Afbeelding
donderdag 11 april 2019

OV-Klantenbarometer 2018: OV in Vervoerregio scoort bovengemiddeld

Renske van Bers

Vandaag is de ‘OV-Klantenbarometer 2018’ openbaar gemaakt, waarin het openbaar vervoer cijfers krijgt van reizigers. Gemiddeld scoort het OV in Nederland een 7,7 en kunnen we ook precies zien hoe tevreden reizigers zijn over het OV in Amsterdam en de regio. Concessiebeheerder Herman Brüheim vertelt meer over het rapport en de cijfers.

Herman, voordat we overgaan op de cijfers: kun je eerst wat meer vertellen over de totstandkoming van het rapport?

“Dit rapport wordt jaarlijks in opdracht van alle Vervoerregio’s, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en alle provincies uitgevoerd door kennisplatform CROW-KpVV. In het rapport staat de tevredenheid van de reizigers centraal, gemeten over 2018. Overigens zijn er voor het eerst dit jaar op vier verschillende momenten metingen verricht. Voorheen vond het onderzoek alleen in het najaar plaats, maar voor een nog representatievere uitslag zijn er nu meer onderzoeks-momenten gehouden, verspreid over het hele jaar.”

En hoe gaat zo’n onderzoek precies in zijn werk?

“In Amsterdam en de regio hebben onderzoekers deelgenomen aan ongeveer 100 hele ritten, in de bus, tram en de metro. Tijdens deze ritten brachten ze niet alleen de drukte in kaart, maar deelden de onderzoekers meteen ook enquêtes aan de reizigers uit en werden deze ook weer, ingevuld, opgehaald. In de tram zijn er 1.600 enquêtes ingevuld, in de metro 2.500 en in de bussen van GVB, Connexxion en EBS ongeveer 3.300.”

R-net_broekinwaterland009

In de regio hebben Connexxion en EBS ook mooie cijfers gescoord. In de concessie Waterland heeft EBS een 7,9 gekregen, Connexxion kreeg voor de concessie Zaanstreek een 7,7 en voor hun concessie in Amstelland-Meerlanden een 7,8.

En voor de specifiek de Noord/Zuidlijn hebben we een apart onderzoek laten uitvoeren toch?

“Dat klopt! Het is natuurlijk niet iedere dag dat Amsterdam over een heel nieuwe metrolijn beschikt, dus we waren heel benieuwd hoe de 52 – los van de reeds bestaande metro’s – zou presteren. En, dan gaan we nu over op de cijfers: de nieuwe metrolijn heeft het met een 8,4 ontzettend goed gedaan. De lijn heeft met dit cijfer zelfs het beste gescoord van alle vervoermiddelen. Dat is dus na al het leed dat de bouw veroorzaakt heeft zeker een opsteker.”

En hoe hebben de andere vervoermiddelen in Amsterdam en de regio gescoord?

“Ook goed! In Amsterdam heeft de tram een 7,7 gekregen, de metro een 7,7 en de bus een 7,6. In de regio hebben Connexxion en EBS ook mooie cijfers gescoord. In de concessie Waterland heeft EBS een 7,9 gekregen, Connexxion kreeg voor de concessie Zaanstreek een 7,7 en voor hun concessie in Amstelland-Meerlanden een 7,8.”

Hoe verhouden deze cijfers zich ten opzichte van 2017?

“Ten opzichte van 2017 is er in de nieuwe concessie Amstelland-Meerlanden een stijging van 0,2 punt. De nieuwe elektrische bussen hebben waarschijnlijk bijgedragen aan deze stijging. In Amsterdam zijn de metro en tram 0,3 en 0,2 punt gestegen ten opzichte van 2017. In de concessies Zaanstreek, Waterland en Amsterdam (bus) zijn de cijfers licht gedaald ten opzichte van 2017.”

En wat gebeurt er nu met de resultaten? Doen we daar nog wat mee?

“Jazeker! We gaan met alle vervoerders de gegevens analyseren en kijken of we aanpassingen kunnen doorvoeren om het OV te verbeteren. Een ruime voldoende is natuurlijk heel mooi, maar betekent niet dat we op onze lauweren kunnen rusten.”

Deze link geeft toegang tot het rapport met de cijfers van het OV in Amsterdam en de regio. Het hele rapport vind je op de site van de OV-Klantenbarometer zelf.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

15 april 2019 | 16:33

Duco Vaillant, Vervoerregio Amsterdam

@Huub
Dat klopt helemaal!

15 april 2019 | 16:31

huub

@huub

als = al

15 april 2019 | 16:30

huub

Ik ben er inmiddels achter, er staan nu stalen masten bovenop die in het verleden als eens gebruikt zijn voor verlichting of bovenleiding. Voor de ombouw van het stationsplein komt daar waarschijnlijk tijdelijk bovenleiding aan. 

15 april 2019 | 16:34

Renske van Bers

@Huub, ik heb woensdag een afspraak bij project De Entree en zal ook nog even naar het hoe en wat vragen. Groet, Renske

15 april 2019 | 13:01

huub

@Waterlander

Ja inderdaad die locatie bedoel ik. De middelste blokkentoren is de hoogste met 5 lagen.

Ik schat het vloeroppervlak op 2x2m en hoogte van de hoogste op 4m. Kortom enorme dingen. Bij alle drie zijn inmiddels ook hekjes geplaatst en je snapt wel waarom als je even kijken gaat. Arme trambestuurders!

15 april 2019 | 10:26

Jan.Meeuwenberg.

@trolly: Het is me nog steeds onduidelijk, ik denk dat ik maar eens zelf ga kijken, maar het is zo wie zo niet echt wereldnieuws denk ik, dan kan ik weer eens een paar ritjes maken met die prachtige N/Z-lijn als ik het gezien heb.
Wat grappig is dat sommigen zich eerder druk hebben gemaakt jaren geleden over de wandplaten bij de Kapel die niet echt strak gemonteerd waren, maar volgens mij zitten ze nog steeds zo, ja het zat/zit niet echt strak, alles went, het is maar met wat voor ogen dingen bekeken word. Ik zelf bekijk dingen graag met een positive bril. Niet alles zal in het begin perfect zijn.

15 april 2019 | 08:10

trolly

@Waterlander: Dat dacht ik ook even, maar dat leek me door de duidelijke functie als informatiedrager niet waarschijnlijk. Overigens zijn deze betonobjecten waarschijnlijk ook bedoeld als barrière in geval van een aanslag.

15 april 2019 | 07:47

Waterlander

Mogelijk bedoelt Huub deze:

Prins Hendrikkade

https://maps.app.goo.gl/PirmU

met de plattegrond van Amsterdam Centraal. Ik tel er even vlug drie.

14 april 2019 | 22:42

johan siemons

@Jan.Meeuwenberg…….wat zou volgens u dan de verklaring zijn van deze laag-bij-de-grondse “statement ?

14 april 2019 | 20:12

trolly

@huub: Als ik in de buurt ben zal ik zeker even kijken, maar voor mijn oriëntatie:
1) over welke brug gaat het precies?
2) hoe groot moet ik me die torens voorstellen?

14 april 2019 | 20:00

Jan.Meeuwenberg.

@huub: Een tipje van de sluier is opgelicht van wat je bedoelt. ik zal eens gaan kijken of het een echt probleem is, ik ben nu benieuwd, als het te maken heeft met bouwwerkzaamheden daar, dan zal het toch wel van tijdelijke aard zijn die overlast? Wat voor een puinhoop is het wel niet geweest in het centrum, tijdens de bouw van de N/Z-lijn, het was toen behelpen voor de mensen die daar wonen of werken, en dat vele jaren lang, en kijk nu eens hoe mooi het is geworden, het was echt ergens goed voor die overlast. Het is niet altijd te vermijden de (tijdelijke) overlast. Ik probeer nu eenmaal dingen met een heldere bril te blijven zien.

14 april 2019 | 18:42

huub

@Edwin @jan @trolly
Ga zelf maar even kijken dan, een foto kan ik helaas niet toevoegen hier. Het is gewoon een vraag en ik ben benieuwd naar een (zinnig) antwoord. Het heeft met de NZlijn, waar ik heel blij mee ben, niets te maken, wel met de herinrichting van het stationsplein neem ik aan. Ze hinderen de voetgangersstroom in ieder geval enorm.

14 april 2019 | 16:33

Jan.Meeuwenberg.

@j.siemons: Wat een onzin verhaal, kom eens met een interessant nieuwtje of een slimme vraag.

13 april 2019 | 18:30

j.siemons

dat is nu al de tweede keer keer dat ik merk dat en “volger” een inbreng heeft die dan daarna – door vragen van andere volgers – om antwoorden wordt verzocht . maar dat is – naar mijn bescheiden inzicht  – niet de bedoeling van de persoon in kwestie . de persoon zit twitterachtig te opereren en komt door de reactie(s) van andere volgers er nooit meer op terug . de sociale media “wet je wel ” ! 

13 april 2019 | 17:11

Edwin

@trolly

Misschien de luchttorens van de IJ-tunnel?

13 april 2019 | 16:34

Jan.Meeuwenberg.

@huub: Wat bedoel je toch met die torens, niet een echt interessant onderwerp denk ik. maar ja sommige mensen hebben nu eenmaal weinig zinnigs te zeggen.

Ben je wel blij met die prachtige N/Z-lijn?

13 april 2019 | 12:42

trolly

@huub: Fijn dat je ongeluksgevoel met 25% gereduceerd is, maar over welke “betonnen torens” heb je het? En heeft dat enige relatie met de OV-barometer?

13 april 2019 | 12:13

huub

@huub
Correctie, het zijn er 3.

12 april 2019 | 20:20

huub

De 4 betonnen torens op de brug voor het CS zijn een bron van ontevredenheid.

Misschien kan een ‘nut’ mijn ongeluksgevoel verlichten.

Iemand een idee? 

12 april 2019 | 19:06

stanley brul

Treurig deze Boos……..Ik reis veel, dag in dag uit van Capelle aan den Ijssel naar AMC of Amsterdam Sciencepark. Ook kom ik nogal eens in de stad bij andere gebouwen van UvA zoals Roeterseiland en de aula….Tot slot zie je als je in de wetenschap werkt ook nogal vaak wat andere steden van de wereld. Wel, het kan altijd beter maar we hebben het in Amsterdam in het centrum en daarbuiten (mijn vader van bijna 98 woont in Diemen en is prima bereikbaar) maar wat goed:). Het gras is niet altijd groener buiten de deur! 

12 april 2019 | 16:10

johan siemons

een aantal volgers valt over de manier waarop mhr./mevr. boos te keer gaat .  u denkt toch niet dat deze “boos” hierop terug zal komen ?  “boos” kijkt wel uit !

12 april 2019 | 16:01

tevreden mens

@Boos, wie denkt u dat u bent? Omdat u iets vervelend vindt moet u zo reageren? Ga hulp zoeken!

12 april 2019 | 10:04

johan siemons

@Boos…doet u deze uitspraak zonder of mèt geel hesje aan ? och arme ! 🙂

12 april 2019 | 07:52

Alain

@Boos
Ben je boos?
Pluk een roos!
Zet hem op je hoed
Dan komt alles morgen goed.

12 april 2019 | 00:20

Boos

Jullie houden wel erg graag een farce in stand. De Noord-Zuidlijn is een waardeloze toevoeging wanneer je buiten Amsterdam moet reizen. Schandalige overstaptijden en geen alternatief waar je niet hoeft over te stappen.

Jullie zijn een schandalig, kapitalistisch monsterlijke bedrijf. 

12 april 2019 | 10:17

Renske van Bers

@Boos, jammer dat je niet over de lijn te spreken bent. Mag ik vragen waar je vandaan reist? Sinds 3 maart zijn de aankomsttijden van een aantal bussen die op station Noord aankomen aangepast, om beter aan te sluiten op de vertrektijden van de Noord/Zuidlijn. Deze aansluiting verliep inderdaad niet helemaal soepel. Groet en alvast fijn weekend, Renske

11 april 2019 | 15:20

Ad

Toch wel bijzonder na alle weerstand bij de nieuwe dienstregeling, afgelopen zomer. Top!

Wil je dit bericht delen?