Afbeelding
maandag 10 december 2018

Planning Cuyperstrap CS bekend!

Renske van Bers

Het duurde even voordat de Cuyperstrap concreet werd, maar onder de vleugels van project De Entree – en dankzij een flinke financiële injectie van de Vervoerregio Amsterdam – komt de trap er dan toch. Vandaag blikken we terug en vooruit met Chiel de Jager en Erik van Maaren van de Vervoerregio.

Het wel of niet realiseren van een nieuwe doorgang tussen de Cuypershal en de metrohal – de zogenoemde Cuyperstrap -, is de afgelopen jaren regelmatig een punt van discussie geweest. Chiel de jager, beleidsmedewerker infrastructuur bij de Vervoerregio: “Dat klopt, het was geen makkelijk project om erdoor te krijgen. Vooral het vinden van voldoende financiële middelen vormde een uitdaging. Maar omdat de wens toch wel erg groot was dat de trap er zou komen, is het gelukt.”

Voordelen

De komst van de doorgang die uit een trap en roltrap bestaat, heeft inderdaad veel voordelen. Chiel: “Ten eerste voorziet de nieuwe toegang natuurlijk in de behoefte van een droge doorgang van de metrohal naar het stationsgebouw. Daarbij – en dat vinden wij misschien nog wel zwaarder wegen – kunnen reizigers zich door de extra doorgang beter spreiden en verbetert zowel de doorstoom in het stationsgebouw als in de metrohal. En – last but not least – wordt de overstaptijd ook nog eens met gemiddeld 45 seconden verkort.”

Intact

Heel fijn natuurlijk al die voordelen, maar dat betekent niet dat de trap nu even snel gebouwd gaat worden. Erik van Maaren, projecteider vanuit de Vervoerregio: “Naast het feit dat het zoeken was naar financiering, is de trap technisch gezien een hoogstandje en ook aan het ontwerp is jarenlang gesleuteld. De nieuwe toegang komt pal boven het tunnelelement Priscilla met daarin de metroperrons van de Noord/Zuidlijn en uiteraard moet je er bij de realisatie van de trap voor zorgen dat al deze huidige constructies intact blijven.”

cuypershal_01

En nog een Artist Impression van een gerenoveerde Cuypershal.

Metrohal is er klaar voor

De metrohal is in ieder geval wel al helemaal klaar voor de komst van de trap. Chiel: “In eerste instantie zou over de gehele glaswand aan de noordzijde van de metrohal een lang kunstwerk van Jennifer Tee komen (zie foto boven dit artikel red.), dus ook op de plek van de doorgang. Zij heeft haar ontwerp aangepast. Ook is de constructieve wand en de architectonische glaswand zoveel mogelijk functievrij gehouden. Hier zijn dus ook zo min mogelijk technische voorzieningen aangebracht die straks in de weg zouden kunnen zitten voor de komst van een ‘trapgat’.”

Planning

En dan zullen we het moment niet langer uitstellen: Hoe ziet de planning van de trap eruit? Erik: “We starten in januari met het opbouwen van de bouwplaats op het Stationsplein en het vriezen van de wanden van de bouwkuip. De grondlaag op de tunnel moet worden weggegraven en er is een doorbraak nodig van de dikke buitenwand van de metrohal voordat we de trap zelf kunnen bouwen. En – daar komt íe – als alles volgens planning verloopt zal de (rol)trap in het eerste kwartaal van 2020 voor publiek gereed zijn. Een exacte datum kan ik niet geven, omdat dit afhangt van de werkzaamheden van het project renovatie Cuypershal. Maar nu heb je in ieder geval wel een indicatie.”

Uiteraard zullen we de bouw van de trap op de voet volgen.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

30 november 2019 | 17:11

Jan.Meeuwenberg

Hoe staat het met de Cuyperstrap? Ik zou wel eens een foto willen zien wat daar nu onder die witte tent te zien is. Ge’ had daar allang een paar foto’s gemaakt.

Ach wat was het toen een mooie tijd dat Ge’ geregeld met zijn camera op pad ging, ben nu benieuwd hoeveel foto’s totaal hij van de bouw van de N/Z-lijn gemaakt heeft, dat moet erg veel zijn. Hoe gaat het nu met Ge’ en wat doet hij nu voor de kost?

Wat lijkt het nu weer lang geleden dat ik Ge’ gesproken heb bij een van de open dagen van de bouw van de  N/Z-lijn. Gisteren een ritje gemaakt met die lijn, een volle bak, als het geen succes is die mooie lijn dan weet ik het niet meer. Maar ongetwijfeld zullen er nog wel negatievelingen zijn die er anders overdenken.

15 december 2018 | 11:32

Jos

Hopelijk wordt het trapgat van de tunnel zo kort mogelijk gehouden, de Cuypershal is al niet zo groot. Op de artist impression lijkt het aan de (te) grote kant: het eindigt bijna bij de pilaren.

14 december 2018 | 15:44

j.siemons

@n-evo wat dacht eeniegenlijk van de oorsprong . gewoon de naam van de architect/bouwmeester de heer cuypers ?

14 december 2018 | 14:58

n-evo

Van een nieuwe “nieuwe tunnel” is alleen niet echt sprake. De Paul Crutzendoorgang misschien? 😉

13 december 2018 | 21:22

AB

>>> In 1950 was er ook al een ondergrondse verbinding, maar deze werd later gesloopt. <<<

Aan het tunneltje uit de jaren vijftig is nog mede ontworpen door de latere Nobelprijswinnaar Paul Crutzen: https://www.nrc.nl/nieuws/1995/10/12/paul-crutzen-enthousiast-onderzoeker-7284019-a971685 . Misschien een leuk idee om de nieuwe tunnel naar hem te vernoemen?

13 december 2018 | 21:44

Renske van Bers

@AB, wat een mooi idee, ik leg dit zeker voor! Groet, Renske

12 december 2018 | 19:18

trolly

@Renske van Bers, Vervoerregio Amsterdam: Waarbij die laatste zin gelezen dient te worden in de wetenschap dat het Centraal Station een rijksmonument is. Sloopwerk of al te drastische wijzigingen zijn dus uitgesloten.

13 december 2018 | 10:51

Renske van Bers

@Trolly, dank voor deze toevoeging. Hoewel de trap zelf toch ook een best drastische wijziging is :)Groet, Renske

11 december 2018 | 14:56

n-evo

@Leo Niet iedereen die via CS rijdt komt uit de trein of komt überhaupt uit in de centrale hal. Er zijn zoveel ingangen, met de spreiding zal het wel het wel goed zitten. 

10 december 2018 | 23:42

Tim

Om even positief te blijven… Ik had niet verwacht dat er zo snel aan de constructie begonnen zou worden. 

Ben benieuwd of de gedenksteen een mooie plek gaat krijgen 

11 december 2018 | 10:32

Duco

@Tim
Ik zal even een reminder naar ze sturen. 🙂

10 december 2018 | 16:49

Jan.Meeuwenberg.

Er zijn de aankomende jaren dus nog volop bouwactiviteiten rondom het Centrale Station

Dus de trap van de Cuypershal,de ondergrondse fietsenstalling bij het Victoria Hotel, en als ik het goed heb begrepen ook nog een fietsenstalling bij het IJ.

Hoe ver zijn de plannen voor het station bij de Sixhaven?

11 december 2018 | 10:13

Duco

@Jan.Meeuwenberg
Dat klopt inderdaad met de fietsenstallingen. In 2020 wordt er een definitief besluit genomen over station Sixhaven. Wel wordt alles op dit moment voorbereid om goed en snel mogelijk te beginnen na een positief besluit. Hier is het laatste artikel te lezen over station Sixhaven.

10 december 2018 | 16:39

Christiaan

Wat is er over een lift te vertellen? Want die mis ik in het verhaal.

11 december 2018 | 10:01

Duco

@Christiaan
Er komt niet opnieuw een extra lift, hiervoor is geen ruimte in de nieuwe passage. Liftgebruikers kunnen gebruik maken van de huidige liften bij het koffiehuis of de nieuwe lift bij de Kamperbrug. Metroreizigers van en naar de Noord/Zuidlijn kunnen ook de lift gebruiken in de IJhal.

12 december 2018 | 15:58

Renske van Bers

@Chritiaan, er is helaas geen ruimte voor een nieuwe lift. In het Masterplan Stationseiland is rekening gehouden met een mogelijke doorbraak tussen de Cuypershal in het stationsgebouw en de metro verdeelhal. Het ruimtebeslag is vergelijkbaar met hoe het vroeger was, en helaas maar beperkt door de fundatie van het gebouw. Er is niet veel ruimte, en de roltrap zelf is bijvoorbeeld al maximaal geheld. Doordat er rekening is gehouden met een doorbraak kan er nu voor relatief weinig geld – maar nog steeds erg veel – een doorbraak gemaakt worden, die de andere metrotoegangen wat ontlast en zorgt voor een betere spreiding van de loopstromen. Er is dus helaas geen ruimte om ook een lift in te bouwen zonder serieus geweld aan te doen aan het stationsgebouw en de Cuypershal. Groet, Renske

10 december 2018 | 15:15

Leo

Ik maak me een beetje zorgen over dit idee eerlijk gezegd. Het lijkt me dat de trap nooit groot genoeg zal kunnen zijn om aan de behoefte te kunnen voldoen. Dat wordt dan dringen geblazen en rijen midden in de Cuypershal.

Tenzij je de trap éénrichtingsverkeer maakt door het bijvoorbeeld met klaphekjes onmogelijk te maken van het metrostation naar de trap te komen, alleen van de trein naar de metro. Of alleen maar roltrappen die naar beneden gaan.

Zijn er berekeningen over hoeveel gebruikers per uur de trap te verwerken krijgt en wat het maximum zou zijn? Zijn er ideeën over het dwingen van éénrichtingsverkeer?

10 december 2018 | 15:32

Renske van Bers

@Leo, omdat de roltrap alleen naar boven gaat, worden de richtingen al een beetje bepaald. Daarbij is de (rol)trap een aanvulling op de drie uitgangen die er nu ook al zijn. Groet, Renske

10 december 2018 | 12:57

Rina

Een andere vraag. Komt de originele vloer ooit nog terug? Wat er nu ligt echt zo lelijk en zonde van die prachtige hal.

10 december 2018 | 14:02

Renske van Bers

@Rina, ik heb in januari een interview met ProRail over de renovatie van het stationsgebouw en neem je vraag dan mee. Groet, Renske

10 december 2018 | 12:15

victor

ja, mooi …., (ik kan kort zijn, in uitleg) maar 

‘deze trap’ (vind ik) wel die in de ‘originele’ staat moet terug keren, dan bedoel ik in ’n ‘replica’ van het origineel, zoals als die er ook toen uit zag,

Dat zal mooi zijn,

10 december 2018 | 12:18

Renske van Bers

@Victor, dat zal niet gaan, ook omdat er een roltrap naast de trap komt. Maar er komt dus iig weer een verbinding. Groet, Renske

Wil je dit bericht delen?