Afbeelding
donderdag 27 juni 2019

Poll: Welk project/onderwerp vind jij het meest interessant om te volgen?

Renske van Bers

Inmiddels heeft Wijnemenjemee.nl zo’n 11 maanden geleden een doorstart gemaakt onder de vleugels van de Vervoerregio Amsterdam. We zijn benieuwd welke projecten en onderwerpen jij het meest interessant vindt om te volgen. Mocht er een onderwerp ontbreken, dan horen we het graag in de reacties. Laat je het ons weten?

Heeft u vragen? Stel ze hier.

26 maart 2021 | 10:29

datje

dfff

7 juli 2019 | 23:50

toemie

Ik heb deze comments even laten liggen, ff een weeekje laten marineren. Helaas geen n-evo tot vandaag, maar natuurlijk zijn Herman Trolly & Alain weer vroeg van de partij.

Qua gedachtengang zijn wij volgensmij al zo ver de tijd in dat ik vrees dat sommige politici die ja/nee zeggen tegen tunnels onder Amsterdam, beter af zijn met onze comments lezen dan dat ze hun eigen studies verrichten.

Gelukkig vind ik dat geen van jullie argumenten nergens op slaan of moeilijk te begrijpen zijn. We komen namelijk allemaal vanuit verschillende standpunten en dat is behoorlijk te merken.

Nu aansluitend op de NZ Purmerend Volendam & Marken achtige discussie, ben ik van mening dat purmerend marken en volendam op één lijn te laten rusten best een lastig idee is.

Al kan ze deze reizigersstroom praktisch gewoon aan denk ik dat het ‘m  hierbij wel gevoelig ligt op de impact van de tussenstops en de doelgroepen die worden vervoerd tussen CS en bijv Volendam.

Ik denk gelijk al aan het deel verloren busvervoer mocht de NZ lijn er komen, tenminste het meerendeel ervan. Want ik zou het namelijk niet zo zien zitten om elke dag van werk naar huis en vice a versa een metrostel te delen met een hele groep toeristen. (wat nu al gebeurt op lijn 316-19 als ik me nu niet vergis)

Ik denk namelijk echt dat we meer hebben aan een NZ naar schiphol en een OW-Lijn tussen Geuzenveld-Weesperplein-Ijburg en evt. een tak naar Almere, dan ooit het busaanbod vervangen door metro of lightrail in de komende 15 jaar, Zaandam is voor mij toch een beter optie om ons metronetwerk (Noordelijk) te laten vertakken dan purmerend of volendam etc. Laten we liever klagen over hoe meer we zouden hebben aan het ONVERMIJDELIJKE sluiten van die ring!!!!!!!!

7 juli 2019 | 18:01

j.siemons

@n-evo

ik merk het al . qua “kennis” zit ik in/op de engelenbak , hoog achterin de schouwburg . maar dank voor het bijpraten . ik had een totaal andere inschatting van de rotterdamse “metro” . en dan nu in amsterdam…op naar een doelmatig netwerk 🙂

7 juli 2019 | 16:15

n-evo

@j.siemons Op het stukje tunnel rondom Blijdorp en de netkous in Den Haag na zijn geen van de uitbreidingen van het Rotterdamse metronetwerk echt “metro” geweest. Ze hebben daar bestaande spoorlijnen losgekoppeld en aangesloten op de metro, waar nu via een sneltram-achtige constructie overheen gereden wordt.  Veelal met gelijkvloerse overgangen op het maaiveld. De voertuigen waar ze in Rotterdam mee rijden zijn dan ook gebaseerd op het tram-/lightrailplatform van Bombardier i.p.v. het metroplatform. Dat alles is aanzienlijk goedkoper dan een compleet nieuwe metrolijn aanleggen.

Amsterdam heeft helaas amper of geen spoorlijnen die zich echt voor ombouw naar metro uitlenen. Railverbindingen naar Hoofddorp, Schiphol, Haarlem, Zaandam en Almere (om maar wat te noemen) zijn allemaal integraal onderdeel van het landelijke hoofdrailnet. Het zijn dus geen takken die relatief eenvoudig losgekoppeld kunnen worden.

5 juli 2019 | 18:03

Jan.Meeuwenberg.

@j.siemonsJa dat vraag ik me ook af, er gebeurt nog al veel de laatste jaren in Amsterdam , dan bedoel ik alleen al het OV werk, nou betaalt het rijk natuurlijk ook veel mee, maar hoeveel geld zal Amsterdam op de begroting hebben staan voor al die projecten zoals nu bij Zuid-as en veel meer De N/Z-lijn heeft ook nogal wat gekost. Toch wel goed dat er blijkbaar veel geld vrijgemaakt kan worden voor al die projecten, en dan hebben we ook nog niet eens over het project voor al die fietsenstallingen. Amsterdam knapt er natuurlijk wel van op.

5 juli 2019 | 15:24

j.siemons

@Jeroen

met die uitbreidingen begint het op het rotterdamse metro-net te lijken . alleen…waar haalt “amsterdam” het geld vandaan ? en waar heeft rotjeknor al dat geld in het verleden kunnen aanboren ? op de vvd hoef je niet te rekenen , die zijn alleen maar voor de auto ! en op de “haagse” pot met geld zou heel nederland meebetalen aan het amsterdamse avontuur .

5 juli 2019 | 01:17

Jeroen

Tja, de verlenging van de NZL naar Purmerend zal vooral in het spitsuur een welkome verbinding zijn, maar het zou, in theorie, interessanter worden als er nog een verlenging naar Volendam en zelfs Marken zou volgen. Vrijwel alle toeristen die ik spreek in mijn werk gaan daarnaartoe. De vraag is alleen of men in die dorpen wel op zo’n directe verbinding zit te wachten, het zou er nog drukker kunnen worden. 

Toch moet de metro regionaal gaan, op sommige stukken: Schiphol, Hoofddorp, Nieuw Vennep; Almere; Zaandam en Zaanse Schans via de Westhavenweg.

Binnen in de stad lijkt me een Westlijn van CS naar het Anne Frank Huis, de Baarsjes, OLVG West en Osdorp me een prima insteek voor een route. De ontwikkeling in het Sloterdijk-gebied vraagt om een verlenging van de Ringlijn. 

Ik voorzie wel dat er in de toekomst gaat worden gekeken naar het ondergronds brengen van de sporen en snelwegen in het westelijke deel van de stad tbv woningbouw. Op dit moment ben ik bezig met een boekje over Amsterdam, en daarin komt een essay dat is gebaseerd op Subway Odyssey van Paul Theroux (online op de site van New York Times). Een karaktereigenschap van vrijwel alle eindstations van de Amsterdamse metro, op Gaasperplas na, is dat ze lijken te smeken om verlenging – ze liggen niet op logische locaties voor een eindstation. Het verondergrondsen van de spoorbanen kan een reden zijn om meteen de metro te gaan verlengen. 

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

4 juli 2019 | 10:13

Herman

@Alain Op de man spelen? Prima, bij dezen:

Volgens mij moet je gewoon lekker de politiek in, want er komt geen zinnig woord uit! ?

3 juli 2019 | 15:38

SKC SHG

Ahh, de vriendschap tussen Alain en Trolly is definitief bekoeld. Ik steek even een kaarsje aan….

1 juli 2019 | 19:31

Alain

@trolly
Lees je überhaupt wel wat ik post? Geen wonder dat je niet snapt wat ik bedoel, als je niet goed leest. Niemand geeft hier een pleidooi voor de werkelijkheid, en ik al helemaal niet. En een beetje doen alsof ik niet weet hoe het hier werkt, terwijl ik iedere dag gebruik… Pfff. Ik heb niet eens een werkelijkheid!

1 juli 2019 | 19:06

trolly

@Alain: Absoluut. We leven in een virtuele wereld, toch?

1 juli 2019 | 18:58

Alain

@trolly
Ah, ook al zo fictief.

1 juli 2019 | 18:54

trolly

@Alain: Ik zou het niet weten. Ik zit meestal in de hyperloop, en dan heb je dat soort problemen niet.

1 juli 2019 | 18:33

Alain

@trolly
Kennelijk krijgen mensen van zo’n ervaring vooral een hoop kapsones.

1 juli 2019 | 13:45

trolly

@Alain: Nou, jij zou ook wel anders piepen als je elke dag twee keer anderhalf uur in een bloedhete tram zou vaststaan op een hypothetische busbaan tussen IJburg en Osdorp. Typisch om zijn heroïsch geschreeuw tegen zijn medereageerders omwille dit volslagen virtuele probleem af te doen als een storm in een glas water!!!1!

1 juli 2019 | 11:07

Alain

@Herman
Het is natuurlijk altijd een beetje makkelijk om vermeend onbegrip bij de ontvanger neer te leggen. Dat ontslaat je immers van de verplichting zelf met een coherent en goed onderbouwd verhaal te komen. Op de man spelen is dan ook een beproefde methode om het eigen gebrek mee te verhullen.

1 juli 2019 | 10:55

Herman

@Alain

Wederom, ik had het niet over dié busbaan, maar over een fictieve oninteressante busbaan ergens in een gemeente buiten Amsterdam. Let op het woord “fictief”…

Wat ik met een voorbeeld Osdorp-IJburg aantoon is dat je binnen een kleine stad als Amsterdam anderhalf uur of langer onderweg kan zijn, en dat dat veel sneller wordt met een Oost-Westlijn. Dat lijkt me wel duidelijk. De auto in dit voorbeeld dient natuurlijk ter illustratie van de absurditeit: een OV-reisplanner die de auto suggereert!

Het feit dat sommige verbindingen goed zijn (CS-Bijlmer, Buikslotermeer-Zuid) betekent niet dat alle verbindingen opeens goed zijn. 

Lees je überhaupt wel wat ik post? Geen wonder dat je niet snapt wat ik bedoel, als je niet goed leest. Niemand geeft hier een pleidooi voor de auto, en ik al helemaal niet. En een beetje doen alsof ik niet weet hoe het OV hier werkt, terwijl ik het iedere dag gebruik… Pfff. Ik heb niet eens een auto!

1 juli 2019 | 07:21

Alain

@Herman
Hans busbaan bestaat echt. Wat je met je voorbeeld van Osdorp-IJburg precies wilt aantonen wordt me niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat je de lange reistijd tov de auto wilt gebruiken om een uitspraak over de reistijd met het OV in het algemeen te maken. Een drukke relatie lijkt mij Osdorp-IJburg evenwel niet, en een versnelling van de reistijd op deze relatie lijkt mij een zwak argument voor een Oost/Westlijn.

Het OV in Amsterdam werkt wel degelijk: ga eens van Rokin naar Zuid, of van CS naar Bijlmer. De reistijden per metro op deze drukke relaties haal je nooit met de auto (om nog te zwijgen over parkeerkosten). Net zo goed zal een OW-lijn de drukste relaties van oost naar west helpen. Voor de langere termijn zal investeren in deze lijn dan ook de meeste meerwaarde voor het Amsterdamse OV bieden.

1 juli 2019 | 02:41

Herman

@Han Schomakers

Ik laat je gezwets over die fictief bedoelde busbaan waarvan ik niet weet of het wel of niet sarcastisch is maar even voor wat het is.

Anderhalf uur reizen van Osdorp naar IJburg vind ik geen goede bereikbaarheid. Jij wel? Ik krijg van een routeplanner zelfs de suggestie om deels de auto te pakken….

Dat kan 3x zo snel met een Oost/West-metro. Ga je daar maar over inlezen tijdens je reis die “snel genoeg” is, terwijl je je kapot zweet in een tram zonder airco! Natuurlijk kom je met het OV overal, als je zo veel omrijdt! ?

30 juni 2019 | 20:03

Han Schomakers

@Alain: Je hebt een punt als je stelt dat tussen Amsterdam-Noord en Purmerend weinig tussenstops nodig zijn, omdat het gebied daartussen tamelijk “leeg” is. Mijn gevoel zegt wel dat, wanneer uit de studie die hierover in gang is/wordt gezet blijkt dat er toch woningbouwactiviteiten mogelijk zijn tussen Amsterdam-Noord en Purmerend, de kans groot is dat er wel degelijk gebouwd gaat worden. En dat een metro op den duur toch nog noodzakelijk is.
Dat dit niet meteen in de nabije toekomst zal plaatsvinden, lijkt mij evident. Grappig is wel dat er al ruim 30 jaar (delen van) dijklichamen liggen/lagen voor de sneltramlijnen naar Purmerend. Bij het NS-station Purmerend zijn die nog steeds duidelijk te zien…

30 juni 2019 | 10:02

Alain

@Han Schomakers
In het algemeen kan ik daarin wel meegaan. Specifiek voor Purmerend: zou de tijdwinst significant zijn in een situatie waarin je overstapt op de metro in Purmerend, versus de huidige overstap op Noord of CS? De huidige bussen kunnen nu ook al via de vrije busbaan op hoge snelheid non-stop tussen beide bebouwde kommen rijden. Ik vraag me af of een M5 – of vergelijkbaar toekomstig materieeltype – daar nog beduidende verbetering in gaat aanbrengen.

Waar een NZL uiteindelijk wél een verbetering in kán aanbrengen, zijn de exploitatiekosten. Want ja: vele bussen versus één metro: dat scheelt nogal in personeelskosten. Of daarmee ooit de investeringskosten worden terugverdiend – dat zal uit het onderzoek moeten blijken. Ook vraag ik me af hoe gunstig metro-exploitatie nog gaat zijn op deze relatie buiten de spitsuren om. De relatie Purmerend-Amsterdam is sterk verspitst. Tijdens de spitsuren kan de metro qua kosten voordeliger uitpakken dan de bus. Maar dit systeem is minder schaalbaar dan het huidige busnet.

29 juni 2019 | 23:03

Han Schomakers

@Alain: Naar mijn mening wordt het fenomeen “Overstappen” te veel overtrokken.mijn ervaring is dat dat in tijd best wel meevalt. Een voorbeeld: In Purmerend wordt best veel gemopperd dat niet alle bussen naar het CS doorrijden (slechts een paar) en dat je noodgedwongen moet overstappen op station Noord, omdat de bus weer terug naar Purmerend (of verder) gaat. Ik heb geklokt. Mét overstap in Noord ben ik eerder op het CS dan de bus. Die loopt, zeker in de spits vrijwel altijd vast in het verkeer. En als je van station Noord meteen verder gaat richting station Zuid, dan is er zelfs tijdwinst. Bovendien ben ik al lange tijd van mening dat eigenlijk niemand op het CS hoeft te zijn, tenzij je de trein wilt nemen. Doorrijden met lijn 52 (en met de andere metrolijnen ook) geeft in veel gevallen een betere overstap op dwarsverbindingen en tijdswinst. Maar niemand beseft dat. Helaas… misschien moet daar maar eens een vergelijkend onderzoekje naar gedaan worden…

29 juni 2019 | 17:44

Alain

@Han Schomakers
Ja, maar in Amsterdam is in metro geïnvesteerd waar dat zin had: dichte bebouwing, belangrijke vervoersassen, verbindingen tussen belangrijke knooppunten. Een verlenging naar Purmerend vind ik niet in dat plaatje passen.

Het zou feitelijk tot een achteruitgang van het ov-aanbod tussen Purmerend en Amsterdam leiden, want waar je nu nog een fijnmazig net hebt dat je direct naar diverse bestemmingen (Noord, CS, de kantoren in Zuidoost en het westen van de stad) brengt, zou er dan altijd verplicht moeten worden overgestapt (wie dan nog naar Zuidoost wil, is zelfs twee keer extra aan de beurt).

Gebiedsontwikkeling tussen Amsterdam en Purmerend ligt gevoelig en past ook niet in dit gebied dat als Rijksbufferzone is aangewezen. Waarmee je feitelijk een hele lange shuttleverbinding tussen Noord en Purmerend krijgt.

Maar goed, op zich mooi dat men deze voor de hand liggende conclusies nu eens met een serieus onderzoek gaat onderbouwen.

29 juni 2019 | 15:10

Jan.Meeuwenberg.

@Han Schomakers: Metro is de beste oplossing,(Trams nemen maar veel ruimte in beslag) ik heb het al geschreven ,in Utrecht gaat over ongeveer een maand de Uithoflijn in bedrijf,(Eindelijk, ook zo’n lijn met veel vertragingen en meer kosten), in Utrecht waar nu ook al voorzichtig gedacht wordt aan meer Metro. Daar in Utrecht loopt men behoorlijk achter wat Metro vervoer betreft, in Rotterdam heeft men nu een behoorlijk groot netwerk, maar ja niet in alle steden zal je gemakkelijk een Metro netwerk aan kunnen leggen, neem nou Amsterdam, daar moesten toch wel veel technische hoogstandjes voor de N/Z-lijn uitgehaald worden, door midden in de stad een paar Stations te bouwen, maar ze hebben het toch maar mooi geflikt in die oude stad. En onder een oud Station door een lijn aan leggen, zal ook verder niet zo gouw meer voorkomen, dat was ook een technisch hoogstandje. Een boek over de geschiedenis van de bouw van de N/Z-lijn zou mooi zijn.

29 juni 2019 | 12:48

j.siemons

@Han Schomakers

wat schiphol betreft ; als er meerdere maatregelen getroffen gaan worden om de fijnstof-problemen rond schiphol opgelost te krijgen dan is de groei van de luchthaven helemaal niet meer vanzelfsprekend . sterker nog , consuminderen zal dan wellicht het parool . dus metro naar de luchthaven…?

29 juni 2019 | 11:16

Han Schomakers

@Alain:

Ja, die verlenging is ook waardevol! Daar zal ongetwijfeld weer veel discussie over ontstaan. Probleem is alleen dat iedereen het heeft over “(veel te) duur” als het gaat om infrastructurele projecten. Ook wordt er al snel geschermd met miljarden. Maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk als het gaat om investeringen. Het gaat er veel meer om wat een project op termijn oplevert. Kijk naar alle metrolijnen in Amsterdam en hoe intensief die gebruikt worden. Kan je je voorstellen hoe de verkeerssituatie in en rond Amsterdam momenteel zou zijn zónder metro? Ik moet er niet aan denken…

29 juni 2019 | 10:38

Alain

@Han Schomakers
Miljarden investeren in het verplaatsen van een overstap. Ik zeg: doen!

Maar zonder dollen: dan zie ik nog liever een verlengde NZL naar Schiphol. Dat zou nog een bestaand capaciteitsprobleem kunnen mitigeren…

28 juni 2019 | 22:15

Jan.Meeuwenberg.

@Han Schomakers: Het ei van Columbus, kom er maar eens op, gewoon caissons in het Noord-Hollandskanaal laten zakken richting Purmerend, geen bebouwing in de weg, dus dat mag geen problemen geven, wel bij sluisjes iets moeilijker.
Wel een beetje uitdiepen dat er nog wel schepen overheen kunnen varen natuurlijk. ha,ha.
Maar onder dat kanaal in een tunnel zie je natuurlijk wel weinig van het mooie landschap van Noord, dat wel.
Het is niet altijd moeilijk zoals bij de N/Z-lijn.

28 juni 2019 | 20:36

Han Schomakers

@Alain: Ja, maar wat is daar mis mee? De huidige overstap van bus op metro en omgekeerd werkt ook prima. Je hoeft vrijwel nooit lang te wachten. Dus wat mij betreft de metro zo snel mogelijk doortrekken. Het Noord-Hollands kanaal is al gegraven, het afzinken van caissons kan op korte termijn beginnen… 🙂

28 juni 2019 | 14:38

Alain

@Han Schomakers
…wat ook meteen op de zinloosheid van een metro naar Purmerend wijst. Ontwikkelen in het gebied tussen Purmerend en Amsterdam is een nono. Blijft over het argument dat een metro meer mensen kan vervoeren en dus efficiënter (cq goedkoper) kan zijn dan een bus, zeker op drukke corridors. Maar ja: dan is het voor Purmerenders naar bestemmingen in en voorbij Amsterdam helemaal verplicht overstappen op de NZL…

28 juni 2019 | 13:15

Han Schomakers

@Herman:

Ik ben van mening dat je wel erg kort door de bocht gaat met jouw opmerkingen! De busbaan Amsterdam-Purmerend vice versa is in de jaren 70 aangelegd en was vanaf het begin een doorslaand succes. Dagelijks rijden hier momenteel 11 buslijnen over: 301, 302, 304, 305, 306, 307, 308, 309 en in de spitsen ook 375, 376 en 377. Elke morgen is de busbaan richting Amsterdam open en in de middag richting Purmerend. De frequenties zijn hoog; in de spitsen per lijn gemiddeld om de 10 minuten. Daar buiten natuurlijk minder. Hoezo zijn deze verbindingen minder interessant?

Als je trouwens de lijnennet kaart van Amsterdam goed bekijkt, dan zul je zien dat vrijwel overal in Amsterdam de metro, de tram en/of de bus komt. Ook met eventuele overstappen kom je snel genoeg op de plek van bestemming. En ik weet dit uit eigen ervaring, omdat ik ALTIJD het openbaar vervoer in Amsterdam gebruik! Misschien zou je je wat meer in de materie moet verdiepen… Ik wil je met alle plezier wegwijs maken!

28 juni 2019 | 11:47

johan siemons

@Wieger

helemaal gelijk . ik dacht aan de indische buurt en de uitrol… de rest helemaal vergeten . en dan ook nog de duivelsdriehoek 🙂 !

28 juni 2019 | 10:24

Herman

Het ziet er naar uit dat de meeste volgers hier vooral de grote interessante projecten in Amsterdam willen volgen (NZL, Zuidasdok). Een busbaantje in Purmerend-Oost waar ieder half uur een bus zonder uitstoot overheen tuft is wat minder interessant.

Wel is het jammer dat de hieronder genoemde Oost-Westlijn (waarvan in het Parool geopperd werd dat het een opgewaardeerde tram zou moeten worden, bwegh!) en het afmaken van de Ringlijn naar CS niet in de poll voorkomen. Dat lijken mij, samen met eventueel te verlengen andere metrolijnen de belangrijkste OV-upgrades voor onze stad. Maar we hoeven wat mij betreft pas naar Zaanstad, Purmerend, Hoofddorp en Almere als we eerst de stad zelf normaal bereikbaar hebben gemaakt.

28 juni 2019 | 10:06

Robert R

@Han Schomakers

Als je het grijze scherm krijgt, moet je helemaal naar boven scrollen, dan zie je de resterende vragen plus een “Verzenden”-knop

28 juni 2019 | 09:51

Wieger

@j.siemons

Dus… een Oostwestlijn zou ik zeggen!

Inderdaad, West groeit en ik zou een nieuwe metrolijn daar graag willen zien.

Maar je zegt verder dat oost “niet meer groeit”?

Wat dacht je van bv. de nieuwe wijk Sluisbuurt? Dat betreft het “oost” waar volgens eerder gepubliceerde verkenningen een Oostwestlijn naar toe zou lopen.

Dan nog maar te zwijgen over IJburg, weliswaar voorzien van een tramlijn, maar die kan het reizgersaanbod nu al bijna niet meer aan.

Hoe moet dat gaan als de nieuwe eilanden straks volgebouwd zijn?

28 juni 2019 | 09:26

j.siemons

@Wieger

sorry , maar amsterdam-oost groeit niet meer……… . vol . daarentegen gebeurt er aan de westkant van a’dam veel meer. dáár is wel groei , en hoe ! dus….?

28 juni 2019 | 09:05

Wieger

Ik sluit me aan bij Harm en Jan.Meeuwenberg.

De Oostwestlijn dus.

En ook andere (eventuele) uitbreidingen van het metronet zijn wat mij betreft interessant, maar de Oostwestlijn staat toch wel met stip op één!

28 juni 2019 | 08:36

Harm

Ja doe die oost-westlijn maar. 🙂

27 juni 2019 | 18:10

Jan.Meeuwenberg.

Het meest interessante zou ik de aanleg van een Oost/Westlijn  vinden, als die ooit gebouwd zou worden. 

27 juni 2019 | 16:45

Machiel

@Han Schomakers bij mij ook maar kon weer terug naar boven scrollen, voorbij het grijs, voor het vervolg.

27 juni 2019 | 16:11

Han Schomakers

@ Renske: Ik heb braaf het lijstje ingevuld en aan het eind op Volgende geklikt, maar toen werd alles grijs… Volgens mij zit er ergens een krom bitje in het programma… 🙂

27 juni 2019 | 15:32

johan siemons

ik zoek een nú niet meer te vinden project  : de e-bussen . überhaupt graag een tip hoe een al “weg-geschoffeld” project weer is te vinden . men kan ineens alsnog met een vraag of een nieuwe gedachte zitten .

Wil je dit bericht delen?