Afbeelding
dinsdag 24 september 2019

Programma van eisen OV Zaanstreek-Waterland vastgesteld

Hedy Luchtmeyer

De Vervoerregio bereidt een aanbesteding voor van het openbaar busvervoer in Zaanstreek-Waterland per 2021. Onlangs is het programma van eisen vastgesteld door het dagelijks bestuur. Wat betekent deze nieuwe mijlpaal? En wat kan de reiziger straks aan veranderingen verwachten? Herman Brüheim, concessiebeheerder bij de Vervoerregio, vertelt er meer over.

Herman, neem ons even mee, wat is een programma van eisen ook alweer?

“In het programma van eisen staan de eisen die wij aan de toekomstige vervoerder stellen om de kwaliteit van het openbaar vervoer in de concessie Zaanstreek-Waterland te waarborgen. Bijvoorbeeld de verplichte verbindingen die de vervoerder moet bieden, de frequenties en de maximale loopafstanden tot de haltes. Het gaat hierbij om de eisen waaraan minimaal moet worden voldaan maar we dagen de vervoerder uit om méér te bieden.”

En is dit programma van eisen nu helemaal definitief?

“Bijna, het dagelijks bestuur heeft deze versie vastgesteld. Nu worden het PvE en de reactienota nog ter bespreking voorgelegd aan de regioraad van 15 oktober en aan de Adviescommissies Zaanstreek en Waterland en de Reizigers Advies Raad op 10 oktober, zodat het dagelijks bestuur van de Vervoerregio op 31 oktober tot een definitief besluit kan komen.”

Wat kan de reiziger in Zaanstreek-Waterland straks aan verandering verwachten?

“De reizigers zijn over het algemeen heel erg tevreden over het huidige openbaar vervoer in Zaanstreek-Waterland. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de OV klantenbarometer, waarin de concessies Zaanstreek en Waterland hoog scoren. Daarom hebben we in het programma van eisen de huidige lijnvoering als basis gehouden en leggen we daarnaast een aantal nieuwe accenten. Ook hebben we wensen meegenomen die uit de burgerparticipatie en inspraak naar voren zijn gekomen. Reizigers, inwoners en belangengroepen hebben in dit traject hun wensen met betrekking tot het openbaar vervoer aan de Vervoerregio kunnen meegeven.”

Herman voor EBS-bus.

Welke wensen zijn er zoal meegenomen?

“Bijvoorbeeld de wens om de bussen tussen Wormerveer, Neck en Jisp langer te laten doorrijden, tot 23.00 uur in de avond. Ook zullen nieuwe woongebieden met meer dan 250 woningen met openbaar vervoer worden ontsloten. Daarnaast zijn er aangenomen moties in het programma van eisen verwerkt, zoals het behoud van twee directe buslijnen van Edam-Volendam naar Amsterdam CS in de eerste twee jaar van de nieuwe concessie. En in de spits rijden vanuit Landsmeer en Oostzaan straks minimaal vier in plaats van twee ritten per uur. Alle reacties en wensen die de Vervoerregio heeft ontvangen zijn gebundeld en beantwoord in de reactienota, die ook is vastgesteld.”

Zijn er ook wensen die niet zijn overgenomen?

“Ja, we hebben bijvoorbeeld een aantal reacties gehad over lijn 69, die parallel rijdt aan de spoorlijn tussen Zaandam en Wormerveer. Deze lijn wordt niet verplicht voorgeschreven want dit gebied wordt dus al door openbaar vervoer bediend. Het staat de vervoerder overigens wel vrij om deze lijn alsnog aan te bieden.”

 Wat wordt de grootste uitdaging met deze aanbesteding?

“De grootste uitdaging en verandering wordt de instroom van zero emissie voertuigen. Nu rijden er vijf zero emissie bussen in de Zaanstreek en tien in Waterland. Met deze aanbesteding maken we een enorme stap in de transitie naar zero emissie openbaar vervoer en zal straks minstens 80% van de bussenvloot uitstootvrij moeten zijn.”

Dat is een hele opgave. Hoe gaat de invoering van zoveel elektrische bussen in zijn werk?

De Vervoerregio selecteert samen met de gemeenten en Liander de meest geschikte oplaadlocaties voor de vervoerder. Als Vervoerregio brengen we alle betrokken partijen bijeen en maken we de ontwerpen van deze laadlocaties zodat alles op tijd klaar ligt voor verdere realisatie door de vervoerder. Wanneer de vervoerder geselecteerd is, kan deze aangeven welke locaties hij wil gebruiken en worden de locaties aangelegd.  ’

Wat gaat de reiziger merken van zoveel nieuwe zero emissie bussen?

“De reiziger merkt hier in principe weinig van want zero emissie bussen hebben geen invloed op de dienstregeling. Wel zijn deze bussen een stuk stiller en daarmee comfortabeler. En ze hebben natuurlijk geen uitlaatgassen meer. Dat is een groot voordeel.”

Wat wordt de volgende stap in deze aanbesteding?

“Begin november komt het bestek op de markt en kunnen vervoerders een bieding opstellen. Dit kan tot 27 maart 2020. Daarna gaan we alle biedingen beoordelen. Vóór de zomer van 2020 is dan de uiteindelijke gunning van de concessie voorzien.”

Benieuwd naar het programma van eisen en de Reactienota? Kijk dan hier voor meer informatie