Afbeelding
maandag 10 december 2018

Planning Cuyperstrap CS bekend!

Renske van Bers

Het duurde even voordat de Cuyperstrap concreet werd, maar onder de vleugels van project De Entree – en dankzij een flinke financiële injectie van de Vervoerregio Amsterdam – komt de trap er dan toch. Vandaag blikken we terug en vooruit met Chiel de Jager en Erik van Maaren van de Vervoerregio.

Het wel of niet realiseren van een nieuwe doorgang tussen de Cuypershal en de metrohal – de zogenoemde Cuyperstrap -, is de afgelopen jaren regelmatig een punt van discussie geweest. Chiel de jager, beleidsmedewerker infrastructuur bij de Vervoerregio: “Dat klopt, het was geen makkelijk project om erdoor te krijgen. Vooral het vinden van voldoende financiële middelen vormde een uitdaging. Maar omdat de wens toch wel erg groot was dat de trap er zou komen, is het gelukt.”

Voordelen

De komst van de doorgang die uit een trap en roltrap bestaat, heeft inderdaad veel voordelen. Chiel: “Ten eerste voorziet de nieuwe toegang natuurlijk in de behoefte van een droge doorgang van de metrohal naar het stationsgebouw. Daarbij – en dat vinden wij misschien nog wel zwaarder wegen – kunnen reizigers zich door de extra doorgang beter spreiden en verbetert zowel de doorstoom in het stationsgebouw als in de metrohal. En – last but not least – wordt de overstaptijd ook nog eens met gemiddeld 45 seconden verkort.”

Intact

Heel fijn natuurlijk al die voordelen, maar dat betekent niet dat de trap nu even snel gebouwd gaat worden. Erik van Maaren, projecteider vanuit de Vervoerregio: “Naast het feit dat het zoeken was naar financiering, is de trap technisch gezien een hoogstandje en ook aan het ontwerp is jarenlang gesleuteld. De nieuwe toegang komt pal boven het tunnelelement Priscilla met daarin de metroperrons van de Noord/Zuidlijn en uiteraard moet je er bij de realisatie van de trap voor zorgen dat al deze huidige constructies intact blijven.”

cuypershal_01

En nog een Artist Impression van een gerenoveerde Cuypershal.

Metrohal is er klaar voor

De metrohal is in ieder geval wel al helemaal klaar voor de komst van de trap. Chiel: “In eerste instantie zou over de gehele glaswand aan de noordzijde van de metrohal een lang kunstwerk van Jennifer Tee komen (zie foto boven dit artikel red.), dus ook op de plek van de doorgang. Zij heeft haar ontwerp aangepast. Ook is de constructieve wand en de architectonische glaswand zoveel mogelijk functievrij gehouden. Hier zijn dus ook zo min mogelijk technische voorzieningen aangebracht die straks in de weg zouden kunnen zitten voor de komst van een ‘trapgat’.”

Planning

En dan zullen we het moment niet langer uitstellen: Hoe ziet de planning van de trap eruit? Erik: “We starten in januari met het opbouwen van de bouwplaats op het Stationsplein en het vriezen van de wanden van de bouwkuip. De grondlaag op de tunnel moet worden weggegraven en er is een doorbraak nodig van de dikke buitenwand van de metrohal voordat we de trap zelf kunnen bouwen. En – daar komt íe – als alles volgens planning verloopt zal de (rol)trap in het eerste kwartaal van 2020 voor publiek gereed zijn. Een exacte datum kan ik niet geven, omdat dit afhangt van de werkzaamheden van het project renovatie Cuypershal. Maar nu heb je in ieder geval wel een indicatie.”

Uiteraard zullen we de bouw van de trap op de voet volgen.