1phWWCgzXgM

22 oktober 2019 | 09:43

n-evo

Bedankt voor het uitgebreide antwoord Sebastiaan, wie weet is dat het inderdaad.

We blijven in ieder geval al bijna 20 jaar lekker heen en weer jojoën tussen grootschalige werkzaamheden en tijdelijke situaties.

21 oktober 2019 | 21:32

Sebastiaan

@n-evo,

Ik denk dat dat te maken heeft met de complexiteit van het werk op het stationsplein west. De huidige werkzaamheden aan de trambaan duren 10 dagen, in deze tien dagen is men ook bezig met werk aan nieuwe kade stationsplein west, de huidige kade is te zwak om nieuwe SP-W te dragen. De werkzaamheden SP-W volgend jaar duren langer dan tien dagen. Bet lijkt mij dat hierom is gekozen dit niet gelijktijdig uit te voeren om zo hinder te minimaliseren. 

Daarbij heb ik ooit geleerd dat langduurig werken aan tramsporen niet gewenst is in de winter omdat dan de meeste reizigers gebruik maken van de tram, dit wil men dan liever in de zomer doen als minder reizigers de tram nemen.

Hoop dat ik je vraag heb kunnen beantwoorden

21 oktober 2019 | 18:32

Jan.Meeuwenberg

@johan siemons: Ja de bodem van een spaarpot kan in het zicht komen op een gegeven moment, maar men is lekker bezig in Amsterdam om er wat van te maken.

21 oktober 2019 | 17:58

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg………in het afgelopen weekend stond in het parool een artikel met een opsomming van werkzaamheden (op straat) die worden afgelast en/of uitgesteld om budgettair ruimte te krijgen voor zaken – zoals de walkanten – die persé moeten hersteld/verstevigd .

21 oktober 2019 | 17:53

Jan.Meeuwenberg

@johan siemons: Wat het budget betreft, ik vraag me af hoe al die projecten gefinancierd kunnen worden, er gebeurt nogal wat de laatste jaren in Amsterdam, verschillende parkeergarages, opknappen van straten, en veel meer. De N/Z-lijn die al 3,1 miljard heeft gekost, in hoeveel tijd wordt dat betaald? Nu zal Amsterdam niet alles zelf hoeven te betalen ,maar het gaat wel over veel geld al die projecten. Ik zal wel eens een lijst willen zien van al die projecten met de kosten erbij en wie dat betaald. Rijksgeld, Provincie bijvoorbeeld. en wat Amsterdam zelf moet ophoesten.

21 oktober 2019 | 14:37

johan siemons

@n-evo….budget ?

21 oktober 2019 | 14:33

n-evo

@Sebastiaan Yes dát het gaat gebeuren weet ik. Het werk gebeurt nu alleen opgeknipt in fases. M’n vraag is waarom er vanaf dit moment niet in één keer wordt doorgepakt om de hele westkant van het stationseiland zoveel mogelijk van A tot Z klaar te krijgen.

21 oktober 2019 | 13:01

Sebastiaan

@n-evo,

Dat gaat ook gebeuren, het project ‘De Entree Amsterdam’ zal het gehele stationsgebied tussen CS en Centrum vanaf de Droogbak (west) tot aan ode brug (oost) herinrichten. 

Ik heb begrepen dat er nu wordt er gewerkt aan de kruising martelaarsgracht, begin volgend jaar aan de kruising damrak, direct opgevolgd door Stationsplein west en in 2021 stationsplein oost. Het gehele project moet klaar zijn in 2023. 

21 oktober 2019 | 11:47

n-evo

Het is een gebed zonder end het Centraal Station en omgeving.

Gewoon uit interesse: waarom wordt er niet gelijk doorgepakt tijdens of na deze werkzaamheden en de hele westkant van het stationseiland opnieuw ingericht naar de uiteindelijke situatie?